فقدان مراکز آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای نابینایان

فقدان مراکز آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای نابینایان

6 اسفند 1398

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، فقدان مراکز آموزش‌های مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را مهم ترین مشکل فعلی افراد نابینا دانست.

 

دکتر علی اکبر جمالی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل فعلی افراد نابینا مسئله فقدان مراکز آموزشهای مهارتهای فنی و حرفه‌ای برای این افراد است.



مدیرعامل انجمن نابینایان ایران ادامه داد: یک گروه از نابینایان از سن اشتغال گذشته‌اند و گروهی از آنها نیز جویای شغل و آمادگی فعالیت در بازار هستند اما متاسفانه مراکزی برای ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای به این افراد وجود ندارد.



وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد گفت: نابینایانی که در مقاطع فوق لیسانس و دکتری تحصیل کرده‌اند متاسفانه اکثراً به علت نبود زیرساخت‌های مناسب صرفاً در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی آموزش دیده‌اند و متاسفانه به دلیل اشباع بازار با مشکل اشتغال و بیکاری مواجهند.



جمالی در ادامه مطرح کرد: آن دسته از نابینایانی که از سن اشتغال گذشته‌اند تحت پوشش سازمان بهزیستی‌اند و مستمری دریافت می کنند البته سازمان بهزیستی هم نتوانسته همه این افراد را تحت پوشش قرار دهد لذا عده‌ای از نظر معیشتی دچار مشکلات فراوانند و البته میزان مستمری هم به شدت کم است.



رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران درخصوص مشکلات دانش آموزان و دانشجویان نابینا گفت: این افراد هم با کمبود وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مواجهند. تجهیزات آموزشی مختص نابینایان به شدت گران بوده و همین مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.



وی همچنین به مشکل عدم مناسب سازی مبلمان شهری اشاره و بیان کرد: متاسفانه نابینایان از نظر ایاب و ذهاب و کمبود وسیله هم دچار مضیقه هستند البته ناگفته نماند که شهرداری در این راستا برنامه ریزی و اقداماتی انجام داده و نمونه‌هایی را هم در برخی خیابان‌ها شروع کرده اما واقعا کافی نیست و مشکل نابینایان را حل نمی کند.



جمالی تأکید کرد: مناسب سازی معابر و آموزش مهارتهای فنی و حرفهای برای نابینایان به یک عزم ملی و برنامه ریزی اصولی نیاز دارد.

 

منبع :ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است