معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست

معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست

4 دی 1398

مدیر کل بهزیستی استان یزد اظهار کرد: معلولیت قطعاً نوعی محدودیت است اما به معنای ناتوانی نیست و اگر حقوق معلولان در جامعه رعایت شود، آنان سهم بیشتری نمی‌خواهند و نیازمند ترحم هم نیستند.

 

«علی‌محمد عطابخش» در حاشیه سفر خود به ابرکوه ، اظهار کرد: با توجه به این که خودم هم معلول هستم، اعتقاد دارم که معلولان نیاز به ترحم ندارند بلکه باید حقوقشان مانند سایر افراد عادی رعایت شود تا بتوانند در جامعه زندگی کنند.

 

وی تصریح کرد: با وجود این که برخی افراد با کلمات بازی می‌کنند و ابراز می‌دارند که معلولیت، محدودیت نیست اما من معتقدم که معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست و تنها باید حقوق معلولان توسط سایر افراد جامعه، ادارات و دولت رعایت شود.

 

عطابخش تأکید کرد: تنها درخواست یک معلول این است که زمینه برایش فراهم باشد تا او هم مانند افراد عادی زندگی و کار کند و بتواند روی پای خود بایستد.

 

به گفته وی، در جامعه امروزی هرکسی به نوعی محدودیت دارد که در برخی افراد مانند معلولان، این محدودیت آشکار است ولی در عین حال اگر توانمندی‌های این افراد دیده و تقویت شود، بسیار از مشکلات حل خواهد شد.

 

وی با بیان این که اقدامات خوبی در حوزه توان‌بخشی در ابرکوه انجام شده است، ابراز کرد: در استان یزد حدود 400 معلول در انتظار جهیزیه هستند که امیدواریم خیرین و مردم استان و به ویژه شهرستان ابرکوه با پیوستن به پویش «حلقه وصل باشیم»، یاری‌گر این زوج‌های جوان باشند.

 

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به بازدیدش از مراکز توان‌بخشی دخترانه و پسرانه ابرکوه نیز خاطرنشان کرد: در این شهرستان موضوع هنردرمانی برای معلولان بسیار خوب اجرا شده و این دو مرکز موفق به کسب رتبه‌های برتر در جشنواره تئاتر خلیج‌فارس نیز شده‌اند.

 

رونمایی از کتاب زندگینامه معلولین به قلم یک خبرنگار

عطابخش که در مراسم رونمایی از کتاب «به رنگ راجی» نوشته «رحیم میرعظیم» پیرامون زندگی سمیه و زینب راجی دو خواهر معلول اما هنرمند ابرکوهی، حضور یافت، گفت: این کتاب درسی را برای من بازآموزی می‌کند که معلولیت به معنای ناتوانی نیست و در مواجهه با افراد معلول به جای ترحم باید توانمندی‌های آنان را ببینیم.

 

وی یادآور شد: هر چه اطلاعات و آگاهی ما بیشتر باشد، بازتاب آن را در عملکرد خودمان مشاهده خواهیم کرد. لذا زمانی که کتابی پیرامون معلولین و معرفی توانایی‌های آنان نوشته می‌شود، قطعاً بر روی بینش و رفتار مخاطب در برخورد با معلول اثرگذار خواهد بود.

 

این مقام مسئول هدف بهزیستی را توانمندی‌های معلولین عنوان کرد و افزود: در همین راستا تعدادی از کتاب به رنگ راجی را برای مراکز توان‌بخشی خریداری می‌کنیم تا معلولینی که بعضاً روحیه امید به آینده را از دست داده‌اند، با مطالعه آن به توانمندی‌های خود واقف شده و در جهت رشد و تقویت آن تلاش کنند.

 

«رحیم میرعظیم» نویسنده کتاب «به رنگ راجی» که بیش از 20 سال کار خبرنگاری را در کارنامه خود دارد نیز به خبرنگار ایسنا، گفت:  ایده نوشتن این کتاب از گزارشی گرفته شد که در سال 1390 از هنر و توانایی خواهران راجی در یک خبرگزاری کشوری منتشر و بازتاب بسیار خوبی داشت.

 

وی اضافه کرد: کتاب نامبرده شامل سه بخش است که بخش اول به گفتگو با سمیه راجی می‌پردازد که از ناحیه دو دست، دو پا و چشم دارای معلولیت شدید بوده و درعین‌حال نقاشی توانا در سبک رنگ‌روغن است. بخش دوم کتاب زندگی زینب راجی را بیان می‌کند که او نیز از ناحیه دست‌وپا دچار معلولیت اما در زمینه سرودن شعر و هنر معرق‌کاری، هنرمندی خلاق است.

 

میرعظیم تصریح کرد: بخش سوم کتاب به رنگی راجی، مربوط به تصاویر این دو خواهر است که در روستای محروم اسدآباد اسفند آباد بخش بهمن ابرکوه زندگی می‌کنند و با حداقل امکانات و بدون گذراندن حتی دقیقه‌ای کلاس آموزشی، استعدادی که خداوند در وجودشان نهاده است شکوفا کردند.

 

«راجی» به معنای «امید» بوده و این دو خواهر معلول در انتخاب نام کتاب مشارکت داشته‌اند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است