پیامدهای طولانی شدن طرح فاضلاب بافق برای معلولان و سالمندان

پیامدهای طولانی شدن طرح فاضلاب بافق برای معلولان و سالمندان

28 دی 1398

روند کند اجرای طرح فاضلاب شهری بافق که باعث شده حفاری‌ھا در هر معابر چندین روز باقی بماند و برخی مسیرھا مسدود یا با روند کند تردد مردم و خودروها مواجه شود، گلایه بسیاری از شھروندان بافقی را به ھمراه داشته است.

 

 این طرح ۲۰۰ کیلومتری در قالب قرارداد بیع متقابل بین شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ۹۱ منعقد و بهمن ۹۲ با پیش بینی سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان با هدف  ایجاد تاسیسات، زمینه تصفیه فاضلاب شهری و استفاده از آب استحصال شده به میزان ۷۰ تا ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، در صنعت و کارخانه‌های جوار معدنی شرکت مذکور منعقد شد.

 

قرار بود این طرح، ظرف مدت سه سال، تکمیل و به بهره برداری برسد اما پس از گذشت ۶ سال، هنوز مردم شهر بافق به ویژه معلولان ، جانبازان و سالمندان در گوشه گوشه شهر با حفاری‌ها طرح فاضلاب شهری و مشکلات ناشی از آن روبرو هستند.

 

یک معلول به خبرنگار ایرنا گفت: محیط شهری باید برای زندگی روزمره و تردد معلولان در شهر آسان شود تا افرادی مثل من به زندگی اجتماعی و فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند، اما طولانی شدن اجرای طرح فاضلاب شهری مشکلات زیادی در تردد سهل و آسان برای این قشر از جامعه فراهم کرده است.

 

رضا رنجبر با بیان اینکه طرح فاضلاب شهری که قرار بود سه ساله جمع شود و تاکنون چشم انداز روشنی از اتمام آن نمایان نیست افزود: به اعتقاد جامعه معلولان این شهر، افراد سالم هم چند سالی است که نمی‌توانند به راحتی در برخی از معابر این شهر تردد کنند چه رسد به معلولان و جانبازان و حتی سالمندان.

 

یک پیرمرد ۸۰ ساله هم گفت: هر روز در گوشه و کنار شهر شاهد حفاری و حصار کشی فلزی اطراف آن هستیم که نیمی از خیابان مسدود شده و خاک‌های بیرون آمده از کانال‌های حفر شده رفت و آمد افرادی در این سن و سال به ویژه معلولان علی الخصوص نابینا و کم بینا را با خطر زمین خوردن و آسیب دیدن روبرو می‌کند.

 

حسین مرادی ، از مناسب سازی نشدن سایر اماکن مثل بانکها، ادارات ، مساجد و ... گله کرد و افزود: حضور در نماز جماعت برایم حسرت شده چرا که شهر را گشتم اما اکثر مسجدها دارای پله بود و مناسب سازی صورت نگرفته است.

 

یک جانباز هم به بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در خیابان‌هایی‌که طرح فاضلاب شهری درحال اجراست خاک‌های بیرون آمده از حفاری‌های مربوطه لغزنده شده بود به طوری که افراد سالم هم توان رفت و آمد نداشتند چه رسد به معلولان و جانبازان و سالمندان. 

 

 رییس جامعه معلولان شهرستان بافق هم در گفت و گو با ایرنا گفت: ۹۰۰ معلول و توانخواه زیر پوشش بهزیستی شهرستان بافق قرار دارند که ۱۲۰ نفر نابینا و کم بینا و بیشتر آن‌ها زن هستند.

 

ابوالفضل شاهپورزاده از طولانی شدن طرح مذکور گلایه کرد و با بیان اینکه خودش ویلچرنشین است افزود: هرگاه از گذرگاهی که طرح فاضلاب در آن اجرا می‌شود عبور می‌کنم می‌کنم با روبرو شدن با سختی و مشکلات تردد، متوجه می‌شوم معلولان به ویژه نابینایان چه رنجی می‌برند. 

 

مدیر کنترل طرح فاضلاب شهری بافق به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط بد اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه دشمن و مشکل تامین برخی از قطعات اساسی، باعث تعطیلی پروژه به مدت ۱.۵ سال و تاخیر و کندی در روند اجرای طرح مذکور شده است.

 

ابوالفضل باباییان افزود: طرح فاضلاب شهری بافق در ایران بیشترین پیشرفت را دارد و شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان طرف قرارداد آب و فاضلاب کشور، فراوانی اعتبار و نقدینگی را به این طرح اختصاص داده است.

 

وی طول مسیر اجرای طرح را ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: در اجرای این طرح شهر به ۲ ناحیه "الف" و "ب" تقسیم  و هر ۱۰۰ کیلومتر به یک پیمانکار واگذار شده و با جدیت و آهنگ پر شتاب در دست اجراست.

 

این مسوول با بیان اینکه طرح فاضلاب شهری بافق ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطر نشان کرد: نصب انشعاب مشترکان شهری در آینده نزدیک انجام می شود.

 

باباییان، به اهمیت اجرای این پروژه مهم اشاره کرد و افزود : اجرای پروژه‎های جمع‎آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، یکی از شاخص‎های مهم توسعه شهر بافق است که هم اکنون دوران گذر به قطب صنعتی شدن را پیش روی دارد و با شتاب قابل توجهی به سمت هدف نهائی خود در حرکت است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس قراداد فی مابین، شرکت سنگ آهن مرکزی بافق هزینه اجرا پروژه  مهم و ضروری فاضلاب شهری بافق را متقبل شده تا پس از اجرای طرح مورد نظر ، برای اجرای طرح‌های صنعتی و جوار معدنی و تامین آب مورد نیاز طرح‌های ذکر شده، شرکت مذکور به مدت ۳۵ از پساب آن بهره برداری کند.

 

باباییان به مزایای جنبی طرح که عاید شهر می‌شود اشاره کرد و گفت: اجرا و بهره‎برداری از این طرح‎ علاوه بر استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهری در گردش چرخ‌های صنعتی در دست اقدام شرکت سنگ آهن مرکزی ، در بهداشت و حفظ محیط زیست شهر بافق نیز بدلیل بالابودن سطح آب‌های زیر زمینی و خطر آلودگی این طبقات آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

وی به ساخت تصفیه خانه برای جمع آوری مجموع پسآب شهر اشاره کرد و افزود: خط ۱۳ کیلومتری، پساب را از تصفیه خانه به سمت طرح‌های معدنی و صنعتی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق انتقال می‌دهد.

 

رییس سابق آب و فاضلاب شهری بافق هم با اشاره به اهمیت آب در شهر بیابانی و کویری گفت: در این طرح، توسعه آینده شهر تا افق سال ۱۴۲۰ و پیش بینی سرویس دهی به بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت دیده شده و پساب حاصل از این طرح تا ۳۵ سال برای مصارف صنعتی و غیره در ازای اجرای طرح به شرکت سنگ آهن بافق واگذار شده است.

 

حسین طالعی افزود: فاضلاب شهری بافق با لوله‌هایی به قطر ۲۳۵ تا ۸۰۰ میلیمتر از جنس CPE ,UPVCو به روش لجن فعال با ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مکعب ظرفیت در شبانه روز ایجاد می‌شود.

 

۱۹.۵ هزار مشترک از منابع آبی شهر بافق استفاده می کنند که ۸۰ درصد خانگی و بقیه غیر خانگی هستند.

 

بافق در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است