تاکنون تست مثبت آنفلوانزا در کردستان گزارش نشده است

تاکنون تست مثبت آنفلوانزا در کردستان گزارش نشده است

کرونا همچنان می تازد

20 آبان 1399

کردستان- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به تزریق قسمت اول و دوم واکسن آنفلوانزا به گروه‌های پر خطر در این استان، گفت: تاکنون مورد مثبت مبنی بر ابتلای افراد به آنفلوانزا در کردستان گزارش نشده است.

ابراهیم قادری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۵ هزار دُز واکسن آنفلوانزا به گروه‌های پر خطر استان تزریق شده است، اظهار کرد: مرحله نخست توزیع این واکسن به استان‌ها طبق دستورالعمل ابلاغی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان همزمان با ۳۱ استان کشور از هفتم مهرماه آغاز و میان گروه‌های متقاضی و پرخطر توزیع شد هرچند هنوز تعداد زیادی از گروه‌های پرخطر نیز موفق به دریافت این واکسن نشده‌اند.

وی ضمن تأکید به انجام تست از افراد مشکوک با بیان اینکه علائم کرونا و آنفلوانزا بسیار به هم شبیه هستند، افزود: شهروندان باید برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا و آنفلوانزا نکات و دستور العمل های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: در اولین مرحله توزیع، ۱۰ هزار و ۲۵۹ عدد واکسن آنفلوآنزا در اختیار کادر بهداشت و درمان استان قرار گرفت.

 قادری با بیان اینکه پارت دوم این واکسن به میزان ۱۴ هزار و ۲۸۹ عدد  از روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه  تا کنون در میان گروه‌های ۱۲ گانه پرخطر توزیع شده است.

وی گروه‌های اولویت‌دار مشمول دریافت واکسن آنفلوآنزای فصلی پارت اول در استان را پرسنل بهداشت و درمان مراکز دولتی، خصوصی و خیریه، زنان باردار، بیماران خاص از جمله سرطان، دیابت، هموفیلی، دیالیزی، پیوندی و بیماری‌های صعب العلاج، جانبازان و ایثارگران بالای ۵۰ درصد، کادر بهداشت و درمان نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، زندانی‌ها، پرسنل شاغل در پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵، پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند، بیماران مبتلا به HIV، افراد تحت پوشش بهزیستی شامل معلولین و افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و مراکز نگهداری بیماران روانی اعلام کرد که تعدادی از این افراد به صورت رایگان این واکسن را دریافت کردند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا فعلاً در داروخانه‌های استان موجود نیست، اعلام کرد: در مرحله دوم که از طریق داروخانه‌های خصوصی توزیع می‌شود و افراد بالای ۶۵ سال تحت پوشش قرار می‌گیرند که با ارائه کد ملی و ثبت این کد در سامانه، واکسن را دریافت می کنند.

قادری با اشاره به اینکه در مرحله سوم توزیع، دیگر افراد جامعه تحت پوشش قرار می‌گیرند، تأکید کرد: افراد سالم که مشکل جسمانی ندارند نیازی به این واکسن نخواهند داشت، این واکسن از سرما خوردگی یا ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند، بلکه تنها برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا اثربخش خواهد بود پس نیازی نیست اگر فردی بیماری ندارد از روی ترس از ابتلا اقدام به استفاده از واکسن کند.

وی به موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا گریزی زد و گفت: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک نظیر آنافیلاکسی به واکسن و یا هریک از اجزای واکسن، افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ باید حتماً با تجویز پزشک نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

قادری با بیان اینکه پرچم مبارزه با کرونا در دست مردم است، یادآور شد: رفتارهای مردم، اساسی ترین عامل تعیین کننده اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا است و باید با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و رعایت سایر اصول بهداشتی که نشاندهنده شخصیت و شعور اجتماعی بالا است به مبارزه با کرونا برویم.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است