بسترهای مناسب برای بهره گیری از توانمندی معلولان فراهم شود

بسترهای مناسب برای بهره گیری از توانمندی معلولان فراهم شود

17 آبان 1399

رشت- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به ظرفیت بالای معلولان در انجام فعالیت های هنری، تأکید کرد: دستگاه های فرهنگی بسترهای بهره گیری از ظرفیت و توانمندی معلولان را فراهم کنند.

فیروز فاضلی پیش از ظهر شنبه در نشست با مدیرکل بهزیستی گیلان با موضوع امضای تفاهم نامه مشترک در زمینه تقویت و توسعه فعالیت‌های هنری معلولین، اظهار کرد: همکاری دو جانبه ارشاد و بهزیستی در زمینه اجرای برنامه‌های هنری برای جامعه معلولین تحت پوشش این اداره کل مطلوب است و باید ادامه دار باشد.

وی به توانایی‌های بالای معلولان در هر عرصه‌ای اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های هنری مختلف اعم از جشنواره تئاتر معلولین و یا اجرای کنسرت‌های موسیقی برای این افراد نمایان گر شور و شوق در میان آنها است.

معلولیت یک واقعیت است نه ضعف

مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه بهره گیری از توانمندی و ظرفیت‌های معلولان قطعاً اثرات مثبتی در جامعه خواهد داشت، گفت: معلولیت یک واقعیت است نه یک ضعف و باید از سوی جامعه پذیرفته شود.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به این واقعیت از سوی آحاد جامعه زمینه بروز مشکلات برای هر فردی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: باید در مسیر فرهنگ سازی به طبیعی و واقعی بودن این موضوع توجه شود زیرا زمینه باور پذیری در سطح جامعه افراهم می‌کند.

فاضلی در ادامه با تأکید بر اینکه باور پذیری یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نهادهای فرهنگی و هنری است، اضافه کرد: عدم باور پذیری درباره یک موضوع سبب می‌شود که نتوانیم در مورد آن فرهنگ سازی درستی در سطح جامعه انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همچنین به برخی اهداف امضای این تفاهم نامه اشاره و ایجاد فرصت‌های مناسب برای معلولان جهت حضور در عرصه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری، توانمندسازی معلولان، تقویت حس مسئولیت پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق معلولان، شناخت و درک معلولان و برقراری ارتباط سالم، گسترش آموزش تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و هنر درمانی، ارتقای سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان، ایجاد حس رقابت بین گروه‌های هنری، تقویت و گسترش نقش هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی در مراکز توانبخشی از جمله این اهداف عنوان کرد.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های بهزیستی در شورای فرهنگ عمومی

وی با اشاره به اینکه امضای این تفاهم نامه راهبرد و سیاست هر دو نهاد را در این حوزه برای آیندگان مشخص می‌کند، گفت: حضور بهزیستی به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در حوزه فرهنگ باید در جلسات فرهنگ عمومی لازم و ضروری است.

مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد، طلاق، کودک آزاری، خشونت زبانی، پرخاشگری و سایر بخش‌ها بهزیستی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد، افزود: در این بخش‌ها باید کارگروهی متشکل از چند نهاد تأثیرگذار تشکیل و معضلات و مشکلات احصا و در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح و مصوبات لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه واقعیت‌های جامعه باید در بطن آن شناسایی و پیگیری شود، اظهار کرد: نگاه خارجی به واقعیت‌های جامعه تأثیرگذار نخواهد بود. قطعاً عدم توجه به این موضوع سبب خواهد شد که نتوانیم برای این واقعیت‌ها راهکار مناسبی اتخاذ کرده و منفعلانه عمل کنیم.

 

منبع:  مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است