تشریح اقدامات ستاد مناسب سازی معابر برای معلولان

تشریح اقدامات ستاد مناسب سازی معابر برای معلولان

11 آذر 1398

صفیه قلی زاده، با اعلام اینکه ستاد مناسب سازی معلولان در سال گذشته ۸۴ پروژه به منظور مناسب سازی فضای شهری پایتخت تعریف کرد، اظهار داشت: با توجه به افزایش بودجه در سال جاری و اضافه شدن تبصره ۳۷ به بودجه سال ۹۸، تعداد پروژه‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

به گفته‌ وی، سال گذشته ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه به مناسب سازی شهر تخصیص پیدا کرد. در سال جاری بودجه تخصیص پیدا کرده حدود ۶۳ میلیارد تومان است. باتوجه به سه برابر شدن بودجه، تعداد پروژه‌ها هم افزایش پیدا کرده است و در هر منطقه دو بوستان، دو معبر و چهار ساختمان تحت تملک شهرداری تهران به عنوان برنامه هر یک از مناطق ۲۲ گانه تعریف شده که باید تا پایان سال ۱۳۹۸ این برنامه‌ها را جامه عمل بپوشانند. در مجموع تعداد پروژه‌های مناسب سازی مناطق برابر با ۱۸۶ پروژه است.

 

قلی زاده با بیان اینکه سازمان نوسازی موظف شده که ۲۲ میدان میوه و تره‌بار را تا پایان سال مناسب سازی کند، افزود: همچنین در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، مناسب سازی ۱۰ سالن ورزشی تحت تملک شهرداری تهران در سال جاری به پایان رسیده است.

 

دبیر کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در مورد اقدامات مربوط به مناسب سازی در حوزه حمل و نقل عمومی، بیان کرد: کلیه ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو با همت معاونت فنی و عمرانی مناسب سازی شده اند. البته، در شرایط فعلی معلولان در خصوص اتوبوس‌های تندرو یک دغدغه جدی دارند؛ این دغدغه در مورد آموزش راننده‌ اتوبوس‌ها است. رانندگان باید نحوه راهنمایی و چگونگی استفاده معلولان از فضای اتوبوس را آموزش ببینند تا به فرد معلول در هنگام استفاده از اتوبوس کمک کنند. اداره کل سلامت شهرداری تهران این موضوع را در دستور برنامه های خود قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه بودجه مناسب سازی سال ۱۳۹۸ ایستگاه‌های مترو، ۳۰ میلیارد تومان مصوب شده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ردیف بودجه‌ای به اسم مناسب سازی ایستگاه‌های مترو وجود نداشت و این ردیف بودجه در سال جاری اضافه شده است.

 

قلی زاده تشریح کرد: برنامه مناسب سازی مترو به این صورت است که ۱۵ ایستگاه پرتردد از خطوط ۱ تا ۴ مترو تا پایان سال جاری باید مناسب سازی شوند. ایجاد مسیرهای سکه‌ای و شیاری در کلیه ایستگاه‌های خطوط ۱ تا ۴ در مدیریت شهری گذشته انجام شده است. همچنین در مدیریت شهری گذشته ۱۱ ایستگاه در این خطوط مناسب سازی شده اند.

 

دبیر کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایستگاه مترو بدون آسانسور برای تردد یک فرد معلول یا ویلچری بسیار سخت است، توضیح داد: ستاد مناسب سازی مصوب کرده که اگر قرار است ایستگاه جدیدی افتتاح شود باید در یک بازه زمانی سه ماهه اقدامات مناسب سازی آن نیز به پایان برسد. شرکت ساخت راه آهن شهری تهران و حومه موظف شده که مناسب سازی ایستگاه‌های جدید مترو را جزو الزامات پیمانکار تعریف کند.

 

قلی زاده با تأکید براینکه بخش اصلی و مهم مناسب سازی ایستگاه‌های مترو نصب آسانسور است، گفت: هزینه‌ی نصب آسانسور در برابر ساخت و تجهیز یک کیلومتر مترو بسیار ناچیز است؛ هزینه نصب هر آسانسور حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. 

 

دبیر کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با پیگیری و برگزاری جلسات متعدد، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران متعهد شد که مناسب سازی دو ایستگاه جدید محمدیه و بسیج را تا اوایل دی ماه به پایان برساند. همچنین شرکت ساخت راه آهن شهری تهران و حومه باید تا پایان سال جاری یا شش ماه آینده، برای ۱۵ ایستگاه از خطوط ۱ تا ۴، آسانسور نصب کند.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است