بازیکنان تیم ملی فوتبال نابینایان: با زحمت، سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ را کسب کردیم

بازیکنان تیم ملی فوتبال نابینایان: با زحمت، سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ را کسب کردیم

26 بهمن 1398

کمیته ملی پارالمپیک ایران با وجود اینکه تیم های فوتبال پنج نفره نابینایان  و بسکتبال با ویلچر سهمیه مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرده است در اقدامی که ورزشکاران نابینای عضو تیم ملی آن را عجیب دانستند،  ۲ تیم را از کاروان اعزامی به این رقابت ها را حذف کردند که با اعتراض شدید این ورزشکاران روبروشده است.

 

ورزشکاران براین باورند، این امر در حالی اتفاق افتاده است که کمیته ملی المپیک با حمایت از ورزشکاران و فدراسیون ها به دنبال افزایش سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ است و اینکه کمیته پارالمپیک این دو سهمیه را حذف کرده جای تعجب دارد و به همین دلیل صدای اعتراض آنها بلند شده است.

 

آنها می گویند: با این تصمیم مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی که برای کسب این سهمیه از بیت المال هزینه شده، به هدر رفته است.

 

استان فارس در فوتبال نابینایان همیشه بیشترین سهمیه را در تیم ملی داشته و تاکنون ۹ بار  قهرمان ایران شده و در بازی های برون مرزی هم افتخارات زیادی کسب کرده اند.

 

آقای گل فوتبال جهان و آسیا: برای گرفتن سهمیه پارالمپیک التماس کردیم

 

احمد رضا شاه حسینی که عنوان آقای گل آسیا و جهان را در کارنامه دارد در حالی که ازاین  تصمیم عجیب بسیار عصبانی و ناراحت بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: برای کسب سهمیه پارالمپیک با خوابیدن بر روی موکت زجر زیادی کشیدیم و برای انجام بازی های تدارکاتی التماس می کردیم با این وجود موفق به کسب سهیمه شدیم و دیگر باید چه کار می کردیم؟

 

وی اضافه کرد: این سوال مطرح می شود که چگونه است که فدراسیون فوتبال با تحمل هزینه های سنگین و برگزاری اردوها و بازی های داخلی و خارجی نتوانست پس از ۴۷ سال سهمیه تیم ملی امید فوتبال را در المپیک بگیرد اما تیم ما بدون هیچ تدارکاتی سهمیه گرفت و این تبعیض برای ما جای پرسش دارد که چرا حذفمان کردند.

 

چه کسانی این تصمیم غیرکارشناسی را گرفته اند؟

فنی ترین بازیکن آسیا با بیان اینکه چه کسانی این تصمیم غیرکارشناسی گرفته اند، افزود: متاسفانه شنیده ایم محمد تابع معاون فنی کمیته پارالمپیک که حاضر نبود  در یک اردوی آماده سازی در بندرگناه در گرمای  شدید ازماشین کولردارش پیاده شود این تصمیم نادرست و غیرکارشناسی را گرفته است، و باید بگویم آقای تصمیم گیر ما در این شرایط  که شما تحمل گرما نداشتی ،توانستیم سهمیه بگیریم.

 

شاه حسینی ادامه داد: توجیه تصمیم گیران برای حذف تیم ملی فوتبال پنج نفره این است که ما اُفت داشته ایم، اگر این ادعا از نظررده بندی جهانی ( رنکینگ )  مطرح  شده که ما پیش از پارالمپیک  ۲۰۱۶ ریو که نایب قهرمان شدیم ، تیم هشتم جهان بودیم و هم اینک در رده ششم قرار داریم ضمن اینکه تصمیم گیران بگویند برای آماده سازی تیم ملی در سال های گذشته چه کار کرده اند.

 

گرسنگی کشیدیم و سیب زمینی خوردیم

شاه حسینی با اشاره به اینکه به هنگام برگزاری مسابقات انتخابی پارالمپیک ۲۰۲۰ در تایلند برای ۱۰ روز غذا، هفت کنسرو داشتیم ، بیان داشت: درمحل برگزاری این بازی ها جز سیب زمینی، غذای حلال  دیگری وجود نداشت و مسوولان تیم هم اجازه رفتن به رستوران های ایرانی را به ما نمی دادند.

 

او اضافه کرد : با این حال با هفت کنسرو و غیرت بازیکنان نایب قهرمان آسیا شدیم و جواز صعود به پارالمپیک را کسب کردیم و بر اساس نامه ای که به رهبر معظم انقلاب نوشتیم خواستار تجدید نظر در این تصمیم ناجوانمردانه شده ایم  چرا که مگر تصمیم گیران علم غیب دارند که ما نتیجه نمی گیریم؟ برای این ۵۰۰ میلیون تومانی که صرف این کسب سهمیه از بیت المال هزینه شده  باید جوابگو باشند.

 

 فوتبالمان نابود میشود اگر به پارالمپیک نرویم

سامان اجرت دست، دیگر بازیکن عضو تیم ملی فوتبال نابینایان هم با اشاره به اینکه اگر به پارالمپیک توکیو نرویم فوتبالمان نابود خواهد شد، افزود: ورزش کردن برای نابینایان بسیار سخت است و در این راه خانواده ما هم به زحمت افتاده اند. 

 

وی اضافه کرد: هشت سال زحمت کشیدم و در این مدت هم در آسیا ، هم در جهان و هم در پارالمپیک ریو مقام کسب کردم و نمی دانم این تصمیم بر چه اساسی صورت گرفته است.

 

اجرت دست ادامه داد: برای کسب سهمیه پارالمپیک صدها میلیون تومان هزینه شده است اگر قرار بود شرکت نکنیم پس چرا در مسابقات کسب سهمیه شرکت کردیم؟

 

این بازیکن ملی پوش افزود : هم اینک هیچ کس به فریادمان نرسید از این رو به مقام معظم رهبری نامه زدیم چرا که ایشان همیشه حامی معلولان بوده اند.

 

  با تمام سلول های بدنم تلاش کردم  

حجت الله مزارعی دیگر بازیکن عضو تیم ملی که ۱۱ سال سابقه فوتبال دارد و افتخارات زیادی هم کسب کرده ، به ایرنا گفت : با تمام سلول های بدنم تلاش کردم تا طی مدتی که بازی می کردم پرچم پر افتخار کشورم  را در آسیا ، مسابقات جهانی و پارالمپیک ریو به اهتزاز در آورم و هر چقدر فکر می کنم نمی دانم بر چه اساسی سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را سوزاندند.

 

وی اضافه کرد:هنگام برگزاری مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک ، حسین رجب پوربازیکن تیم ملی  چیزی نمانده بود که بر اثر آسیب دیدگی قطع نخاع شود و یا احمدرضا شاه حسینی تمام بدنش غرق در خون شد و باید تصمیم گیران توجه می کردند که این سهمیه با چه سختی بدست آمده است.

 

گرمای شدید بندرگناوه و ماشین کولردار

مزارعی اضافه کرد : قطعا تصمیم گیران به هیچ عنوان شناختی از فوتبال نابینایان نداشته اند و یکی از آنها محمدتابع معاون فنی کمیته پارالمپیک است که دراردوی بندرگناوه استان بوشهر  و در گرمای شدید حاضر نشد از ماشین کولردارش پیاده شود و حتی احوال ما را بپرسد.

 

وی گفت: همین آقایانی که چنین تصمیمی گرفته اند و پیشگو شده اند در پارا لمپیک ۲۰۱۶ ریو هم پیش بینی کرده بودند که ما مقام کسب نمی کنیم و در مرحله گروهی حذف می شویم، بر همین اساس بلیت برگشت را برای پس از اتمام بازیهای گروهی گرفته بودند که برنامه شان بهم خورد و تا فینال پیش رفتیم  و مجبور شدند تاریخ بلیت را تغییر دهند که با این تصمیم  کمیته ملی پارالمپیک ضرر کرد.

 

رسانه ها کمک کنند 

مزارعی افزود : با ۱۱ سال سابقه در تیم ملی و  کسب افتخارات زیاد اما هنوز بیکارم و تا به حال هم  این مسئله را عنوان نکرده ام چرا که برای کشورم افتخار کسب کرده ام به زبان نیاوردم.

 

این بازیکن ملی پوش از رسانه ها خواست به فریاد آنها برسند و اجازه ندهند تلاشمان پایمال شود با این وجود به مقام معظم رهبری هم نامه نوشته ایم.  

 

عضو تیم ملی فوتبال نابینایان: زمان را از ما گرفتند

عضو تیم ملی فوتبال نابینایان هم گفت : متاسفانه کمیته ملی پارالمپیک با این تصمیم غیر کارشناسانه زمان را از ما گرفتند و با وجود اینکه تیم ایران در دنیا مطرح و مورد تایید فدراسیون جهانی است ،  امکان دارد در باره تیم ما تجدید نظر شود.

 

امیر پوررضوی افزود: در بدترین شرایط اردو بر گزار کردیم و هم اینک که سهمیه گرفتیم نمی خواهند ما را به مهتمرین مسابقات که آرزوی هر بازیکنی است اعزام کنند.

 

وی اضافه کرد: در هوای داغ تمرین کردیم آن هم بدون داشتن امکانات مناسب ضمن اینکه با هزینه شخصی در تمرینات شرکت کردیم.

 

پوررضوی ادامه داد: هشت هفته تمرین بدنسازی انجام دادیم و با جان و دل و هزاران امید تمرین کردیم و آمار بسیار خوبی هم در مسابقات آسیایی ، جهانی و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو داریم و نمی دانم دیگر چه کار باید می کردیم تا ما را به مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو اعزام کنند.

 

رییس هیات ورزش نابینایان فارس : وزارت ورزش و جوانان  پاسخگوی این بی عدالتی باشد

 

رییس هیات ورزش نابینایان فارس هم با اعلام اینکه نکته مهم  تفاوت سیاست های کلی ورزش در دو کمیته المپیک و پارالمپیک است گفت: در حالی که کمیته المپیک با هزینه های بسیار به دنبال کسب سهمیه های بیشتر برای حضور ورزشکاران بیشتری در المپیک است اما  کمیته پارالمپیک دلاور مردان معلول را که با سختکوشی سهمیه گرفته اند و احتمال مدال آوری نیز دارند به آسانی حذف می کند که مسوولان وزارت ورزش و جوانان  باید پاسخگوی این بی عدالتی باشند.

 

سید محمدرضا هاشمی نژاد ادامه داد: شهریور ۹۵ بود که جدایی کمیته پارالمپیک از المپیک به تصویب مجلس رسید و موجی از خوشحالی و شادمانی ورزشکاران معلول را فرا گرفت با این باور که دیگر بعد از جدایی کمیته پارالمپیک بین ورزشکاران معلول و افراد سالم تفاوتی به وجود  نخواهد امد اما این باور غلط از آب درآمد چرا که  آنها نمی‌دانستند در آینده ای نزدیک  غصب کنندگان مناصب این کمیته که باید مدافع قسم خورده  حق معلولین ورزشکار باشند، خود پیشتاز خوردن حق ورزشکاران معلول خواهند شد و سرخوردگی و گسترش بیش از پیش ناامیدی در معلولین را رقم زدند.  

 

هاشمی نژاد ادامه داد : با کدام منطق  حاضر شدید با وجود  کسب سهمیه، مانع حضور این تیم در پارالمپیک توکیو شوید؟

 

وی با اظهار اینکه تیمی که در دومین حضورش در بالاترین رویداد ورزشی جهان یعنی پارالمپیک  ریو  پدیده مسابقات شده و در نیمه نهایی، آرژانتین یکی از مدعیان قهرمانی را شکست داد، افزود: این تیم  تنها با یک باخت آن هم در فینال مقابل برزیل میزبان به سختی و با یک گل به  مقام نایب قهرمانی رسید، چرا اجازه ندادید این بازیکنان به سوی قهرمانی در پارالمپیک توکیو گام بردارند؟

 

رییس هیات ورزش نابینایان فارس گفت: حتما آنهایی که طاقت پایین آمدن از خودرو کولردار در گرمای ۵۰ درجه نداشتند چنین تصمیمی گرفته اندو باید تاکید کنم این تصمیم ناعادلانه و ظالمانه است چرا که این تیم با هزینه زیاد و مصدومیت های فراوان موفق به کسب سهمیه شده است.

 

رییس فدراسیون نابینایان: نابینایان همیشه مظلوم هستند و این بار هم حقشان را خوردند

رییس فدراسیون ورزش نابینایان ایران با بیان اینکه بارها گفته ام که  نابینایان همیشه مظلوم هستند، اعلام کرد: با این همه هزینه و مشقت فوتبالیست های های تیم ملی سهمیه مهمترین رویداد ورزشی جهان گرفتند اما با یک تصمیم ناعادلانه و غیر منطقی این بارهم حقشان را خوردند.

 

محمد رضا مظلومی  : اگر مشکل مالی است که ما اعلام کردیم هزینه سفر را می دهیم و برای این کار هم اسپانسر گرفته ایم.

 

وی  که خود جانباز جنگ تحمیلی است بیان داشت : بدون هیچ امکاناتی در ایران اسلامی عده ای علاقه مند و نابینا ورزش می کنند و این امر در حالی است که فوتبالیست های سهمیه گرفته، یک زمین تمرینی استاندارد ندارند.

 

او با اشاره به اینکه وزیر ورزش و جوانان دستور داده است که در تمام استان ها یک زمین فوتبال استاندارد برای نابینایان درست شود، گفت : نمی دانم چرا مدیران کل دستور وزیر را اجرا نمی کنند و به عنوان مثال در شهر شیراز که بیشترین فوتبالیست ها در تیم ملی دارند در ورزشگاه پارس این شهر سه سال است که یک حفاظ درست نمی کنند.

 

اشتباه کردم، خام بودم

مظلومی افزود: ۱۴ ماه پیش در یک جلسه ای در کمیته ملی پارالمپیک که شخصا حضور داشتم تصمیم گرفته شد که تیم اعزام  نشود اما مگر گناه کرده ام که در آن جلسه حضور داشتم و من خام بودم، اشتباه کردم ، مگر این تصمیم فصل خطاب است و یا آیه قرانی است که نتوان آن را تغییر داد.

 

وی ادامه داد: مگر می شود تیمی که سهمیه گرفته است و هزینه زیادی صرف کرده به پارالمپیک اعزام نشود؟ فکر می کنم این تصمیم درست نبوده است.

 

بسکتبال با ویلچر اعزام می شود اما فوتبال نه

رییس فدراسیون ورزش نابینایان ایران گفت: "قرار بود تیم بسکتبال با ویلچر هم اعزام نشود اما انگار زور آنها بیشتر چربیده است اگرچه آنها در شبکه های مختلف اعتراض کردند، اینجاست که می گویم نابینایان مظلوم هستند و صدای آنها به گوش هیچ‌کس نمی رسد."

 

مظلومی افزود: پس از اعتراض بازیکنان و گذشت موعد اعلام آمادگی برای حضور در پارالمپیک توکیو ،کمیته ملی پارالمپیک ایران نامه ای به کنفدراسیون جهانی زده است که تیم فوتبال را اعزام کنند اما از آنجا که آنها تیم تایلند را جایگزین کرده‌اند کار بسیار سخت است با این حال با رایزنی مسوولان سیاسی کشور می توان امیدوار بود که این سهمیه به مسابقات توکیو اعزام شود.

 

وی اشاره کرد: تیم ملی فوتبال امید ایران با صرف هزینه های زیاد ، اردوهای خارجی و امکانات مناسب پس از ۴۷ سال نتوانست به المپیک صعود کند و آنها فقط به دنبال کسب سهمیه بودند و این امر حالی است که تیم ملی فوتبال نابینایان بدون هیچ امکانات سهمیه گرفته اما نمی خواهند آنها را اعزام کنند و این یک بام و دو هوا بودن ما را اذیت می کند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است