میراث شوم آمریکا؛ تولد سالانه هزار کودک معلول در فلوجه

میراث شوم آمریکا؛ تولد سالانه هزار کودک معلول در فلوجه

20 آبان 1399

علی‌رغم گذشت ۱۶ سال از حمله وحشیانه نیروهای آمریکا به فلوجه عراق، اما ساکنان این منطقه همچنان از آثار این حمله متضرر بوده و سالانه هزار کودک معلول در فلوجه متولد می‌شود.

شبکه الجزیره در گزارشی به مناسبت سالروز حمله نیروهای آمریکایی به فلوجه عراق نوشت که علی‌رغم گذشت ۱۶ سال از این حمله، اما آثار تخریب و ویرانی ناشی از این جنگ در برخی از محله‌های فلوجه مشهود است و همچنان ده‌ها خانواده ساکن این شهر در آوارگی به سر می‌برند.

در همین راستا، أحمد مخلف حماد، مدیر رسانه‌ای بیمارستان فلوجه درباره آثار استفاده متجاوزان آمریکایی از سلاح‌های شیمیایی و دارای مواد پرتوزا در این شهر گفت: آثار استفاده از فسفر سفید و سایر سلاح‌های کشنده تا به امروز باقی مانده است.

وی در گفت‌وگو با الجزیره افزود: پس از این جنگ ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی در سطح بالا در زاد و ولدها رخ داده است و می‌توان گفت که فلوجه از این نظر نخستین شهر در جهان است.

احمد ادامه داد: اگر مقایسه‌ای در بیماری‌های سرطانی و ناهنجاری‌ها قبل و بعد از ۲۰۰۴ انجام شود، تفاوت بسیار زیاد خواهد بود و تعداد آنها زیاد است و قابل مقایسه نیست و این یک شاخص بسیار خطرناک به شمار می‌رود.

در همین حال، "بلال حسین"، روزنامه نگار عراقی که در زمان حمله مذکور اتفاقات را پوشش می داده، اظهار کرد: می توان گفت که فلوجه تنها شهری بود که به طور کامل تحت اشغال درنیامد و به نمادی برای مقاومت تبدیل شد.

وی گفت: فلوجه به دلیل مقاومت دربرابر اشغالگری متحمل رنج شده و هنوز هم اثرات بمب‌های اورانیوم در این شهر باقی مانده است و بر اساس آمار بیمارستان عمومی فلوجه، هر ساله حدود ۱۰۰۰ کودک معلول متولد می‌شوند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است