گام بهزیستی برای کمک به ورزش معلولان و پارالمپیکی ها

گام بهزیستی برای کمک به ورزش معلولان و پارالمپیکی ها

10 آبان 1399

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: نگاه ما به ورزش برای افراد دارای معلولیت، وسیله‌ای برای توانمندسازی آنها، ایجاد امید و به عرصه کشاندن آنهاست. هدف ما تلفیق اجتماعی آنهاست، اینکه با ورزش وارد جامعه می‌شوند و هدف ما ورزش همگانی برای افراد دارای معلولیت است. 

 دکتر قبادی دانا در مراسم تفاهم نامه بین بهزیستی و فدراسیون جانبازان بیان کرد: نگاه ما به ورزش برای افراد دارای معلولیت، وسیله‌ای برای توانمندسازی آنها، ایجاد امید و به عرصه کشاندن آنهاست. هدف ما تلفیق اجتماعی آنهاست، اینکه با ورزش وارد جامعه می‌شوند و هدف ما ورزش همگانی برای افراد دارای معلولیت است. 

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی و عشایری برنامه‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم، گفت: سال گذشته در سه استان به صورت پایلوت این موضوع اجرا شد و وسیله‌ای بود برای افرادی که در داخل خانه محبوس بودند و از خانه‌ها خارج شدند و به واسطه ورزش وارد جریان جامعه شدند. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور معتقد است که ورزش باعث ایجاد امید و دلبستگی آنها به آینده و حضور در جامعه می‌شود و از این جهت برای ما ورزش همگانی برای افراد دارای معلولیت بسیار مهم است. از طرف دیگر این ظرفیت وجود دارد که با تلاش، کوشش و همتی که افراد می‌توانند داشته باشند وارد عرصه قهرمانی نیز شوند و در حوزه پارالمپیک و ورزش جانبازان و معلولان مدال‌آوری کنند و این نیز ظرفیت خوبی است. بنابراین باید هم‌افزایی داشت.

وی ادامه داد: بنیاد شهید، سازمان بهزیستی و مجموعه کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولان باید در این زمینه با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند، از گذشته نیز همکاری‌های خوبی داشته‌اند و فرصت مغتنمی است که بتوانیم این هم‌افزایی را چه در استفاده افراد دارای معلولیت از مکان‌های ورزشی و چه در امکاناتی که بهزیستی می‌تواند در حوزه توان بخشی یا سایر حوزه‌ها برای معلولان و قهرمانان ورزشی و مدال آوران المپیک و پارالمپیک و آسیایی داشته باشد. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری گفت: همانطور که هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت دارای زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در درون خانواده و در بستر جامعه را تجربه کند و از مشارکت اجتماعی او به طور موثر استفاده شود، در حوزه ورزش نیز هدف همین است و تلاش‌های خود را در این زمینه خواهیم داشت. 

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: می‌توانیم امکانات سازمان بهزیستی را در اختیار قرار دهیم، همکاران ما در استان‌ها می‌توانند در هیات‌ها فعال شوند و کمک کنند. همچنین اردوگاه‌ها را می‌توانیم برای ‌آماده‌سازی در اختیار قرار دهیم و از طرفی دیگر نیز امید است بتوانیم از امکانات فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان در این زمینه در حوزه همگانی، قهرمانی و پارالمپیک استفاده کنیم. 

وی افزود: همچنین نظام یکسری حقوقی برای قهرمانان ورزشی پارالمپیک قائل شده است که باید پیگیر آن باشیم و پیگیر هستیم تا قهرمانان بتوانند به آن برسند و ما نیز در این زمینه کمک می کنیم. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به برکت دفاع مقدس به نظر زمینه‌ای فراهم شد تا ورزش جانبازان و معلولان جهش خوبی را در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب داشته باشد، گفت: امروز باتوجه به اینکه سن بسیاری از جانبازان بالا رفته و علی رغم مدال‌آوری‌ها و تلاشهای زیادی که داشته اند، اکنون به عنوان پیشکسوتان و مربیان در این زمینه می‌توانند فعال شوند. افراد دارای معلولیتی که دچار معلولیت‌های مادرزادی هستند و یا در اثر حادثه دچار مشکل شده‌اند، امروز در سنین پایین‌تری حضور دارند و تقویت و ایجاد زمینه برای حضور آنها، می‌تواند برای پارالمپیک در کشور و هم برای افراد دارای معلولیت دارای اهمیت باشد.

قبادی دانا با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ در این خصوص بیان کرد: بیشتر به دنبال این هستیم که نتایج عملی این تفاهم نامه ها احساس و در کف جامعه لمس شود و افراد دارای معلولیت احساس کنند که این تفاهم‌نامه‌ها فایده‌ای در زندگی، فعالیت و امید آنها و توانمندی جسمی و روحی و روانی شان ایجاد کند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است