مدیر عامل جامعه معلولین ایران:

مدیر عامل جامعه معلولین ایران:

شرایط برای حضور و مشارکت معلولین در جامعه فراهم نیست

17 خرداد 1400

عاروان در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: علیرغم اقداماتی که در مناسب سازی و دسترس پذیری شهر‌ها برای مشارکت معلولین انجام شده ولی شرایط برای حضور و مشارکت معلولین در جامعه فراهم نشده است.

کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولین ایران و رئیس هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد عملکرد دولت در حوزه معلولین و بهزیستی گفت: در حوزه معلولان مشکلات به صورت ترکیبی وجود دارد و معلولین در کنار مشکل جسمی و حرکتی مشکل تحصیل، ازدواج، اشتغال، ازدواج و.. را دارند که برای رفع مشکلات خود نیازمند حضور در شهر و ادارات هستند.

وی ادامه داد: در حوزه معلولان مشکلات چند بعدی وجود دارد و فرد معلول در کنار مشکل مسکن، معیشت، پاسخگو نبودن دستگاه‌ها، عدم اولویت و ضرورت وضعیت معلولان، ناهماهنگی دستگاه‌ها، عدم تامین بودجه کافی برای افراد دارای معلول، عدم شفافیت در هزینه کرد و عملکرد و.. هم وجود دارد.

عاروان با تاکید بر اینکه در حوزه معلولان باید اشتغال، فرهنگ‌سازی، مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و حمل و نقل و توانبخشی اصلاح شود گفت: برای رفع موانع و دسترس پذیری شهر برای معلولین ستاد ملی مناسب سازی طبق قانون تشکیل شده است ولی با توجه به شرایط بوجود آمده ستاد سرعت کافی و لازم را ندارد و باید ساختار آن تغییر کند و یا به جریانات قوی تری مثل توان مردم و سازمان‌های مردم نهاد تکیه کند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران با تاکید بر اینکه تکیه ما به بخش‌های حکومتی و دولتی نیست و به مردم و سازمان‌های مردم نهاد تکیه داریم گفت: بخش‌هایی چون توان بخشی و تامین نیازها و مشکلات معیشتی معلولین از طریق کمک‌های مردمی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این استنباط اشتباه است که تمام کارها را دولت باید انجام بدهد و اگر تمام کارها توسط بخش دولتی انجام گیرد پس وظیفه اجتماعی و نهاد‌های مردمی چه می‌شود گفت: با کمک یک جمعیت نیکوکاری امسال 60 ویلچر برای معلولین خریداری شده است.

رئیس هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی گفت: خدمات و لوازم توانبخشی به عنوان نیازهای ضروری هر معلول تحت پوشش هیچگونه بیمه‌ای قرار ندارد و برای حل این مشکل تا شورای عالی بیمه هم رفته‌ایم که فرانشیزی را بر روی لوازم توانبخشی معلولین قرار دهند ولی هنوز انجام نشده و با توجه به افزایش قیمت این لوازم معلولین توانایی تامین لوازم را ندارند.

وی در ادامه در تشریح مشکلات معلولین در جامعه گفت: متاسفانه زنجیره حمایتی ناقصی از معلولین وجود دارد به طور مثال دولت و بهزیستی هزینه تحصیل معلولین را می‌پردازد تا معلول تحصیل کند ولی بعد از اتمام تحصیلات هیچ کجا معلول را استخدام نمی‌کنند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل معلولین در توسعه کشور تاکید کرد و اظهار داشت: اگر از توانایی معلولین نخبه، موفق و توانمند و کارآفرین در راستای توسعه کشور استفاده نکنیم در واقع خودمان را از یک توان محروم کرده‌ایم.

 

منبع: رادیو گفتگو

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است