غربالگری تنبلی چشم در مازندران زودتر از موعد انجام می‌شود

غربالگری تنبلی چشم در مازندران زودتر از موعد انجام می‌شود

13 خرداد 1399

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به احتمال همزمان موج زمستانی ویروس کرونا با آنفلوانزا گفت که طبق دستورالعمل جدید ، غربالگری تنبلی چشم کودکان زودتر از موعد مقرر هر ساله انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی مازندران ، فرزاد گوهردهی با بیان اینکه شرایط اپیدمی کووید-۱۹ در کشور ابعاد مختلف برنامه ها ، بویژه برنامه های پیشـگیرانه و ارتقاء سلامت و از جمله برنامه کشوری پیشگیری ازتبلی چشم (آمبلیوپی) را متاثر نموده است، افزود : این امر منجر شده است تا با اتخاذ تدابیر و در پیش گرفتن راهکارهای تازه بتوان احتمال مخاطراتی را که سلامت کودکان ، والدین ، همکاران و کلیه دست اندرکاران برنامه را تهدید می کند به صـفر نزدیک نمود و به این ترتیب بتوان ضـمن اجرای برنامه از این شـرایط بحرانی عبور کرد.
وی با اشاره به  تغییرات عمده ای که در دستورالعمل ابلاغی برنامه امبلیوپی اعمال شده است ، افزود:  با توجه به هشـدارهای وزارت بهداشت در مورد احتمال اوج گیری بیماری کرونا و همزمانی آن با آفلوانزای اچ وان ان وان H۱N۱ در نیمه دوم سـال، زمان اجرای برنامه در سال جاری تغییر می‌کنـد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه برگزاری غربالگری و سنجش تنبلی چشم به صورت سنتی هر ساله در ماه آبان انجام می‌شد ، اعلام کرد: به جای اجرای برنامه در  آبان ماه ، امسال غربالگری تنبلی چشم از ۱۵ تیر ماه آغاز می شود و تا ۱۵ مهر ماه به مدت سه ماه ادامه می یابد.

گوهردهی با اشاره به تاکید پروتکـل اجرای برنـامه در شـرایط همه‌گیری کوویـد-۱۹ مبنی بر ممنوعیت چاپ و توزیع بروشور ،کتابچه، برگه‌های دارای آدرس "اپتومتریست"  خاطرنشان کرد: به منظور به حـداقل رساندن تماس فرد غربالگر با کودک و نیز کاهش زمان غربال تنها ابزار انجام سنجش دستگاه غربالگر بوده و استفاده از چارت E  تا اطلاع بعدی ممنوع می باشد و تنها کارت سلامت و یا سنجش دراختیار والدین قرار گیرد.

میانگین پوشش غربالگری شنوایی و بینایی در کشور حدود ۷۵ درصد است در حالی که این عدد در مازندران به بیش از ۸۰ درصد می رسد. همچنین در حال حاضر حدود ۲۵ هزار کودک معلول مادرزادی در مازندران زندگی می کنند. 

بر اساس آمارهای رسمی ،  سالانه حدود ۴۰ هزار نوزاد در مازندران متولد می شوند که از این تعداد ۲۷ هزار نوزاد در ناحیه شهری و ۱۳ هزار نوزاد در ناحیه روستایی هستند.

 

منبع: ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است