مناسب سازی دستورالعمل مقابله با کرونا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

مناسب سازی دستورالعمل مقابله با کرونا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

17 اسفند 1398

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در راستای عدم ابتلای دانش آموزان و خانواده‌های آنها اقدامات پیشگیرانه بهداشتی را مدنظر قرار داده و دستورالعمل جامعی را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم گفت: دستورالعمل ویژه وزارتخانه برای مقابله با کرونا، برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده است.

 

سید جواد حسینی درباره "مدرسه تلویزیونی" و آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا باید از اجتماعات پرخطر پرهیز کنیم که اجتماع دانش آموزان در مدرسه از آن جمله است.

 

وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه به هفت گروه تقسیم می‌شوند و به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ما مدرسه را از حیث فیزیکی تعطیل کردیم اما آموزش ادامه دارد و تلاش می کنیم از این تهدید و بلای بیماری یک فرصت بسازیم عنوان کرد: مدیران مدارس و ما در ستاد از این فرصت استفاده می‌کنیم تا در بستر آموزش‌های نوین آموزش را به شکل جذاب و پررونقی به مدارس ببریم و خانواده‌ها را در تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم.

 

حسینی افزود: در دو قلمرو اقدامات ویژه ای در حال انجام است. قلمرو اول این است که چه کنیم خانواده‌ها به این ویروس مبتلا نشوند. در این راستا اقدامات پیشگیرانه بهداشتی را مدنظر قرار داده و دستورالعمل جامعی را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم. در واقع دستورالعمل ویژه وزارتخانه برای مقابله با کرونا، برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شد.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه قلمرو دوم تشکیل سه کارگروه آموزش، بهداشت و سلامت و استفاده از فناوری‌های نوین است گفت: دو گروه از دانش آموزان را داریم؛ بچه هایی که هوشبهر عادی دارند و آنها که ناتوان ذهنی هستند. آنها که هوشبهر عادی دارند در قالب طرح تلفیقی و در مدارس عادی درس می‌خوانند و از برنامه‌های سیما استفاده می‌کنند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نابینایان و ناشنوایان برنامه‌ای دارید یا خیر؟ گفت: از روز شنبه زبان اشاره برای ناشنوایان در برنامه های پخش تلویزیونی استفاده می‌شود و برای نابینایان هم کتاب‌های صوتی و بسته‌های آموزشی تولید شده که در اختیار آنها قرار دارد. کتاب صوتی در طول سال ارسال شده و اکنون 13 نرم افزار و لوح آموزشی را نیز برای مدارس ارسال کرده‌ایم.

 

روند فعالیت مدارس خارج از کشور به علت شیوع کرونا

غلامرضا کریمی ، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز با بیان اینکه کرونا در کشورهای دیگر هم مشاهده و بر روند فعالیت مدارس تاثیر گذاشته است گفت: در 46 کشور و 70 شهر خارجی،  مدرسه داریم و بر اساس شرایط کشور میزبان تصمیم گیری می‌کنیم و تعطیلی تابع شرایط کشور میزبان است.

 

وی افزود: از 99 مدرسه فعال خارج از کشور، 39 مدرسه تعطیل شده و مابقی مشغول به کار هستند. در اروپا، مدرسه منچستر انگلیس تعطیل است. مدارس ترکیه، ارمنستان، روسیه و گرجستان تعطیل است. مدارس در قطر و عراق تعطیل شده و امارات از هفته دیگر تعطیل می‌شود. مدارس کویت هم تعطیل شده است. مدارس چین از 27 بهمن تعطیل شده است. مدارس تایلند و کره جنوبی هم دوهفته‌ای تعطیل بود و از هفته بعد مدرسه‌های ما باز می‌شود که بر اساس شرایط سفارت است و آنجا تصمیم گیری می‌کنند.

 

کریمی ادامه داد: از آنجا که ما در طول سال تحصیلی با کمبود معلم مواجه بودیم و بخشی از کارها به صورت مجازی ارائه می‌شد، ما در تمام سرپرستی ها کار آموزش مجازی را شروع کرده بودیم و آموزش ها به دو صورت آنلاین و آفلاین در حال انجام است. از قبل هم زمینه کار آموزش مجازی را داشته‌ایم و شبکه‌ای ساخته‌ایم که تمام دروس به صورت آفلاین در آنجا قابل ارائه است.

 

علت باز بودن مدارس در ایام تعطیلی ناشی از کرونا

غلامرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره علت باز بودن مدارس در ایام تعطیلی ناشی از کرونا گفت: وزارت آموزش و پرورش بر اساس ماموریتی که دارد باید برای تداوم تعلیم و تربیت در این شرایط تلاش کند.

 

وی افزود: درباره حضور معلمان در مدرسه اظهار نظری نکردیم و اجباری نیست، اما معتقدیم مدرسه باید باز باشد زیرا بار روانی دارند و به مردم انگیزه می‌دهد. از سوی دیگر باید یک مرکزیتی آموزش مجازی و سیستم ارتباطی با دانش آموزان را هدایت کند. اعلام کردیم مدارس روزانه باز و یکی دو نفر از عوامل اداری حضور داشته باشند تا روند آموزش را مدیریت کنند.

 

فولادوند در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: برنامه ما تداوم آموزش و ایجاد ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان و مدیریت آموزش پیشگیری از بیماری کرونا و ایجاد ارتباط با اولیای دانش آموزان است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است