ارائه تسهیلات برای کودکان دارای نیازهای ویژه

ارائه تسهیلات برای کودکان دارای نیازهای ویژه

7 بهمن 1398

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌تازگی ارائه تسهیلات ویژه‌ای را برای کودکان و نوجوانان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و کم‌توان جسمی را در دستور کار قرار داده است.

 

اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری استان تهران ویژه کودکان و نوجوانان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و کم‌توان جسمی پاییز سال ۱۳۸۰ در مرکز شماره ۲۱، مناسب‌سازی و بازگشایی شد و طی سال‌های متمادی برخی دیگر از مراکز شهر تهران پس از اعمال تغییرات و مناسب‌سازی با هدف ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مذکور در کنار اعضای عادی فعالیت خود را آغاز کردند.

 

از جمله این مراکز می‌توان به مرکز فراگیر شماره ۲۴ در شهر ری، مرکز فراگیر شماره ۴۰ در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران، مرکز فراگیر شماره ۲۰ در میدان راه‌آهن و مرکز فراگیر شماره ۱۱ در محله یوسف‌آباد اشاره کرد.

 

در توضیح برخی تغییراتی که با هدف تسهیل در امکان استفاده از امکانات کانون در این مراکز اعمال شد، می‌توان از ایجاد رمپ، عایق ستون‌ها، تجهیز امکانات صوتی و تصویری خاص کودکان با نیازهای ویژه و مهم‌تر از همه تهیه کتاب‌های مناسب‌سازی‌شده مثل کتاب‌های بریل، کتاب‌های گویا و لمسی نام برد که در این مراکز برای استفاده اعضا فراهم شده است.

 

علاوه بر تعبیه امکانات فیزیکی در این مراکز؛ آموزش مربیان در زمینه‌های زبان اشاره، روانشناسی کودکان استثنایی و مناسب‌سازی فعالیت‌های کانون از دیگر اقدامات کانون پرورش فکری جهت پربار کردن فعالیت‌های مراکز فراگیر بوده که در نتیجه علاوه بر فعالیت‌های رایج کانون نظیر کاردستی، شعرخوانی، کتابخوانی و… فعالیت‌های ویژه‌ای چون قصه گویی زبان اشاره برای اعضای ناشنوا و کم شنوا، نقاشی برجسته با اعضای نابینا و کم بینا و فعالیت‌های مناسب این اعضا در مراکز فراگیر انجام می‌شود.

 

عنوان فراگیر که برای این‌منظور خاص در برخی مراکز کانون پرورش فکری استفاده می‌شود، به این معناست که همه کودکان و نوجوانان بتوانند همراه هم در فعالیت‌های مرکز شرکت کنند. ضمن اینکه در این مراکز، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ادبی با رعایت استانداردها و متناسب با توانایی مخاطب انجام می‌شود.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است