نماینده خلخال: معلولان نیازمند توجه و کمک هستند

نماینده خلخال: معلولان نیازمند توجه و کمک هستند

16 دی 1399

اردبیل _ نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی نشدن درست قانون حمایت از معلولان در کشور مانع از خدمت‌رسانی مناسب به این قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است و آنها نیازمند حمایت بیشتر هستند.

سیدغنی نظری خانقاه روز سه‌شنبه در نشستی با جمعی از اعضای انجمن حمایت از معلولین خلخال افزود: قوانین مصوب درباره حمایت از معلولان به درستی در کشور اجرایی نمی‌شود و این امر سد راه خدمت‌رسانی به این قشر است.

نظری اظهارکرد : هم‌اکنون جامعه معلولین با روند غلط ضمانت‌های بانکی برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه بوده و در زمینه جذب سه درصد سهمیه استخدامی هم  قانون به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

ابراهیم مسروری ، رئیس اداره بهزیستی خلخال نیز در این نشست گفت: بیشترین مشکل معلولان در خصوص اشتغال، مسکن و نبود زمین برای ساخت مسکن است.

وی افزود: بدلیل وجود نقص در قوانین مربوط به برخورداری معلولین از خدمات مختلف اجتماعی، زندگی در شرایط عادی نیز برای این قشر مشکل بود و شرایط کرونایی ، افزایش هزینه‌های زندگی ،تورم ، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و سایر هزینه‌های زندگی مشکلات آنها را افزایش داده است.

رئیس اداره بهزیستی خلخال اظهارکرد: افزایش میزان مراجعات مختلف معلولین به اداره بهزیستی و فرمانداری این شهرستان جهت ارائه مشکلات زندگی حاکی از افزایش مشکل این گروه آسیب‌پذیر می‌باشد.

او گفت: برغم تلاش مسئولان اداره کل بهزیستی برای حل مشکلات فراوان معلولین ، اعتبارات منظور شده با توجه به جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفری جمعیت معلول منطقه جوابگوی نیاز اولیه آنها نیست.

او تشریح کرد: برخورداری مساوی معلولین از خدمات اجتماعی ارائه شده به سایر گروه‌های اجتماعی نیازمند بازنگری در قوانین قبلی ،تصویب قوانین جدید و حسن نظارت برای اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی برای ارتقای سطح زندگی معلولین است.

وی با بیان اینکه قانون استخدام معلولین در کشور قاطعیت ندارد، افزود: قانون مربوط به اختصاص و جذب سه درصد از مجموع ظرفیت استخدامی ادارات به جامعه معلولین هرگز بصورت درست در جامعه اجرایی نمی‌شود و علت این امر گزینش استخدامی‌ها بصورت آزمون در بین اقشار مختلف و نبود قانونی مشخص در تخصیص سه درصدی جذب استخدامی ادارات از جامعه معلولین قبل از برگزاری آزمون‌های استخدامی در کشور است.

مسروری گفت: پرداخت تسهیلات بانکی به معلولین جهت ایجاد اشتغال ، تامین مسکن و یا حل مشکلات زندگی نیز با توجه به اینکه بیشتر این افراد به علت بیکاری و فقدان شغل توانایی پرداخت بدهی وام گرفته شده را ندارند، طرح مناسبی برای حل مشکل زندگی این گروه اجتماعی آسیب‌پذیر نیست.

به گفته وی ، راهکار مشخصی برای تامین مسکن معلولین وجود ندارد و در حالی که در خلخال زمین دولتی برای احداث واحدهای مسکن مددجویی بلحاظ مغایرت‌های قانونی در اختیار معلولین قرار نمی‌گیرد ، حتی در صورت تامین اعتبارات بلاعوض مالی برای ساخت مسکن نمی‌توان انتظار داشت که این مشکل بزرگ جامعه معلولین بزودی حل و فصل شود.

او اظهارکرد: بهره‌مندی خانوارهای دارای دو معلول و یا بیشتر از کمک‌های بلاعوض دولتی برای ساخت مسکن در صورت تامین زمین موردنیاز از محل اراضی دولتی ممکن خواهد شد.

مهدی رسول‌پور ، رئیس انجمن معلولان خلخال هم در این نشست با بیان اینکه در سال‌های گذشته از ارائه خدمات مناسب به جامعه معلولین و با اجرای نشدن قانون مربوط به این قشر، شانه خالی شده است، افزود: تامین هزینه‌های درمان سرسام‌آور برای معلولین دشوار بوده و لازم است از بیمه تکمیل درمان و تامین اجتماعی معلولان حمایت شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای دندانپزشکی اظهارکرد: یکی از مشکلات حوزه درمان معلولان مشکل تامین هزینه‌های دندان‌پزشکی این قشر است که در خلخال مراکز درمانی طرف قرارداد برای استفاده این قشر وجود ندارد.

 

منبع:  ایرنا

 

 

 

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است