ترویج فرزندخواندگی معلولان نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است

ترویج فرزندخواندگی معلولان نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است

21 دی 1399

مشهد- مدیرعامل یک موسسه خیریه توانبخشی- حمایتی گفت: ترویج فرزندخواندگی معلولان نیازمند فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی ابعاد مختلف این امر خیر در جامعه است.موجب می‌شود تا کودکان معلول هم از نعمت خانواده بهره‌مند شوند.

محمدهادی اشرافی  افزود: این امر خیر موجب می‌شود که حتی کودکان دچار بیماری نیز بتوانند علاوه بر پیدا کردن روحیه خوب و امید، روند درمانی مطلوبی را تجربه کنند.

وی با اشاره به این که در این موسسه و در گروه سنی ۲ تا ۶ سال، ماهیانه هفت کودک به عنوان فرزندخوانده واگذار می‌شوند ادامه داد: در زمینه فرزندخواندگی اکثر خانواده‌های متقاضی، درخواست فرزند سالم و در سنین پایین را دارند و از بچه‌هایی که مشکلات ذهنی و جسمی یا بیماری دیگری دارند کمتر استقبال می‌شود. 

او اضافه کرد: امیدواریم خیرین و خانواده‌ها بچه‌هایی را که معلول و یا دچار بیماری‌های دیگر هستند فراموش نکنند و در خصوص فرزندخواندگی این فرزندان نیز اقدام کنند.

مدیرعامل موسسه خیریه بوستان شکوه مهر گفت: یکی از سیاست‌های پیش رو در بخش کودکان بی‌سرپرست سالم و غیر سالم این است که این عزیزان تا حد امکان در محیط خانواده چه به عنوان فرزندخوانده و چه به عنوان خانواده جایگزین حضور داشته باشند.

اشرافی افزود: در بحث فرزندخواندگی بعد از درخواست خانواده‌ها و طی شدن مراحل لازم، شناسنامه به نام خانوادگی فرد درخواست کننده صادر و بچه به عنوان فرزند خانواده محسوب می‌شود اما در خانواده جایگزین به این صورت نیست و بچه‌هایی که در سنین بالا هستند به خانواده‌ها واگذار می شوند که از آنها نگهداری شود و هزینه‌های آنها از طریق موسسه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث واگذاری به خانواده جایگزین، این موسسه در تلاش است تا حتی‌الامکان فرزندان را به بستگان سببی و نسبی تحویل دهد و با این رویکرد تاکنون ۱۶۰ نفر از فرزندان این موسسه در بخش امدادبگیران به خانواده جایگزین تحویل داده شده‌اند که هزینه‌های آنها را موسسه خیریه بوستان شکوه مهر تامین و خانواده‌ها از آنها نگهداری می‌کنند اما این بچه‌ها  فرزند خانواده محسوب نمی‌شوند.

موسسه خیریه بوستان شکوه مهر در مشهد به عنوان یکی از بزرگترین موسسات خیریه توانبخشی - حمایتی کشور است که در ۱۱ آسایشگاه و خانه فرزندان به صورت شبانه‌روزی به فرزندان ارائه خدمات می‌ کند.

این موسسه در شاخه توانبخشی در چهار واحد فعالیت دارد که شامل آسایشگاه مهر پناهندگان ضامن آهو (معلولان ذهنی شدید حمایت پذیر) با میزبانی ۷۰ نفر، آسایشگاه شهید بهشتی (معلولان ذهنی متوسط آموزش پذیر و تربیت پذیر) با میزبانی ۱۷۰نفر، خانه کوچک پناهگاهی شکوه مهر( بچه‌های مرزی دارای معلولیت ذهنی خفیف ) با میزبانی ۱۷نفر و امور خانواده ها (حمایت از ۲ هزار خانواده دارای معلول سطح شهر) می شود.

موسسه خیریه بوستان شکوه مهر در شاخه حمایتی هم در پنج مرکز فعالیت دارد که شامل مرکز قرنطینه(ورودی فرزندان بی سرپرست زیر۶ سال استان خراسان رضوی) با ظرفیت مدیریت ۵۰نفر، بچه‌های سالم بی‌سرپرست ۲ تا ۶ سال در۲ مرکز با ظرفیت ۳۰نفر، بچه‌های ۶تا۱۲ سال با ظرفیت ۲۰نفر و بچه‌های ۱۲ تا ۱۸سال نیز با ظرفیت ۲۰نفر می شود.

این موسسه به صورت هیات امنایی و تحت نظارت سازمان بهزیستی به شماره ثبت ۳۲۲۸ در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده و جزء بزرگترین مجموعه‌های توانبخشی و حمایتی کشور است.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است