رئیس اداره بهزیستی گناباد:

رئیس اداره بهزیستی گناباد:

بافت قدیمی و جمعیتی گناباد، مناسب‌سازی فضا برای معلولان و سالمندان را می‌طلبد

7 بهمن 1399

خراسان رضوی- به گفته رئیس اداره بهزیستی گناباد، بسیاری از ساختمان‌های اداری و اماکن عمومی شهرستان گناباد قدیمی هستند و احداث آن‌ها مربوط به زمانی است که بحث مناسب‌سازی اصلا مطرح نبوده است همچنین بافت جمعیتی شهرستان که ۱۲.۵ درصد آن را سالمندان تشکیل می‌دهند اهمیت موضوع مناسب‌سازی فضا برای معلولان، سالمندان و جانبازان را دو چندان می‌کند.

شاید باور و تصور عمومی این باشد که توان‌یابان، معلولان و سالمندان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند احتمالا قادر نباشند همانند یک شهروند عادی در اجتماع حضور پیدا کنند اما آنچه مسلم است بسیاری از معلولان با محدودیت‌های خود کنار آمده و این محدودیت مانعی برای عدم حضور فعال آن‌ها در جامعه نیست بلکه آنچه بیش از خود محدودیت‌ها حضور این افراد را در جامعه کم‌رنگ می‌کند فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای حضور آن‌ها در جامعه است.

شهرستان گناباد نیز از این امر مستثنی نیست و اتفاقا به دلیل بافت قدیمی بناها و همچنین جمعیت بالای سالمندان در این شهر، لزوم پرداختن به بحث مناسب‌سازی فضا برای معلولان ، توان‌یابان و سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی گناباد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی معلولان در شهرستان گناباد بحث مناسب‌سازی فضاهای عمومی است و اگر بخواهیم که معلولان، سالمندان، جانبازان و...حضور فعالی در جامعه داشته باشند باید زیرساخت‌های این حضور را برایشان فراهم کنیم که یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها مناسب‌سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی است.

عالی آراسته ظهار کرد: شهرستان گناباد بافت قدیمی دارد و بسیاری از ساختمان‌های اداری و اماکن عمومی قدیمی هستند و این ساختمان‌ها زمانی احداث شده‌اند که اصلا بحث مناسب‌سازی مطرح نبوده است بنابراین ضرورت پرداختن به این موضوع در گناباد اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که لزوم اجرای طرح مناسب‌سازی را دو چندان می‌کند بافت جمعیتی شهرستان گناباد است به طوری که طبق آمارهایی که برآورد شده است گناباد دومین شهر سالمند کشور است و بالغ بر ۱۲.۵ درصد جمعیت گناباد سالمندان هستند

وی تصریح کرد: در راستای تحقق بخشیدن به تساوی حقوق شهروندان باید زمینه‌ای فراهم شود که تمامی شهروندان بدون دغدغه از فضاها و اماکن عمومی بهره‌مند شوند.

آراسته با اشاره به اینکه درصد بالایی از جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مراجعین به مراکز و اماکن مذهبی سالمندان هستند باید مناسب‌سازی این فضاها مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی اظهار کرد:  در زمینه مناسب‌سازی مراکز مذهبی در مصلای شهرستان گناباد اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست و هنوز جای کار بسیاری دارد.

آراسته در ادامه افزود: شهرستان گناباد از جمله شهرستان‌هایی است که پایلوت طرح مناسب‌سازی انتخاب شده است و به همین منظور نیز اعتباراتی تخصیص یافته است اما در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های اعتباری که به وجود آمده است روند اجرای بسیاری از پروژه‌ها کند بوده است.

وی تصریح کرد: در طرح مناسب سازی فضا برای معلولان علاوه بر مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری و اماکن عمومی بحث دیگری که مطرح است مناسب‌سازی منازل مددجویان است که در این زمینه مشکل خاصی نداریم و برای متقاضیان مناسب‌سازی منازل شخصی از جمله ورودی منازل، سرویس بهداشتی و...اعتباراتی به متقاضیان پرداخت می‌شود و سال جاری نیز به همین منظور ۷۰ میلیون تومان اعتبارات به مددجویان پرداخت شده است.

در زمینه مناسب‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی برای سالمندان و معلولان هیچ اقدامی انجام نشده است

آراسته افزود: یکی از دغدغه‌های دیگر معلولان، بحث ایاب و ذهاب معلولان است که در این زمینه تا کنون هیچ اقدامی در شهرستان انجام نشده و این بخش نیاز به توجه ویژه‌ای دارد و امیدواریم که بتوانیم در این زمینه نیز خدماتی برای جامعه هدفمان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از قانون‌هایی که نوشته می‌شود متاسفانه ضمانت اجرایی ندارند، گفت: یکی از قانون‌هایی که وجود دارد این است که سازمان‌هایی که موضوع مناسب‌سازی را رعایت نکنند به آنها پایان کار داده نشود اما بر اجرای درست این قانون خیلی نظارت نشده و حتی بسیاری از ادارات اصلا نیازی به پایان کار ندارند و دنبال آن هم نمی‌روند.

وی توضیح داد: لازم است که در اعتباراتی که برای احداث فضاها و اماکن عمومی تخصیص داده می‌شود بخشی از اعتبارات و درصدی از آن را به مناسب‌سازی فضا برای معلولان و سالمندان اختصاص دهند.

رئیس اداره بهزیستی گناباد تاکید کرد: در بحث مناسب‌سازی فضا منظور فقط مناسب‌سازی فضا برای معلولان و سالمندان و...نیست بلکه مورد دیگری که قابل توجه است این است که سطح جامعه و سطح دسترسی افراد را طوری فراهم کنیم که موانعی که خود باعث معلولیت می‌شوند را هم از سر راه برداریم.

فرماندار گناباد نیز در زمینه اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری و عمومی برای معلولان و سالمندان گفت: مناسب‌سازی محیط برای توان‌یابان ،سالمندان و ...الزامی است و در کمیته مناسب‌سازی شهرستان، هر ماه جلساتی در همین زمینه برگزار و اهم مشکلات بررسی شده و اولویت‌بندی می‌شود.

حامد قربانی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مناسب‌سازی،هم به شهرداری‌ها و هم به دهیاری‌ها دستورالعملی ابلاغ شده است که در پروژه‌های جدیدی که اجرا می‌شوند حتما باید الزامات مناسب‌سازی رعایت شود.

وی ادامه داد: قرار است برای پیگیری و برنامه‌ریزی بهتر، مناسب‌سازی در شهرستان به صورت دستگاه به دستگاه اجرا شود و بر همین اساس هر دستگاه یک جلسه دعوت شده و در مورد اقدامات لازم برای مناسب‌سازی آن تصمیم‌گیری شود که بنا بر این است که دستگاه‌هایی که تردد در آنها بیشتر است مشخص شده و اولویت اجرای طرح با این دستگاه‌ها باشد و به عنوان اولین دستگاه این کار را از خود فرمانداری شروع کردیم.

قربانی تصریح کرد : ساختمان فرمانداری گناباد چون یک ساختمان قدیمی است امکان تعبیه آسانسور نیست و متاسفانه رفت‌ و آمد معلولان و توان‌یابان به همان طبقه همکف هم مشکل بود.

وی ادامه داد: رو به روی فرمانداری بولواری بود که پارک ممنوع بود و برای تسهیل رفت‌ و آمد معلولان در این قسمت تابلوی پارک ویژه معلولان نصب شد همچنین پیاده‌رو اصلاح شده و رمپی در داخل پیاده‌رو احداث شد؛ در داخل محوطه فرمانداری نیز چند جا اختلاف ارتفاع داشت که اصلاح شد و با اصلاح رمپ داخل فرمانداری تردد معلولان و توان‌یابان تا طبقه همکف فرمانداری تسهیل شده است.

فرماندار گناباد خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی هزینه‌بر است و بسیاری از دستگاه‌ها تمایل به مناسب‌سازی دارند ولی به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانند خیلی تغییرات اساسی ایجاد کنند.

مناسب‌سازی علاوه بر دستگاه‌ها و ادارات، در سطح شهر هم در حال پیگیری است و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است و شهرداری نیز اعلام آمادگی کرده است که در مکان‌هایی که مانعی برای تردد معلولان و... است بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام کند.

فرماندار گناباد گفت: امیدواریم با اجرای طرح مناسب‌سازی و تلاش در جهت حقوق شهروندی مساوی، زمینه حضور بیشتر معلولان و توان‌یابان را در سطح جامعه فراهم کنیم.

گفتنی است در شهرستان گناباد ۲۱۱۸ معلول شناسایی شده‌ است که بیشترین معلولیت‌ها با ۶۰۸ نفر مربوط به معلولان جسمی حرکتی است و این مسئله اهمیت مناسب سازی را دوچندان می‌کند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است