راه برای رسیدن به نقطه مطلوب "مناسب سازی" طولانی است

راه برای رسیدن به نقطه مطلوب "مناسب سازی" طولانی است

3 شهریور 1400

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حوزه مناسب‌سازی کارهای بسیاری خوبی در سطح کشور، در شهرداری‌ها، در استانداری‌ها، دستگاه‌ها و ادارات صورت گرفته است، گفت: اما برای اینکه بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم راه همچنان طولانی است و اگر فرد دارای معلولیت بخواهد در سطح جامعه حضور پیدا کند و زندگی مستقلی داشته باشد، با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه است.

وحید قبادی‌دانا در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ضمن تشکر از اعضای ستاد که در جلسات حضور فعال داشتند، بیان کرد: به نظر دبیرخانه نقطه عطفی را درباره اهتمام ویژه به تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات داشت و امید است بتواند ادامه پیدا کند و نهادینه شود که در دولت آینده نیز باتوجه به علاقه‌مندی که به ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و جانبازان وجود دارد، کار به نحو شایسته‌تری ادامه پیدا کند و شاهد باشیم که شرایط در سطح کشور طوری رقم بخورد که معلولان و جانبازان بتوانند به طور مستقل، همراه با شان و منزلت اجتماعی‌شان مانند تمامی شهروندان زندگی مستقل و عادی را در درون و در سطح خانواده تجربه کنند و مولد باشند؛ همانطور که بسیاری از آنها مولد هستند و بتوانند در زمینه مدیریت و راهبری جوامع نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه مناسب‌سازی کارهای بسیاری خوبی در سطح کشور، در شهرداری‌ها، در استانداری‌ها، دستگاه‌ها و ادارات صورت گرفته است، گفت: اما برای اینکه بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم راه همچنان طولانی است و اگر فرد دارای معلولیت بخواهد در سطح جامعه حضور پیدا کند و زندگی مستقلی داشته باشد، با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: امید است که بتوانیم حضور مجموعه سازمان برنامه و بودجه را در جلسات آتی بیشتر داشته باشیم. حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت را پررنگ‌تر داشته باشیم. همچنین شاهد حضور پررنگ‌تر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از گذشته باشیم.

قبادی دانا یادآور شد: باتوجه به اینکه امروز بسیاری از افراد دارای معلولیت در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند، امید است شرایط برای ارتقاء کیفیت زندگی و بالندگی آنها بیش از پیش فراهم شود.

چند درصد مصوبات جلسات ستاد مناسب‌سازی کشور محقق شد؟

 کاظمی مومن‌سرایی رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور  نیز در این جلسه درصد تحقق مصوبات جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور را اعلام کرد.

وی ادامه داد اظهار کرد: جلسه اول باتوجه به پیگیری‌ها ۷۰ درصد از مصوبات جلسه اول، در جلسه دوم ۱۰۰ درصد مصوبات، جلسه سوم ۷۶ درصد، جلسه چهارم ۹۰ درصد مصوبات، جلسه پنجم حدود ۷۲ درصد از مصوبات، جلسه ششم ۷۰ درصد، جلسه هفتم ۶۴ درصد و جلسه هشتم ۵۰ درصد و جلسه نهم و دهم ۹۰ درصد از مصوبات محقق شد.

 رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور ادامه داد: از جلسه یازدهم جلسات با حضور وزرا و ریاست سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تهران برگزار شد اما باید توجه داشت که بسیاری از مصوبات کاربردی و زمان‌بر بوده که در حال پیگیری است. 

مومن‌سرایی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ در مجموع ۱۸ جلسه ستاد ملی برگزار شد و امروز جلسه نوزدهم برگزار شده است، گفت: ۶۸ جلسه کمیته‌ها برگزار شد که هر سه روسای کمیته زحمات زیادی کشیدند.

به گفته وی، در سطح استان‌ها ۵۹۵ جلسه ستاد مناسب‌سازی استانی برگزار شد و در سطح شهرستان‌ها نیز ۸۱۵۰ جلسه شهرستانی تا خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

 رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه اقدامات زیادی در این مدت انجام شد که در این راستا اهم این اقدامات را تصویب دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات ستاد مناسب‌سازی کشور، تهیه و تایید لوگو ستاد و دبیرخانه، ارزیابی اقدامات مناسب‌سازی دستگاه‌ها از طریق جشنواره شهید رجایی در سطح ملی و استانی، ابلاغ سیاست‌های ستاد توسط دبیرخانه، بازنگری ویرایش سوم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد جسمی و حرکتی توسط وزارت راه و شهرسازی، تشکیل ساختار کمیته‌های سه‌گانه و کمیته تخصصی استانی، همایش ملی مناسب‌سازی، تهیه سند ملی راهبردی مناسب‌سازی، تهیه و تنظیم فرآیند و چک لیست اهدای نشان مناسب‌سازی و رونمایی از نشان تراز معلولان، پیگیری و تهیه پخش رایگان کلیپ و تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب سازی از صدا و سیما، ایجاد سامانه پیامکی معبر و ... عنوان کرد. 

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است