مولکول‌هایی که با رشد مغزی نوزادان نارس در ارتباط هستند

مولکول‌هایی که با رشد مغزی نوزادان نارس در ارتباط هستند

9 آبان 1399

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر ممکن است به رشد مغزی نوزادان کمک کند.

به نقل از ساینس، تحقیقات نشان داده است که شیردهی، ممکن است منجر به افزایش هوش کودکان شود. محققان پروتئین‌های مختلفی در شیر مادر کشف کردند که باعث رشد عصبی خواهد شد و از این ایده حمایت می‌کند که شیردهی می‌تواند به رشد مغز نوزادان کمک کند.

بحث پیرامون شیردهی، موضوعی است که از گذشته تاکنون در مورد آن بحث شده است و احتمالا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. شواهد علمی نشان داده است که شیر مادر می‌تواند از افراد در برابر عفونت‌ها محافظت کند و همچنین، در کاهش خطر چاقی کودکان، سرطان خون و مشکلات قلبی و عروقی در بزرگسالی موثر باشد، اما شناسایی اینکه، چه عواملی به‌طور مستقیم در شیر مادر با این نتایج مرتبط هستند، مشکل است، زیرا عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند.

درباره نقش شیردهی و ارتباط آن با افزایش هوش، نتایج متنوع و متناقضی وجود دارد. عوامل بسیاری است که می‌تواند بر هوش تاثیر داشته باشد و ایجاد ارتباط مشخص علت و معلولی بسیار دشوار خواهد بود، بااین‌حال، این مطالعه برخی از شواهد قانع‌کننده را در خود جای داده است.

تحقیقات گذشته ثابت کرده که رشد مغزی و نتایج رشد عصبی در نوزادان نارس آسیب‌پذیر که در اوایل زندگی با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بهبودیافته است، اما اینکه چه عاملی باعث شده تا شیردهی برای مغز در حال رشد نوزادان موثر باشد، مهم است.

لیمپروپولوس و همکارانش در بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن دی سی، برای بررسی مغز نوزادان و مقایسه بین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند با نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، از شیوه تصویربرداری پیچیده و غیرتهاجمی موسوم به "طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی پروتون"(proton magnetic resonance spectroscopy) استفاده کردند.

محققان به دنبال مواد بیوشیمیایی خاص در ماده سفید پیشانی و مخچه (دو منطقه آسیب‌پذیر در نوزادان نارس) بودند و این مطالعه بر روی این موضوع تمرکز داشت. محققان دریافتند که به‌طور خاص، مقدار اینوزیتول (مولکولی شبیه به گلوکز) و کراتین (مولکولی که به بازیافت انرژی درون سلول‌ها کمک می‌کند) افزایش‌یافته است.

لیمپروپولوس گفت: این ترکیبات بیوشیمیایی‌ (بیوشیمیایی  به هر ترکیب شیمیایی که بخشی از ترکیب سلول‌های زنده باشد، اطلاق می‌شود) نشانگر رشد مغز هستند. برای مثال، سطوح بالاتر کولین در مغز با بهبود حافظه و شناخت ارتباط دارد. با توجه به اینکه اطلاعاتی درباره حافظه و شناخت نوزادان نداریم، نمی‌توانیم ارتباط مستقیم را در  این مورد بیان کنیم، اما امید است که این‌ نشانه اولیه برای بهبود هوش باشد و نیاز به بررسی‌های بیشتر در این زمینه است. پروتئین‌ها برای همه نوزادان و به‌ویژه برای نوزادان در معرض خطر (نوزادان نارس) بسیار مفید است.

وی افزود: نتایج این بررسی بسیار جالب است، زیرا کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه دریابیم که زایمان زودرس می‌تواند اثرات مضری بر مغز در حال رشد داشته باشد، همچنین نحوه مراقبت نیز می‌تواند به محافظت از مغز این نوزادان در معرض خطر کمک کند.

بااین‌حال، باید توجه داشته باشیم که اگر مادر به هر دلیلی نتواند شیردهی داشته باشد، نباید احساس گناه کند، زیرا مادران به‌اندازه کافی تحت‌فشار هستند و افزودن فشار بیشتر درباره شیردهی بر آنان تاثیر دارد.

بررسی "بهبود متابولیسم مغزی و مخچه‌ای در نوزادان با وزن کمتر از 1500 گرم (VLBW)  تغذیه‌شده با شیر مادر" در  نشست سالانه انجمن‌های علمی کودکان 2019 ارائه‌شده است.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است