جای خالی بودجه ویژه پارالمپیک در لایحه دولت

جای خالی بودجه ویژه پارالمپیک در لایحه دولت

19 آذر 1398

صفر شدن بودجه ویژه کمیته ملی پارالمپیک در حالی است که در بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بودجه ویژه به کمیته ملی المپیک اختصاص داده شده است.

 

سال ۱۳۹۹ برای ورزش کشور سال مهمی تلقی می‌شود، سالی که ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی باید در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان حضور پیدا کنند؛ آوردگاهی که کسب مدال در آن برای هر کشوری اهمیت ویژه دارد و برخی از کشورها برای مطرح شدن نام‌شان در این تورنمنت‌ها اقدام به دادن تابعیت به ورزشکاران دیگر کشورها خواهند کرد؛ اقدامی که هزینه های زیادی برای کشور مبدا دارد. اما دادن تابعیت برای ایران یک واژه ناآشنا است زیرا  با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش ورزش کشور وجود دارد این اتفاق هیچگاه رخ نخواهد داد بلکه سرمایه‌گذاری در ورزش می‌تواند پرچم ایران را در توکیو ۲۰۲۰ به اهتزار در آورد.

 

بودجه عمومی و جاری سال ۱۳۹۹ روز دوشنبه (هفدهم آذرماه) از سوی دولت برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این لایحه سهم بودجه وزارت ورزش ۴۳ درصد، کمیته ملی‌المپیک ۲۷ درصد و کمیته پارالمپیک ۱۰ درصد افزایش  پیدا کرده است. افزایش ۱۰ درصدی بودجه کمیته ملی پارالمپیک در حالی است که این کمیته در شهریورماه سال ۱۳۹۹ باید کاروان ایران را به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو اعزام کند.

 

همچنین دولت در کنار افزایش ۲۷ درصدی بودجه کمیته ملی المپیک مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بودجه ویژه به این کمیته اختصاص داده است. بنا به گفته «هادی رضایی» دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک سهم این کمیته در بودجه ویژه صفر است. صفر شدن بودجه ویژه کمیته ملی پارالمپیک در حالی است که ورزشکاران تحت نظر این کمیته در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۸ و ۶ ماهه نخست سال ۹۹ باید ضمن شرکت در مسابقه‌های گزینشی پارالمپیک در نهایت راهی کشور ژاپن شوند تا در بزرگترین جشنواره ورزشی ورزشکاران معلول جهان شرکت کنند.

 

هر چند که برخی اهمیت مدال‌های المپیکی و پارالمپیکی را یکسان قلمداد نمی‌کنند، اما تصویب قانون پاداش یکسان برای مدال‌آوران این ۲ تورنمنت نشان می‌دهد که ملی‌پوشان اعزامی به پارالمپیک و المپیک هیچ تفاوتی برای نهادهای ورزشی ایران ندارند. همچنین شمار مدال و جایگاه ایران در این تورنمنت‌ها نشان می‌دهد که جایگاه ورزش پارالمپیکی ایران در بسیاری از دوره‌ها بهتر از المپیکی‌ها بوده است. جایگاهی که در برخی از مواقع به تک رقمی شدن نزدیک شد.

 

ایران تا کنون در هشت پارالمپیک حضور داشته است که در لندن ۲۰۱۲ با قرار گرفتن در جایگاه یازدهم بهترین نتیجه ممکن را کسب کرد. کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن موفق به کسب ۲۴ مدال شامل ۱۰ طلا و ۷ نقره، ۷ برنز  شد. زنان پارالمپیکی یکی دیگر از افتخارات ورزش ایران در این تورنمنت بزرگ بودند. «ساره جوانمردی» در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو توانست  ۲ مدال طلا کسب کند و تاریخ‌ساز شود.

 

صفر شدن بودجه ویژه کمیته ملی پارالمپیک در حالی است که راهبرد مسوولان این کمیته برای توکیو ۲۰۲۰، قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور برتر است. همچنین تا کنون شمار ورزشکارانی که توانستند سهمیه را کسب کنند بیش از ورزشکاران المپیکی است و پیش بینی بیش از ۱۰ مدال طلا برای ورزشکاران این رشته شده است.  

 

همچنین کمیته ملی پارالمپیک، براساس راهبرد اعزام کیفی، تنها چهار گروه را به توکیو اعزام می‌کند. سه گروه نخست کسانی هستند که ظرفیت قرار گرفتن در سکو را دارند و گروه چهارم رشته و افرادی به شمار می‌روند که در بازی‌های آسیایی مدال طلا کسب کردند و برای دوره بعدی این بازی‌ها باید در جریان مسابقه باشند.  

 

صفر شدن بودجه ویژه کمیته ملی‌ پارالمپیک در کمتر از یکسال اعزام کاروان به ژاپن این پیام را برای مسوولان این کمیته دارد که مشکلات اقتصادی کشور موجب شده تا در اعزام و پرداختی به ورزشکاران پارالمپیکی،  نهایت صرفه‌جویی به عمل آید؛ صرفه‌جویی که شاید از لحاظ اقتصادی بتواند بخشی از مشکل اعزام را حل کند اما بدون شک مدال‌هایی را نیز از ورزشکاران ایرانی خواهد گرفت.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است