اثربخشی کاردرمانی کودکان معلول در زمان طلایی معنا پیدا می‌کند

اثربخشی کاردرمانی کودکان معلول در زمان طلایی معنا پیدا می‌کند

24 آبان 1399

 مددکار اجتماعی گفت: در وقت طلایی یعنی زمان رشد کودک معلول است که می‌توانیم با کاردرمانی و توانبخشی حرفه‌ای تا حد زیادی جلوی محدودیت‌های جسمی و حرکتی را بگیریم و کیفیت زندگی او را ارتقا دهیم.

موسس انجمن توانیاب و احیاء ارزش ها(انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب) روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرانا با اشاره به اهمیت توانبخشی و کاردرمانی به ویژه برای افرادی که دارای معلولیت هستند، افزود: فرایند توانبخشی از جمله کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و... برای کودکان توانیاب زمانی معنا پیدا می کند که آنها قبل از اینکه دیر شود، یعنی زمانی که در سن رشد که زمان طلایی محسوب می شود، وارد این فرایند شوند.  

خسرو منصوریان ادامه داد: بدون شک انجام پروسه کاردرمانی در این دوران طلایی می تواند معجزه ای برای تبدیل پتانسیل های بالقوه کودک به توانمندی های بالفعل او شود.

وی تاکید کرد: نقش عملیات توانبخشی برای خانواده هایی که کودکان توانیاب دارند و با معلول زندگی می کنند، بسیار ارزنده است. در واقع کاردرمانی حدفاصلی است بین فیزیوتراپی و دیگرتراپی هایی که در یک تیم توانبخشی وجود دارد.

این مددکار اجتماعی با اشاره به آغاز فعالیت های خود در سال ۶۳ و در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد تصریح کرد: سال ۷۲ در بین اعضای هیئت مدیره این مجتمع اهمیت توانبخشی حرفه ای را برای افراد معلول و جانباز مطرح کردیم.

وی اضافه کرد: این موضوع تا جایی برای ما اهمیت داشت که معتقد بودیم اگر توانبخشی حرفه ای به افزایش توانایی فیزیکی افراد معلول و جانباز منجر نشود و در حد ظرفیت خودشان قرار نگیرند، در واقع نه تنها کاری نکرده بلکه ضرر هم کرده ایم.

موسس انجمن توانیاب تاکید کرد: هدف ما این بود که به صورت جدی و با یک تیم حرفه ای برای توانبخشی و کاردرمانی افراد دارای معلولیت قدم برداریم تا جایی که باعث افزایش عملکرد آنها شود. در ادامه گروه های فیزیوتراپ، کاردرمانی و گفتاردرمانی وارد رعد شدند.

منصوریان گفت: حال از آن ماجرا نزدیک به ۲۵ سال می گذرد و امروز می بینیم که بسیاری از موسساتی که در زمینه معلولیت افراد فعالیت می کنند، توانبخشی را بعنوان عنصری اصلی برای پیشبرد فعالیت های خود در نظر گرفته اند.

موسس انجمن توانیاب با بیان اهمیت وقت طلایی در سن رشد کودک معلول افزود: در این دوران است که می توانیم با یک روند طولانی مدت جلوی محدودیت های کودک معلولی که در سن رشد قرار دارد را با توانبخشی حرفه ای بگیریم و شرایط وی را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: انجام این فرایند برای خانواده های کم برخوردار به جهت هزینه های بالای توانبخشی امکان پذیر نبود و همین تفکر بهانه ای شد که ما انجمن توانیاب را ثبت کنیم تا کودکان معلول کم برخوردار را از بدو تولد تا سن ۱۶ سال تحت پوشش انجمن قرار داده و به صورت برابر و رایگان خدمات توانبخشی و کاردرمانی را در اختیار این کودکان و خانواده های آنها قرار دهیم.

منصوریان تاکید کرد: حال در مجموعه خود کاردرمانگرانی داریم  که در راستای مسئولیت اجتماعی آنها، نزدیک به ۲۱ سال است که با ما همراه هستند و کمک های شایانی را برای ارتقاء کیفیت زندگی کودکان دارای معلولیت انجام داده اند.

موسس انجمن توانیاب خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی فرا برسد که همه پزشکان و کادر درمانی در کلینیک ها و بیمارستان های مختلف، به اهمیت کاردرمانی و توانبخشی واقف شوند تا هیچ کودک معلولی از این درمان ها محروم نماند. بدون شک گسترس دانشکده های توانبخشی به این مهم می تواند کمک بسیاری کند.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است