مشاوره ژنتیک بهترین راه پیشگیری از تکرار دوباره معلولیت‌ها

مشاوره ژنتیک بهترین راه پیشگیری از تکرار دوباره معلولیت‌ها

3 مرداد 1400

زنجان سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: اطلاعات کم و نداشتن مشاوره ژنتیک به خصوص در مواردی که بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد، باعث تکرار دوباره بیماری‌ها می‌شود.

سکینه بیگلری، در رابطه با تاثیر مشاوره‌های ژنتیک در پیشگیری از ایجاد معلولیت‌ها، اظهار کرد: مشاوره‌های ژنتیک با افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش مهمی را در انجام خدمات پیشگیرانه، مخصوصاً در پیشگیری از معلولیت‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: بررسی‌های ژنتیکی نه تنها برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارق آن اهمیت دارد، بلکه از نظر پیش‌آگهی و امکان ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص در دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل نیز، حائز اهمیت است.

این مسئول تصریح کرد: اطلاعات کم مردم و نداشتن مشاوره ژنتیک به خصوص در مواردی که بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد، باعث تکرار همان بیماری در نسل‌های بعدی و تولد دوباره می‌شود.

بیگلری در رابطه با استراتژی‌های بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها، ادامه داد: آگاهی‌سازی، حساس‌سازی و شناسایی خانواده‌ها و افراد پرخطر به همراه پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایش‌های ژنتیک، از استراتژی‌های بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها است.

سرپرست معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه مشاوره‌های ژنتیک در چهار مرحله قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره‌های تشخیص به خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند انجام می‌شود، عنوان کرد: یک مرکز دولتی مشاوره ژنتیک در شهرستان زنجان به همراه دو مرکز غیردولتی در شهرستان‌های زنجان و خدابنده فعالیت می‌کنند که در سال گذشته ۹۰۱ نفر از مشاوره‌های ژنتیک بهره‌مند شدند و ۱۵۲ خانواده نیز که نیازمند دریافت یارانه هزینه آزمایش ژنتیک بودند، این یارانه را دریافت کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین راه برای تکرار نشدن اختلال‌های ژنتیکی و ناهنجاری‌های مختلف به ویژه در ازدواج‌های فامیلی، مشاوره‌های ژنتیکی بوده و با توجه به اینکه ۶۰ درصد از معلولیت‌ها ناشی اختلالات ژنتیکی است، لازم است در این رابطه حساس‌سازی شود.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است