سرمربی تیم والیبال ناشنوایان: چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۲ برزیل است

سرمربی تیم والیبال ناشنوایان: چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۲ برزیل است

23 شهریور 1400

سرمربی تیم ملی والیبال ناشنوایان در آستانه اعزام به مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا گفت:  چشم انداز اصلی ما المپیک ۲۰۲۲ برزیل است. در روند آماده‌سازی تیم اقدام به جوانگرایی کردیم تا با ترکیبی از نفرات با تجربه و جوان بتوانیم موفقیت بیشتری در المپیک ناشنوایان کسب کنیم.

 محمد ترکاشوند روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: والیبال ناشنوایان ایران از جایگاه خوبی در سطح جهان برخودار است و عنوان سومی و چهارمی المپیک ناشنوایان ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در اختیار دارد و در صورت حمایت بیشتر از ورزش‌های ناشنوایان توان ایستادن روی سکو در المپیک ناشنوایان در برزیل را داریم.

این مربی در خصوص برنامه آماده‌سازی تیمش برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ای که داشتیم از ۱۸ تیرماه، برنامه آماده‌سازی خود را با اردوی گزینشی و حضور ۳۰ والیبالیست ناشنوا از سراسر کشور آغاز کردیم.

وی ادامه داد:  با توجه به کمی وقت، اردوی گزینشی یک هفته‌ای برگزار کردیم و در نهایت ۲۰ نفر به اردوها دعوت شدند و حالا بعد از ۴ مرحله اردو ، در پنجمین مرحله که از ۱۷ شهریور آعاز شده و تا اعزام تیم به ایتالیا ادامه دارد فقط ۱۲ نفر حضور دارند که همان نفرات اعزامی هستند. مسابقات والیبال قهرمان ناشنوایان جهان از اول تا یازدهم شهریور ماه برگزار می شود و والیبالیست بین ۲۸ تا ۳۰ شهریور راهی ایتالیا می شوند.

ترکاشوند گفت: ۲ المپیک گذشته در بلغارستان و ترکیه هدایت  تیم والیبال نشسته را به عنوان سرمربی به عهده داشتم و اگر ناداوری‌های ترکیه به عنوان میزبان نبود ایران در المپیک ۲۰۱۷ به فینال می رسید. این نخستین تجربه من برای هدایت تیم در مسابقات قهرمانی جهان است و باید بگویم کار بسیار سختی در پیش داریم زیرا به دلیل کرونا و سایر مسائل نتوانستیم تیم را خیلی زودتر جمع کنیم و روند آمادگی در زمان کوتاهی انجام شد.

این مربی افزود: واقعیت این است که ناشنوایان قشر محروم و بسیار مظلوم جامعه ما هستند و با توجه به اینکه لیگی برای والیبال آنان وجود ندارد شرایط آمادگی خوبی ندارند و باید روند آمادگی در اردوهای تیم ملی پیگیری شود. از سوی دیگر اکثر بازیکنان شغل ثابتی نداشته و بیشتر  کارگر بوده و یا در اسنپ و کابینت سازی کار می‌کنند و به دلیل روز مزدی اگر سر کار نروند دچار مشکل معیشتی یا اخراج می شوند.

وی گفت: شاید گفتن این مسئله در آستانه اعزام تیم به مسابقات خوب نباشند، اما  متاسفانه شرایط فدراسیون نیز  به گونه‌ای نیست که بتواند به آنها حقوق پرداخت کند.

سرمربی تیم والیبال ناشنوایان اضافه کرد: برخی نفرات دعوت شده به اردو کسانی بودند که به لحاظ توانمندی در شرایطی بودند که می‌توانستند عضو تیم ملی در ایتالیا باشند اما به دلیل شرایط شغلی و وضعیت معیشت خانواده حاضر به پوشیدن لباس تیم ملی نشدند و اردو را ترک کردند.

این مربی ادامه داد: وقتی شرایط فدراسیون از نظر مالی به گونه‌ای است که نمی تواند ۲ وعده غذا در یک روز به ورزشکار حاضر در اردو بدهد یا آب معدنی در اختیار آنان قرار دهد بیانگر این است که وضعیت چندان مطلوب نیست و نیاز به حمایت جدی مسئولان ورزشی برای آمادگی ورزشکاران جهت حضور در المپیک آینده داریم. در حالی که ورزشکاران المپیکی می‌توانند پاداش‌های میلیاردی دریافت کنند بازیکنان ناشنوا کمترین پاداش را دریافت کرده و این تبعیض انگیزه‌های آنان را نیز از بین می‌برد. البته وعده‌هایی به قهرمانان ورزشی ناشنوایان داده شده که حدود ۶۰ درصد پاداش ورزشکاران سالم به آنان داده شود که این امیدوار کننده است.

سرمربی تیم ملی والیبال ناشنوایان همچنین گفت: با توجه به شرایط کرونا و سایر مشکل است برنامه‌ای برای دیدار تدارکاتی و دوستانه نداریم و فقط به مسابقات درون اردویی اکتفا کردیم بنابراین نمی توانیم با اطمینان بگوییم که نقاط قوت و ضعف تیم چیست؟ البته تیم از نظر حمله بد نیست و امیدواریم بتوانیم طی روزهای باقی‌مانده در بحث دفاع و سایر بحث‌های فنی تیم را به آمادگی مطلوب نزدیک کنیم.

ترکاشوند گفت: در مجموع شرایط بدی نداریم و امیدوارم بتوانیم در مسابقات ایتالیا جایگاه خوبی کسب کنیم و روی سکو برویم. رقابت ها در دو گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و تیم ایران با تیم‌های بلغارستان روسیه و ایتالیا هم‌گروه است. در گروه دوم تیم های اوکراین، ترکیه، لهستان و فرانسه بازی می‌کنند و مهم‌ترین رقبای ایران در این رقابت‌ها تیم‌های ترکیه، اوکراین و روسیه هستند.  

وی افزود: در سال‌های اخیر کشور ترکیه سرمایه‌گذاری خوبی در رشته‌های ورزشی ناشنوایان کرده و تیم بسیار خوبی در اختیار دارد.

ترکاشوند اضافه کرد: چشم انداز اصلی ما المپیک ۲۰۲۲ برزیل است و در روند آماده سازی تیم اقدام به جوانگرایی نیز کردیم تا با ترکیبی از تجربه و توانمندی انرژی بازیکنان جوان بتوانیم موفقیت بیشتری در المپیک ناشنوایان کسب کنیم.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است