پوشش بیمه ای، حلقه مفقوده حمایت از معلولان اصفهانی

پوشش بیمه ای، حلقه مفقوده حمایت از معلولان اصفهانی

24 آبان 1399

همچنان آرام و کشان کشان با فشار بازوهای نحیف اما پرقدرت خود ویلچرش را از فراز و فرود پیاده‌روهای نامیزان عبور می‌داد و زیر لب تمام بغض و رنجوریش را با خودش زمزمه می‌کرد.

وقتی خواست از خیابان عبور کند لحظه‌ای تردید کرد که مبادا چرخ فرسوده ویلچرش نتواند او را از مهلکه نجات دهد و همان موقع بود که در حین عبور با هم آشنا شدیم.

طاهره دختر معلولی که ۳۵ بهار زندگی خود را با محرومیت و معلولیت جسمی و حرکتی پشت سر گذرانده بود و ۱۰ سالی است که با کمک فردی نیکوکار از نعمت ویلچری به نسبت معمولی برخوردار شده است.

او که در خانواده‌ای هشت نفره در بافت حاشیه‌ای و قدیم مارچین اصفهان زندگی می کند سر صحبت را با سختی روزگار و مصائب شروع کرد و گفت: همانند آن ضرب‌المثل معروف که می‌گوید "سواره از پیاده خبر ندارد، سیر از گرسنه"  گاهی حس می‌کنم برخی مردم ما را درک نمی‌کنند و به نیازهای ما آشنا نیستند.

وی به برشمردن نیازهای خود به ویژه لوازم توانبخشی و تردد خود اشاره کرد و گفت: این ویلچر با وجود آنکه چرخش به درستی نمی‌چرخد ولی حکم پاهای نداشته مرا دارد که می‌توانم با آن جابه‌جا شوم و نیازهای زندگی خود را برآورده سازم.

طاهره ناراضی نبود زیرا در محله خود با معلولانی مواجه شده بود که از داشتن کمترین لوازم توانبخشی برای حضور در جامعه بی‌بهره بودند ولی او توانسته بود از یک ویلچر برای رفع مشکلات و نیازهای خود را دریافت کند.

وی که پدرش کارگری است که زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارد گفت: با وجود مراجعه پدرم برای گرفتن پولی از بیمه برای خرید یک ویلچر نو برای من، آنها موافقت نکردند.

روزی که برای حضور در یک نشست خبری به بهزیستی اصفهان رفته بودم با پدری آشنا شدم که ۲ فرزند معلول از ناحیه چشم و پا داشت و با خودروی پیکان خود آنها را به بهزیستی آورده بود تا بتواند معرفی نامه برای دریافت لوازم توانبخشی مورد نیاز فرزندانش دریافت کند.

زمانی که با او هم صحبت شدم متوجه شدم که تاکنون به‌صورت آزاد زیرپوشش تامین اجتماعی است ولی به دلیل نپرداختن حق بیمه از پوشش آن سازمان خارج شده و با مشکلات عدیده‌ای و شرایط و نیاز فرزندانش به بهزیستی مراجعه کرده است.

او که خود را شفیعی معرفی کرد موفق شده بود معرفی نامه‌ای برای مراجعه به مرکز توانبخشی بهزیستی برای دریافت خدمات و تجهیزات مورد نیاز ۲ فرزندش بنا به تشخیص آنها دریافت کند.

وی گفت: نگهداری از فرد معلول آن هم کودک هم به لحاظ عاطفی و هم جسمانی بسیار سخت و طاقت فرساست ؛ قیمت لوازم توانبخشی شامل ویلچر، عینک و عصا در بازار آزاد بسیار گران است و از عهده افرادی همانند من بر نمی‌آید.

به گفته مدیرعامل جامعه معلولان ایران،خدمات و لوازم توانبخشی به عنوان نیازهای ضروری هر معلول تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد.

کامران عاروان افزود: اگر سازمان‌های بیمه‌ای بتوانند لوازم توانبخشی را زیر پوشش خود در بیاورند کمک بزرگی به جامعه معلولان کشور می شود زیرا بهزیستی هم با توجه به افزایش قیمت این لوازم به تنهایی توانایی تامین این حجم از لوازم را ندارد.

این در حالیست که در بسیاری از کشورهای دنیا لوازم توانبخشی راشامل  پوشش‌های بیمه‌ای خود قرارداده‌اند ولی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان سقفی برای آن تعیین می‌شود.

مدیرعامل انجمن معلولان ایران گفت که به علت افزایش قیمت، برخی ازمعلولان از وسایل توانبخشی دست دوم و یا تعمیرشده استفاده می‌کنند زیرا توانایی خرید لوازم نو را ندارند که این مساله آسیب جدی به جسم آنها وارد می کند.

سالانه حدود ۱۱ هزار معلول از وسایل کمک توانبخشی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند

کارشناس مسوول حوزه توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ارائه خدمات در قالب وسایل و تجهیزات توانبخشی به حدود ۱۱ هزار نفر از معلولان در سال بصورت رایگان خبر داد.

رحیم نوروزی افزود: بهزیستی در حوزه وسایل کمک توانبخشی و وسایلی که بیشتر مورد نیاز معلولان جسمی و حرکتی است شامل انواع ویلچر، عصا، واکر، تشک و دیگر موارد از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی ادامه داد: در بخش معلولان شنوایی نیز به افرادی که نیازمند هستند سمعک و باتری سمعک و برای بحث کم بینایی و نابینایی، عصا، ساعت گویا و لمسی، لوح قلم و کاغذ بریل  در اختیار آنها می‌گذاریم.

کارشناس مسوول حوزه توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: به هر حال با توجه به اختلاف و تفاوت قیمت این وسایل در سالجاری نسبت به سال‌های گذشته، بخشی از اعتبارات تامین این تجهیزات توسط بهزیستی تامین می‌شود که امسال علاوه بر افزایش میزان آن خیلی زودتر تخصیص یافت و بخشی هم از طریق مشارکت‌های مردمی وخیران تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نیاز معلولان به لحاظ شرایط جسمی زیاد است ولی ما براساس اولویت به  افرادی که دارای بضاعت خیلی ضعیف هستند و زیرپوشش هیچ نهاد و سازمان بیمه گری نیستند خدمات ارائه می‌هیم.

نوروزی با بیان اینکه نیاز معلولان در مقایسه با افراد سالم، خیلی متفاوت و هزینه‌بر است و  قابل قیاس نیست گفت: به عنوان نمونه یک معلول فلج مغزی علاوه بر هزینه بالای درمان، هزینه پوشک، انواع و اقسام داروها، جابه‌جایی، نظافت و دیگر موارد را دارد که به خانواده تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این هزینه‌ها توسط سازمان و بخشی دیگر با مشارکت خیران تامین می‌شود و  به هر حال اگر افراد خیر در این زمینه ورود نکنند، این خانواده‌ها دچار مشکل می‌شوند.

کارشناس مسوول توانبخشی بهزیستی اصفهان ادامه داد: در بخش اعصاب و روان هم کسانی که مشکل دارند نگهداری آنها در خانه بسیار سخت است و در بحث تامین دارو، نیاز است که سازمان غذا و دارو وارد عمل شودکه البته کمک می‌شود ولی باز هم نیاز است که خیران هم در این زمینه کمک کنند.

وی با توجه به شرایط کرونایی حاضر و دوچندان شدن مشکلات خانواده‌های دارای معلول گفت: در بحث هزینه‌های درمانی، در عین حال که دانشگاه علوم پزشکی هزینه‌های بیمارستانی آنها را به حداقل می رساند ولی نیاز است که با توجه به شرایط حاضر به دلیل شیوع کووید ۱۹ برای تست کردن آن بیمارانی که در منزل هستند رایگان شود و در این زمینه هم نیاز به کمک خیران است.

نوروزی گفت: خانواده معلولان آسیب نخاعی مشکلات بیشتری دارند، رفت و آمدشان سخت و با هزینه همراه است و این افراد در خانه هم برای جابه‌جا شدن و استفاده از لوازم بهداشتی نیازمند کمک هستند که بخشی به عنوان حق پرستاری و تامین لوازم بهداشتی را بهزیستی در اختیار آنها می گذارد ولی شاید کافی نباشد.

وی با اشاره به ارائه خدمات در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نیز گفت: مراکز شبانه روزی، روزانه، گفتار درمانی و کار درمانی بهزیستی نیز در حد توان خود به مددجویانی که زیرپوشش هیچ سازمان بیمه‌گری نیستند خدمات مورد نیاز را ارائه می کنند.

موفق به مصاحبه با متولیان دستگاه‌های بیمه‌گر شامل تامین اجتماعی و سلامت در اصفهان دراین زمینه نشد.

حدود ۱۰۸ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است