آشنایی با رقیبان ایران در انتخابی جام‌جهانی؛ از رقیب همیشگی تا حضور ۴ تیم عربی

آشنایی با رقیبان ایران در انتخابی جام‌جهانی؛ از رقیب همیشگی تا حضور ۴ تیم عربی

10 تیر 1400

تیم ملی ایران برای چهارمین بار متوالی با کره‌جنوبی در انتخابی جام‌جهانی هم‌گروه شد و در کنار این تیم باید با ۴ تیم عربی حاضر در غرب آسیا دیدار کند.

 تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا با تیم‌های کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان هم‌گروه شد و در سوی دیگر، تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام قرار گرفتند.

در ادامه با رقبای تیم ملی در این مسابقات آشنا می‌شویم.

کره‌جنوبی

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۴ – ۴۰

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۶ بازی – ۵ برد و یک مساوی – ۲۲ گل زده و یک خورده

سرمربی: پائولو بنتو (پرتغال)

کاپیتان: سون هیونگ مین (تاتنهام)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۱۵ بازیکن

کره‌جنوبی رکورد ۹ بار صعود متوالی به جام جهانی را داراست و پرافتخارترین تیم آسیایی در این مسابقات به شمار می‌رود. آن‌ها با داشتن بازیکنان لژیونر سرشناسی مانند سون هیونگ مین، ستاره تاتنهام، از قدرت‌های آسیا به شمار می‌روند و برای دو رقمی کردن صعودهای متوالی خود به میدان می‌روند. کره‌ با قرار گرفتن در رتبه چهارم جام جهانی ۲۰۰۲، پرافتخارترین تیم آسیا در این مسابقات است.

ایران و کره برای چهارمین بار متوالی در انتخابی جام‌جهانی هم‌گروه می‌شوند. در سال ۲۰۱۰ ایران موفق به صعود از گروهش نشد اما در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بالاتر از این تیم قرار گرفت و در سال‌های اخیر بارها موفق به شکست دادن این تیم شده است. اگر چه از زمان سرمربیگری بنتو (مربی پرتغالی) در کره‌جنوبی، ایران و کره یک بار با هم رو به رو شدند که حاصل آن تساوی یک بر یک بود که در دوران سرمربیگری ویلموتس رقم خورد.

عراق
رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۸ – ۷۳
عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۵ برد و دو مساوی و یک باخت – ۱۴ گل زده و ۴ خورده
سرمربی: -
کاپیتان: علاء عبدالزهرا (الزوراء عراق)
لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۶ بازیکن
تیم ملی عراق با وجود موفقیت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، هرگز در سال‌های گذشته عملکرد درخور توجهی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی نداشته و حتی به یک قدمی رسیدن به این مسابقات هم نزدیک نشده است. یکی از دلایل اصلی این ناکامی، به بازی‌های خارج از خانه این کشور هم مربوط می‌شود که معمولا از داشتن هواداران خود به علت میزبانی در کشور سوم محروم هستند. با این حال، آن‌ها صاحب یکی از تیم‌های خوب در غرب آسیا هستند و دست کمی از رقیبان خود ندارند. انتظار می‌رود با توجه به داشتن بازیکنان بااستعداد، این تیم همانند ادوار گذشته، به رقیبی پردردسر برای ایران تبدیل شود.

ایران و عراق در مرحله قبل این مسابقات هم‌گروه بودند و به اندازه کافی درباره این تیم گفته شده و همه شناخت کاملی از عراق دارند؛ تیمی که مقابل ایران انگیزهای دو چندان دارد و امیدوار است به جام جهانی صعود کند. در حال حاضر عراقی‌ها به علت اختلافات موجود، سرمربی ندارند و باید تا شروع مسابقات، فرد جدیدی را به جای کاتانچ انتخاب کنند. اخیرا تماس‌هایی با کی‌روش برقرار کردند اما نتیجه مذاکرات مثبت نبوده است.

امارات

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۷ – ۷۲

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۶ برد و دو باخت – ۲۳ گل زده و ۷ خورده

سرمربی: برت فن مارویک (هلند)

کاپیتان: ولید عباس (الاهلی امارات)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: -

با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار، امارات هنوز نتوانسته به اهداف خود در آسیا دست یابد. این کشور که به جذب فوتبالیست‌ها و مربیان خارجی سرشناس معروف است، در این سال‌ها همواره پشت سر قدرت‌ها بزرگ آسیا قرار گرفته است ولی همچنان امیدوار است در این دوره خاطره سال‌های دور مبنی بر حضور در جام جهانی را زنده کند و برای دومین بار به این مسابقات راه یابد.

سال‌ها از آخرین بازی رسمی و دوستانه ایران و امارات می‌گذرد. این دو تیم آخرین بار در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به مصاف هم رفتند که ایران با تک گل قوچان‌نژاد برنده شد.

سوریه

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۱۱ – ۸۲

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۷ برد و یک باخت – ۲۲ گل زده و ۷ خورده

سرمربی: ندارد (نبیل معلول اخیرا از سمت خود استعفا کرد)

کاپیتان: عمر السوما (الاهلی عربستان)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۲۰  بازیکن (به جز سه نفر، همگی در منطقه خلیج فارس بازی می‌کنند)

تیم ملی سوریه با وجود مشکلات مختلف از جمله بحران داخلی و نبود امنیت در این کشور، چهار سال قبل تا چند قدمی کسب سهمیه جام جهانی هم پیش رفته بود که در پلی‌آف با اختلاف اندک مغلوب استرالیا شد. آن‌ها در این دوره هم عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند ولی به علت مشکلات مالی، سرمربی خود را از دست داده‌اند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آن‌هاست.

این دو تیم بعد از انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، دو بار در بازی‌های دوستانه به مصاف هم رفتند که حاصل ان برتری پنج بر صفر و ۳ بر صفر ایران در تهران بود.

لبنان

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۱۶ –  ۹۳

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۶ بازی – ۳ برد و یک مساوی و ۲ باخت – ۱۱ گل زده و ۸ خورده

سرمربی: جمال طاها (مصر)

کاپیتان: حسن معتوق (النصر لبنان)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۱۱ بازیکن (عمدتا در کشورهای ضعیف آسیایی و لیگ‌های درجه سه و چهار اروپا شاغل هستند.)

لبنان به عنوان ضعیف‌ترین تیم این مرحله، امیدوار است نتایج درخور توجهی را کسب کند. آن‌ها نسبت به چندین سال گذشته افت کرده‌اند اما وضعیت‌شان بد نیست. اگر ازبکستان در مرحله قبل از عربستان نباخته بود، الان لبنان هم در این مرحله حضور نداشت. با این وجود، لبنان هم مانند سایر تیم‌های نه چندان قدرتمند این مرحله، به دنبال ارائه بازی‌های آبرومندانه هستند.

گروه B: ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان، ویتنام

ژاپن

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: یک – ۲۸

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۸ برد – ۴۶ گل زده و ۲ خورده

سرمربی: هاجیمه موریاسو (ژاپن)

کاپیتان: مایا یوشیدا (سمپدوریا)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۳۰ بازیکن

تیم ملی ژاپن به عنوان برترین تیم این گروه، سابقه چهار قهرمانی آسیا و همین‌طور ۶ دوره حضور متوالی در جام جهانی را دارد و تاکنون چندین بار از مرحله گروهی این رقابت‌ها صعود کرده است. آن‌ها یک بار تا مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی پیشروی کردند.

استرالیا

رتبه در رنکینگ آسیا فیفا: ۳ - ۳۹

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۸ برد – ۲۸ گل زده و ۲ خورده

سرمربی: گراهام آرنولد

کاپیتان: عزیز بهیچ (استانبول باشاک شهیر)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: ۱۸ بازیکن

تنها تیم غیرآسیایی حاضر در این مسابقات، از زمان ملحق شدن به این قاره، همواره توانستند به عنوان یکی از نماینده‌های آسیا به جام جهانی صعود کنند. استرالیا در دوره گذشته بعد از ناکامی در صعود به صورت مستقیم، با شکست دادن سوریه و در ادامه هندوراس، از مرحله پلی‌آف به جام جهانی راه یافت تا آسیا برای نخستین بار صاحب پنج سهمیه در این مسابقات شود. کانگروها یک بار در سال ۲۰۱۵ توانستند در کشور خودشان، قهرمان جام ملت‌های آسیا شوند.

عربستان

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۶ – ۶۵

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۶ برد و ۲ مساوی – ۲۲ گل زده و ۴ خورده

سرمربی: هروه رنار (فرانسه)

کاپیتان: سالم الفرج (الهلال)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: -

عربستان بعد از ناکامی در جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، با تغییر نسل، قدرت خود را بازیافت و توانست به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کند اما در پنجمین دوره حضور خود در این رقابت‌ها، شروع ناامیدکننده‌ای با شکست پنج بر صفر مقابل میزبان داشت. آن‌ها در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هم عملکرد قابل دفاعی نداشتند ولی با آوردن هروه رنار، عزم خود را برای صعود به قطر و کسب بهترین نتایج جزم کرده‌اند. عربستان از رقیبان سنتی ایران در غرب آسیا به شمار می‌رود.

 

چین

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۹ – ۷۷

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۶ برد و یک مساوی و یک باخت – ۳۰ گل زده و ۳ خورده

سرمربی: لی تای

کاپیتان: ژنگ ژی (گوانگژو اورگراند چین)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: یک بازیکن (چین از دو بازیکن برزیلی تبار به نام الکسون و آلن استفاده می‌کند).

تیم ملی چین با وجود داشتن سرمایه انسانی و مالی غنی، هرگز در فوتبال به موفقیت نرسیده است. سرمایه‌گذاری کلان این کشور در این رشته هم هنوز به ثمر ننشسته و آن‌ها در این دوره هم رقیب جدی برای کسب سهمیه جام جهانی نیستند ولی می‌توانند هر تیمی را در خانه خود اذیت کنند.

عمان

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۱۰ - ۸۰

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۶ برد و ۲ باخت– ۱۶ گل زده و ۶ خورده

سرمربی: برانکو ایوانکوویچ (کرواسی)

کاپیتان: فایز الرشیدی (ظفار عمان)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: یک بازیکن

برانکو ایوانکوویچ نام آشنا روی نیمکت عمان است که به واسطه کارنامه درخشان خود، باعث افزایش امیدواری‌ها درباره این تیم شده است. آن‌ها در مرحله قبل هم عملکرد بدی نداشتند ولی پایین‌تر از قطر در رتبه دوم قرار گرفتند و فعلا با تیم‌های سطح اول آسیا فاصله دارند. با این حال می‌توانند هر تیمی را در مسیر رسیدن به جام جهانی اذیت کنند و نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

 

ویتنام

رتبه در رنکینگ آسیا و فیفا: ۱۳ – ۹۲

عملکرد در مسابقات انتخابی جام جهانی: ۸ بازی – ۵ برد و ۲ مساوی و یک باخت – ۱۳ گل زده و ۵ خورده

سرمربی: پارک هانگ سئونگ (کره جنوبی)

کاپیتان: کو انگوک های (ویتل ویتنام)

لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی: یک بازیکن

ویتنام بعد از سرمایه گذاری خوب روی بخش پایه و پرورش استعدادهای درخشان، خودش را در جمع ۱۲ تیم برتر آسیا قرار داده و حضور در این مسابقات، تجربه ارزشمندی برای جوان‌های این کشور محسوب می‌شود. آن‌ها در دور دوم انتخابی با اختلاف اندک بعد از امارات صعود کردند و امیدوارند روند خوب خود را مقابل قدرت‌های آسیا هم به نمایش بگذارند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است