مدیر عامل خیریه شهید چمران خمینی شهر:

مدیر عامل خیریه شهید چمران خمینی شهر:

کودکان ناتوان ذهنی با آموزش می توانند وارد اجتماع شوند

11 بهمن 1399

اصفهان - مدیرعامل خیریه شهید چمران خمینی شهر گفت: شناسایی کودکان کم توان ذهنی در سنین پایین می‌تواند به آموزش آن‌ها کمک بسزایی کند، چرا که این کودکان با آموزش می توانند وارد مدارس عادی یا استثنایی شوند.

عبدالعلی حاجیان، اظهار کرد: خیریه توانبخشی کودکان معلول شهید چمران تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان، در سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرد و در سال ۱۳۷۶ به ثبت رسمی رسید و به عنوان نخستین خیریه توانبخشی کودکان معلول ذهنی در شهرستان خمینی شهر مشغول به کار شد.

وی در مورد اهداف این خیریه گفت: مهمترین هدف موسسه، آگاهی بخشی به جامعه است تا خانواده ها به وضعیت کودک خود، آگاهی داشته و اگر مشکلی مشاهده کردند سریعا برای آموزش و افزایش مهارت های آنها اقدام کنند، زیرا در سنین پایین می توان این کودکان را توانمند ساخت.

مدیرعامل خیریه شهید چمران خمینی شهر افزود: یکی دیگر از اهداف این مرکز افزایش مهارت ها و شناسایی کودکانی است که سن طلایی شان نگذشته باشد. این کودکان آموزش دیده و به مدارس عادی یا استثنایی فرستاده می شوند. همچنین بچه هایی که از سن طلایی شان گذشته با آموزش می توانند وارد اجتماع شوند زیرا خیلی از این کودکان حتی توان خرید کردن ندارند .

وی تصریح کرد: از لحاظ علمی تلاش شده که پرسنل مرکز ارتقا پیدا کنند تا بتوانند با آموزش به خانواده ها خدمت رسانی کنند و نیاز خانواده ها با این آموزش ها مرتفع می شود.

حاجیان با بیان اینکه کودکان ۲ تا ۱۰ ساله در این مرکز پذیرفته می شوند، اظهار کرد: عقب ماندگی ذهنی با هوش کمتر از متوسط یا ناتوانایی ذهنی و نبود مهارت لازم برای زندگی روزمره مشخص می‌شود. افراد دارای معلولیت فکری می‌توانند مهارت های جدید را یاد بگیرند، اما روند این یادگیری کند است. درجات مختلفی از ناتوانی ذهنی، از خفیف تا عمیق وجود دارد و بسته به علت عقب ماندگی و شدت آن، کودک در زندگی دچار مشکل می‌شود و هر قدر این کودکان در سن پایین تر شناسایی شوند آموزش آن‌ها بهتر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه هم اکنون این مرکز ۲۷ مددجو دارد، گفت: عقب ماندگی های ذهنی کودکان به عوامل ژنتیکی و محیطی مربوط می شود که ۲۰ نفر از مددجویان به علت عوامل ژنتیکی و ۷ نفر به علت عوامل محیطی در این مرکز هستند.

حاجیان با بیان اینکه خدمات خیریه شهید چمران رایگان است، گفت: برای خانواده ها نیز کلاس های پیشگیری در نظر گرفته شده است. از طرف بهزیستی نیز آزمایشاتی به صورت رایگان برای خانواده های در معرض خطر انجام می شود، چون برخی خانواده ها اعلام می کنند که به دلیل هزینه ها آزمایش نداده و دارای فرزند معلول شده اند.

وی در مورد تشخیص علائم معلولیت ذهنی در کودکان گفت: علائمی مانند مشکلات حافظه و فقدان کنجکاوی و مشکلات یادگیری از نشانه های عقب ماندگی ذهنی می تواند باشد که کمی بعد از تولد قابل تشخیص است.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است