راه‌اندازی ۳۵ کارگاه توسط یک کارآفرین حوزه پوشاک در قزوین

راه‌اندازی ۳۵ کارگاه توسط یک کارآفرین حوزه پوشاک در قزوین

1 بهمن 1399

قزوین- یکی از پیشران‌های حوزه پوشاک با اعلام اینکه ۳۵ کارگاه راه‌اندازی کرده و ۳۰۰ نفر مشغول به کار شدند، گفت: اغلب واحدهای تولیدی با مشکلاتی مانند سرمایه در گردش مواجه هستند و بهتر است مسئولین برای تهیه مواد اولیه به کارگاه‌ها کمک کنند تا چرخ آن‌ها از کار نیفتد.

محمد میرزایی، اظهار کرد: ۲۵ سال است که در حرفه تولید پوشاک فعالیت دارم و در حال حاضر ۳۰۰ نفر در ۳۵ کارگاه راه‌اندازی شده در این مدت، فعالیت دارند. طی این سال‌ها ۱۸ نفر از افرادی که با ما کار می‎کردند مستقل شدند و خودشان کسب‌وکار راه انداختند اما امروزه تولیدکنندگان با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اغلب واحدهای تولیدی با مشکلاتی مانند سرمایه در گردش مواجه هستند؛ سود بانک‌ها نیز بیشتر از سود تولید است به همین دلیل باید مبلغی روی آن بگذاریم تا سود بانک را پرداخت کنیم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: به‌عنوان تولیدکننده که صفر تا صد کار را انجام می‌دهیم با شرایط بازار تنها ۱۰ درصد سود داریم؛ ما محصول خود را با تیراژ بالا و با قیمت پایین عرضه می‌کنیم برای همین سود حاصل از تولید برای ما پایین است.

وی تشریح کرد: روز گذشته هر کیلو پارچه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان رسید. باید مواد اولیه را به‌صورت نقد خریداری کنیم البته فروشندگان از دو هفته قبل هزینه مواد اولیه را دریافت می‌کنند و به‌علت نوسان قیمت در بازار پس از ۲ هفته برای ارسال اجناس این دست و آن دست می‌کنند تا ما منصرف شویم؛ برای مثال دو هفته قبل من پارچه را نقدا@ خریداری کردم ولی اکنون به علت افزایش قیمت ۲۰ هزار تومانی در هر کیلو پارچه از دادن مواد اولیه خودداری کرده و می‌گویند پولتان را پس می‌دهیم.

میرزایی عنوان کرد: ظرفیت راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید وجود دارد ولی با مشکلات موجود راه‌اندازی چنین مشاغلی ممکن نیست. اگر کسی بخواهد از بانک تسهیلات بگیرد و قرض کند تا شغلی مشابه این شغل را راه‌اندازی کند توصیه‌ای برای راه‌اندازی آن ندارم چون اگر بخواهند با هزینه‌های سرسام‌آور وارد این شغل شوند قطعاً بدون تجربه و بازار فروش با شکست مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: بهتر است علاقه‌مندانی که قصد ورود به این شغل را دارند سه تا پنج سال در کنار پیشران‌ها و افراد باتجربه فعالت کنند تا با همه جوانب این کسب و کار آشنا شوند و به‌جای اینکه با واسطه مواد اولیه بگیرند مواد اولیه خود را بدون واسطه تهیه کنند.

این پیشران حوزه پوشاک گفت: امروزه بسیاری از صنایع توسط ربات انجام می‌شود ولی کار پوشاک توسط ربات انجام شدنی نیست و به نیروی انسانی نیاز دارد به همین دلیل اشتغال‌زایی بالایی دارد.

وی اشاره کرد: در طرح توسعه مشاغل خانگی اگر مسئولین حمایت لازم را برای تهیه مواد اولیه داشته باشند از افراد مبتدی تا افراد با تجربه را جذب و همه را شاغل خواهم کرد بنابراین یک نفر در استان بیکار نخواهد بود.

میرزایی با اشاره به اینکه ۳۵ کارگاه در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ در استان قزوین و زنجان دایر کرده است، افزود: در هر روستا بین پنج تا ۳۵ نفر مشغول به کار شدند، ما رایگان آموزش می‌دهیم و در حین آموزش نیز مقداری دستمزد پرداخت می‌کنیم تا افراد انگیزه داشته باشند.

وی اظهار کرد: حتی افراد معلول در کارگاه‌های ما مشغول به کار هستند و هیچ کس را ناامید نکردیم. اغلب افراد شاغل در کارگاه‌ها زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست هستند و از این راه امرمعاش می‌کنند اما با بروز مشکلات در تأمین مواد اولیه بسیاری از آنان از بیکار شدن واهمه دارند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: من در روستاهای دوردست و صعب‌العبور کارگاه دایر کردم ولی متأسفانه مسئولین سراغی از ما نگرفتند تا بپرسند با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. ارزش سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی من از سال گذشته تا به امروز به شدت کاهش پیدا کرده است و این منجر به کاهش تولید خواهد شد که به مرور به ناچار باید افراد تحت پوشش را کم کنم.

وی با تأکید به اینکه در بازار مشاغل خانگی باید تنوع محصول را در نظر بگیریم و نیازهای مشتری را تأمین کنیم، تصریح کرد: یکی از نهادها با اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی گفت برای ۱۰ نفر را شغل ایجاد کنم ولی من برای ۷۰ نفر شغل ایجاد کردم. در حال حاضر دولت به هر فرد برای اشتغال‌زایی ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند که این افراد با این رقم نمی‌توانند برای خود کسب‌وکاری به راه بیندازند بنابراین تسهیلات دریافتی را وارد دیگر بازارها می‌کنند. بهتر است این سرمایه‌ها در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی به پیشرانان پرداخت شود تا افراد بیشتری را مشغول به کار کنند.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است