برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با انواع معلولیت

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با انواع معلولیت

21 خرداد 1399

به پیشنهاد مسؤولان سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان و همکاری کلینیک توانبخشی خیریه رعد نخستین کارگاه آموزشی آشنایی با انواع معلولیت ویژه رانندگان ناوگان حمل و نقل جانبازان و معلولان تهران در سالن همایش خیریه رعد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی مجتمع رعد؛ در ادامه همکاری‌ بین دستگاه‌های خدمات‌رسان به افراد دارای معلولیت با هدف ارتقا آگاهی و ترویج فرهنگ صحیح رفتار با توان‌یابان، نخستین کارگاه آموزشی سال 1399 با حضور 70 نفر از رانندگان ناوگان حمل و نقل جانبازان و معلولان در سالن همایش رعد برگزار شد.

براساس این گزارش، کتایون حقیقی مسؤول کلینیک توانبخشی رعد به اتفاق کارشناسان آن واحد در این کارگاه نیم روزه ضمن تشریح انواع بیماری‌های منتهی به معلولیت از قبیل: فلج مغزی، سکته مغزی، ضربه مغزی، بیماری مخچه(آتاکسی)، ام‌اس، ضایعات نخاعی، آسیب نخاعی، فلج اطفال، نروپاتی، قطع عصب، میوپاتی، روماتیسم و ... در مورد دستورالعمل‌های انتقال توان‌یابان مطلبی را بیان کردند. همچنین در خصوص توجه به ویژگی‌ها اشخاص توان‌یان و وضعیت جسمانی آنها شامل:

  • ضعف در تعادل
  • عدم کنترل روی تنه
  • عدم کنترل حرکتی روی پاها
  • ناتوانی و ضعف حرکتی در دست ها
  • عدم کنترل سر و گردن
  • سفتی غیرطبیعی عضلات
  • ضعف بینایی

مطالبی ارایه شد. سپس در مورد نقل و انتقال افراد دارای معلولیت و ضرورت توجه بیشتر به رفتارهای غیرارادی آنها تاکید و یادآوری شد از هرگونه ترمزهای آنی، افزایش سرعت، چرخش‌های سریع  به چپ و راست خودداری شود، زیرا در هنگام حضور مسافر توان‌یاب درخودرو باید با احتیاط کامل رانندگی کنیم.

در ادامه با پخش فیلم‌های کوتاه آموزشی با موضوعات پذیرش مسافر، فیکس کردن مسافر در خودرو، ایجاد حفظ آرامش برای مسافران و ... ابعاد دیگری از حمل و نقل افراد دارای معلولیت در معابر شهری آموزش داده شد.

در پایان این کارگاه به شرکت‌کنندگان گواهینامه حضور در دوره آشنایی با انواع معلولیت و رفتار صحیح با توان‌یابان اعطا شد و براساس توافقی که بین سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان با مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به عمل آمده است، حضور و سپری کردن این دوره آموزشی برای رانندگان این سامانه الزامی در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است 2 سال گذشته 4 دوره کارگاه‌های آموزشی کلینیک توانبخشی برای رانندگان سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان در گروه‌های متفاوت برگزار شده است.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است