خواستن؛ توانستن است!

خواستن؛ توانستن است!

11 تیر 1399 وحید رجبلو جوانی است که با ۹۸ درصد معلولیت توانسته کسب و کاری را راه بیاندازد تا پایانی برای تبعیض های معلولان با سایر افراد جامعه باشد؛استارتاپی که بیش از سه هزار نفر در آن مشغول به کاراند.

 فاطمه میرزا جعفری:

 در روزهایی که تقریباً هر روز با یک استارتاپ و اپلیکیش جدید مواجه هستیم؛ اپلیکیشن‌هایی که خدمات و یا امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند و تعدادشان آنقدر زیاد است که حتی نامشان را هم نمی‌توانیم به خاطر بسپاریم. حال تصور کنید اپلیکیشنی وجود دارد که تبعیض‌ها را به حداقل می‌رساند و باری از روی دوش افرادی بر می‌دارد که برای انجام کارهای خود نیازمند همیاری هستند.

استارتاپ توانیتو توسط وحید رجبلو جوانی که با ۹۸ درصد معلولیت ژنتیکی در زندگی همراه است؛ یکی از این استارتاپ هاست که حتماً باید از آن حمایت کرد چرا که از صفر تا صد نیازهای افراد دارای معلولیت، بیماری‌های خاص و حتی سالمندان را برطرف می‌سازد. جوانی که با هم سن و سال‌های خود فرق دارد، متولد ۱۳۶۶ است و چندین سال است که در حوزه IT و برنامه نویسی فعالیت می‌کند؛ انگیزه بالایی برای انجام کار دارد و به تنهایی کسب و کارش را پیش می‌برد و جز خانواده حامی دیگری ندارد.

وحید رجبلو از همان بدو تولد با بیماری SMA تیپ دو زندگی می‌کند و به دلیل تشخیص‌ها و جراحی‌های اشتباه از همان دوران بر روی ویلچر می‌نشیند و معلولیتش شدیدتر شده است اما این مشکلات او را از پای در نیاورده و با داشتن یک خانواده همراه به زندگی ادامه داده است.


روشن شدن چراغ استارتاپ با کشف نیازهای خود
وحید حدود ۱۴ سال است که در حوزه IT فعال است و کارهای زیادی از برنامه نویسی و سخت افزاری و کارهای خدماتی را انجام داده است و با وجود توانایی بالا و با اینکه معلولیت دست و پایش را گرفته است، اما جرقه ذهن او برای خودکفایی سبب راه اندازی کسب و کار امروز او شده است؛ ایده راه اندازی این استارتاپ برای وحید از جایی شروع شده است که با نیازها و خدماتی که به عنوان یک فرد معلول به آنها نیاز دارد مواجهه شده است. خدمات درمانی، آموزشی و رفع نیازهای پیش پا افتاده‌ای مثل آرایشگاه، خیاطی و نیازهای روزمره که رفع هرکدام برای یک فرد معلول مثل یک جنگ است و حتماً یکی از اعضای خانواده باید برای رفع این نیازها همراه فرد باشند.

درست در این لحظات زندگی بوده که ایده استارتاپ به ذهن وحید رسیده است و به این فکر افتاده است که ای کاش محلی وجود داشت که با یک تلفن و یا رزرو آنلاین این خدمات را در منزل ارائه می‌داد چراغ این ایده ابتدا به صورت تستی روشن شده است و به دلیل اینکه ۱۰ میلیون نفر در ایران دارای معلولیت هستند استقبال زیادی از این ایده شکل گرفته است پس از آن این پلتفرم از سال ۹۵ راه اندازی شد وکار خود را یکسال پس از آن شروع کرد و نتیجه این شد که امروز به یکی از محبوبترین استارتاپ ها در میان جامعه معلولین تبدیل شده است.


خدمات توانیتو
خدمات توانیتو حوزه‌های مختلف و زیادی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد خدمات آموزشی، عمومی مثل آرایشگری، عکاسی، خیاطی، مشاور، وکیل و سرویس‌های حوزه سلامت مثل ویزیت پزشک و دندانپزشک، کاردرمان، فیزیوتراپ، گفتار درمان و.... است؛ البته این خدمات امکان گسترش را نیز دارند. در ابتدا این خدمات فقط در میان جامعه معلولین رونق داشت و به آنها ارائه می‌شد اما پس از رونق گرفتن استارتاپ و امکانات خوبی که ارائه می‌دهد از طرف خانواده سالمندانی که به هر دلیل امکان بیرون رفتن از منزل برای رفع نیازهایشان برای آنان فراهم نیستند سبب شد تا این خدمات به سالمندان نیز ارائه شود؛ همچنین افراد آسیب دیده موقت نیز به این خدمات نیازمند بودند بنابراین بازار کسب و کارشان رونق گرفته و روز به روز بیشتر شده است.

جالب است بدانید که برای راه اندازی این کسب و کار وحید رجبلو در ابتدا به دلیل اینکه در حوزه مختلفی از برندینگ و برنامه نویسی و IT فعالیت داشته است اکثر نیازهای مالی را خود رفع کرده است و این کسب و کار بزرگ تنها با ۲۰۰ هزارتومان شروع به کار کرده است و این سرمایه امروز ۵۰ هزار برابر شده است. البته یک سال پس از راه اندازی کسب و کار با حمایت ۴۰۰۰ نفری مردم این کسب و کار رونق بیشتری گرفت و پس از دو سال اقدام به جذب سرمایه گذار کرده‌اند و در حال حاضر در پی تلاش جذب دومین سرمایه گذار هستند.

ایجاد اشتغال در سایه توانیتو
با وجود کرونا و در ابتدا که موج شیوع و ابتلاء به این بیماری افزایش داشت توانیتو نیز مجبور شده است تا خدمات خود را قطع کند تا زمانی که سرویس دهنده‌های خدمات توانیتو به روز شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی دوباره کار خود را با ایمنی بالا شروع کرده است. وحید رجبلو با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه خود و استارتاپش دارد از هیچکس انتظاری ندارد اما به دلیل اینکه تعداد معلولین ناشی از نواقص مادر زادی، حوادث جاده‌ای، معلولین و جانبازان دفاع مقدس بیشتر از توان رسیدگی بهزیستی به این افراد است توانیتو به عنوان یک بخش خصوصی می‌تواند کمک بسیار زیادی به این نهاد کند اما رجبلو به جای حمایت از طرف بهزیستی مجبور شده است که به سراغ سرمایه گذار برود که دغدغه‌های اجتماعی ندارد و در این راه نمی‌تواند کمک درستی کند.

به گفته رجبلو بهره وری توانیتو در آینده بیش از این چیزی است که امروز مشاهده می‌شود؛ توانیتو می‌تواند بسیاری از افراد دارای معلولیت را به زندگی باز گرداند و تنها توقع این را دارد که نگاهی متفاوت‌تر و انسانی‌تر از طرف جامعه به آن شود تا بیشتر از اینها موفقیت کسب کند چرا که در حال حاضر استارتاپ توانیتو سه هزار کارمند دارد و حدود ۷۰۰ نفر در بخش خدمات دهی به افراد نیازمند در تهران و البرز سرویس دهی دارند و ۱۷ کارمند به صورت ثابت و بیمه‌ای در حال فعالیت در این استارتاپ هستند. البته برنامه‌های توانیتو به اینجا ختم نمی‌شود چراکه رجبلو در پی تلاش برای راه اندازی بخش گردشگری و اشتغال معلولان است.

وحید اولین و آخرین مشوق خود در این راه را خانواده‌اش می‌داند و از همه بیشتر همکاری برادرش که در تمام لحظات و راه شکل گیری توانیتو در کنارش بوده است به عقیده رجبلو اگر تمام عوامل برای رسیدن به موفقیت شما هموار باشد تنها راه رسیدن به موفقیت و اهداف این است که خودتان بخواهید و حتی اگر تمام عوامل نباشد کافی است که همت کنید و بخواهید تا به موفقیت دست پیدا کنید.

وحید رجبلو این روزها در لیست ۲۰ جوان تأثیرگذار کمیته JCI (اتاق بین‌المللی جوانان ایران) قرار گرفته است؛ رویداد TOYP (انتخاب ده جوان برتر جهان) هرساله برگزار می‌شود و از طرف آن جوانان تأثیرگذار معرفی خواهند شد و رجبلو تنها نماینده ایران در این رویداد است و از احساس خود نسبت به این انتخاب اینگونه می‌گوید: «بسیار حس فوق‌العاده‌ای است که برای کشورت بتوانی کاری کنی که بر سر زبان‌ها باشد و از این طریق بتوانی از زحمات خانواده‌ات در تمام این سال‌ها تقدیر کنی.» امثال وحیدهای گزارش ما کم نیستند که توانایی بالایی در زمینه‌های مختلف دارند؛ جوانانی که نیازمند فرصتی برای دیده شدن و کار کردن هستند تا بتوانند افتخارات بی شماری را برای ایران و ایرانی به ارمغان آورند.

 

منبع: مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است