تابع: تنها ۵۰ درصد از بودجه پارالمپیک محقق شده است

تابع: تنها ۵۰ درصد از بودجه پارالمپیک محقق شده است

رضایی: در توکیو دو پرچمدار خواهیم داشت

13 بهمن 1399

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو از اعزام کاروان ۵۰ نفره کاروان ایران به بازی‌های پارالمپیک توکیو تا به امروز خبر داد و گفت: در بازی‌های پارالمپیک توکیو برای اولین‌بار دو پرچمدار خواهیم داشت و ضمن این که شعار المپیک و پارالمپیک یکسان است.

 محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در نشست خبری که امروز صبح در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد درباره آیین نامه استخدام قهرمانان ورزشی اظهار کرد: درباره آیین نامه استخدام قهرمانان ورزشی هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است و ما از طریق جراید متوجه این موضوع شدیم. در حال نیز منتظر ابلاغ هستیم تا اگر تغییراتی در آن ابلاغ شد به مرحله اجرا درآوریم.

او درباره بودجه کمیته ملی پارالمپیک در سال ۱۴۰۰ گفت: در این زمینه قول‌های مساعدی داده شده و به ما اعلام کردند تغییراتی در بودجه کمیته اعمال خواهد شد. آن چیزی که مسلم است لایحه بودجه در مجلس مصوب نشده و هنوز در حال بررسی است.

تابع با بیان این که در سال جاری تنها ۵۰ درصد بودجه کمیته ملی پارالمپیک محقق شده است، اضافه کرد: با وجود این که ۱۱ ماه از سال سپری می‌شود تنها ۵۰ درصد بودجه ما محقق شده است. به هر صورت با توجه به برگزاری اردوها و آمادگی ورزشکاران برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک توکیو ما انتظار داریم که در ظرف یک ماه باقی مانده تا پایان سال تمام بودجه کمیته اختصاص داده شود. بودجه ما در سال جاری ۴۹ میلیارد بود که در حال حاضر ۵۰ درصد محقق شده است.

وی درباره وضعیت حمید اسلامی، دونده نابینا که به خاطر مثبت شدن تست دوپینگ‌اش از شرکت در پارالمپیک محروم شد، اظهار کرد: پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفت که به نتیجه لازم دست نیافتیم. البته وی دفاعیاتی از خود داشت که موثر نبود و وی تحت محرومیت وادا قرار گرفت.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به این پرسش که آیا برای اولین سالگرد درگذشت سیامند رحمان برنامه‌ای خواهید داشت یا خیر؟ افزود: در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته که متعاقبا اعلام خواهد شد ضمن این که در اسفند مسابقات وزنه‌برداری تحت نظر IPC (کمیته بین‌المللی پارالمپیک) برگزار خواهد شد که رنکینگ این مسابقات به نام سیامند رحمان در کمیته بین‌المللی پارالمپیک ثبت می‌شود.

او درباره مشکل ویزای دومیدانی کاران اعزامی به امارات و این که آیا این مشکل برطرف شده است یا خیر؟ گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم و نامه‌نگاری‌هایی نیز صورت گرفته است. اگر ظرف امروز و فردا ویزا صادر شود تیم اعزام می‌شود در غیر این صورت باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

در ادامه این نشست سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های پارالمپیک توکیو درباره وضعیت کاروان در این بازی‌ها و فهرست نهایی ورزشکاران اعزامی افزود: بازی‌های پارالمپیک توکیو به قوت خود باقی است و حتی مسوول برگزاری مسابقات دستورالعمل فنی رشته‌های شرکت کننده در بازی‌ها را به ما ارسال کرده که پس از ترجمه در اختیار فدراسیون‌های ورزشی قرار خواهیم داد تا کادر فنی در جریان برنامه‌های بازی‌های پارالمپیک قرار بگیرند. تمام کارهای لازم توسط کمیته ملی پارالمپیک با IPC و مسوول برگزاری مسابقات انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که مراسم پرچم امسال در توکیو انجام نخواهد شد، افزود: کل مراسم پرچم در بازی‌های پارالمپیک حذف شده و پرچم هیچ کشوری در دهکده بازی‌ها به احتزار درنخواهد آمد ضمن این که در بازی‌های ۱۴۰۰ مسوول برگزاری المپیک و پارالمپیک یکسان خواهد بود و به جز کلاس‌بندی بین‌المللی که خواست ورزشکاران پارالمپیک است سایر برنامه‌های المپیک و پارالمپیک به صورت یکسان برگزار خواهد شد.

او با بیان این که در پارالمپیک توکیو دو پرچمدار خواهیم داشت، افزود: در جهت حمایت از کل کاروان شرکت کننده و دفاع از بحث جنسیتی در بازی‌های پارالمپیک توکیو ما دو پرچمدار برای رژه خواهیم داشت.

رضایی زمان مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک توکیو را سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ از ساعت ۸ تا ۱۰:۴۰ صبح و اختتامیه را یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ از ساعت ۲۰ تا ۲۲:۳۰ اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ثبت نام کاروان را شروع کردیم که سعی داریم فهرست گروه پزشکی را تا آخر اسفند به مسوولان برگزاری اعلام کنیم.

رضایی تصریح کرد: مسوولان برگزاری مسابقات تمام پیش‌بینی‌های لازم را از نظر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های اجتماعی اعمال کردند و مشکل خاصی برای برگزاری به خاطر بیماری کرونا وجود ندارد ضمن این که ما هر ۱۵ روز نشستی را به صورت وبیناری با مسوولان برگزار کننده داریم تا در جریان اوضاع و وضعیت بازی‌ها قرار بگیریم. ۲۱ بهمن‌ماه نیز نشستی را با کمیته بین‌المللی پارالمپیک و مسوولان برگزاری خواهیم داشت تا درخواست‌های ورزشکاران را به آن‌ها ارائه دهیم.

رضایی درباره سفرهای تدارکاتی پیش‌بینی شده گفت: از طرف کمیته ملی پارالمپیک برای تمام ورزشکاران اعزامی سفرهای تدارکاتی پیش بینی شده است که البته برای کسانی که شانس کسب طلا دارند دو سفر تدارکاتی و برای نقره و برنز یک سفر تدارکاتی در نظر گرفته شده است که اعزام ورزشکاران به این سفرها بستگی به ارسال دعوت نامه و شرایط مسابقات دارد. ما اگر مسابقه‌ای از نظر فنی در حد ورزشکاران ما نباشد اعزامی انجام نخواهیم داد.

او هم‌چنین تصریح کرد: در صورتی که تحت هر شرایطی دومیدانی کاران ما به امارات اعزام نشوند ما پیش‌بینی مسابقات بین‌المللی تونس را داریم که در آن کسب سهمیه و تأیید کلاس بندی پزشکی پیش‌بینی شده است.

وی درباره شعار بازی‌های پارالمپیک نیز گفت: چون برای اولین‌بار برگزار کننده بازی‌های المپیک و پارالمپیک یکسان شده است شعار المپیک و پارالمپیک یکسان است و هر برنامه‌ای که برای المپیک پیش‌بینی شده باشد برای پارالمپیک نیز در نظر گرفته شده است. امکانات ما همان امکانات المپیک خواهد بود. در حقیقت یک برنامه برای دو رویداد در این دور از رویدادها پیش‌بینی شده است.

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو درباره رشته‌های اعزامی به توکیو افزود: رشته‌هایی که حضور آن‌ها در بازی‌ها قطعی است تکواندو، دو ورزشکار و یک مربی که البته اگر مسابقاتی برای زنان پیش‌بینی شده باشد و بتوانند سهمیه کسب کنند که با سیاست پارالمپیک مطابقت پیدا کند شاید در بخش زنان نیز اعزامی داشته باشیم. در تیراندازی تا به امروز سه ورزشکار زن و دو مربی در فهرست اعزامی قرار دارد. در این رشته دو تیرانداز مرد سهمیه کسب کرده‌اند اما چون سهمیه آن با سیاست اعزامی پارالمپیک هماهنگ نیست فعلا در فهرست اعزامی قرار ندارند. اگر در مسابقات آینده رکورد آن‌ها به حد نصاب برسد این دو نفر نیز اعزام خواهند شد. ضمن این که باید بگویم اگر ورزشکاران رکوردشان از حد نصاب لازم افت پیدا کند امکان حذف آن‌ها نیز وجود دارد.

او اضافه کرد: در تیروکمان چهار ورزشکار مرد و یک ورزشکار زن و سه مربی در کادر اعزامی پیش‌بینی شده است که البته در این رشته نیز یک کماندار نیز سهمیه کسب کرده که هنوز حد نصاب او طبق سیاست ملی پارالمپیک نیست. در جودو نابینایان دو ورزشکار مرد و یک مربی در فهرست اعزامی قرار دارند که در این رشته نیز جودوکار دیگری نیز وجود دارد که اگر در مسابقات کسب سهمیه شرکت و رکورد لازم را کسب کند امکان اعزام سه ورزشکار نیز وجود دارد. در وزنه برداری شش ورزشکار به همراه دو کادر فنی، در والیبال نشسته ۱۲ ورزشکار به همراه سه کادر فنی، در بسکتبال با ولیچر ۱۲ ورزشکار و دو مربی و یک تکنسین ورزشی پیش بینی شده است. در دوومیدانی معلولان پنج ورزشکار و سه مربی در لیست اعزامی قرار دارند که البته ورزشکاران شانس طلا با مربیان اختصاصی خود اعزام خواهند شد. در این رشته ما ۹ سهمیه کسب کردیم که در حال حاضر چهار نفر کلاس بندی آن‌ها تأیید نشده است و یک نفر رکوردش به حد نصاب لازم نرسیده است. در بخش دوومیدانی نابینایان نیز یک نفر که شانس طلا دارد اعزام وی حتمی است و دوومیدانی کار دیگر هنوز کلاس بندی وی به تأیید نهایی نرسیده است. همراه این دوومیدانی کار نابینا نیز یک مربی اعزام خواهد شد.

رضایی خاطر نشان کرد: در قایقرانی یک ورزشکار خانم و یک مربی اعزام خواهد شد. در مجموع کاروان ایران تا به این لحظه ۵۰ ورزشکار و ۲۰ کادر فنی است و افراد دیگری نیز به عنوان پزشک و فیزیوتراپ و نماینده وزارت ورزش و... داخل کاروان حضور خواهند داشت.

وی در پایان گفت: در بعضی رشته‌های ما هم‌چون دوومیدانی، جودو، تیراندازی و شاید پاراتکواندو زنان هنوز فهرست نهایی فیکس نشده و بر مبنای کسب سهمیه و افزایش رکورد امکان اضافه شدن افراد دیگری نیز وجود دارد.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است