۲۵ هزار معلول خراسان شمالی امکانات ورزشی ندارند

۲۵ هزار معلول خراسان شمالی امکانات ورزشی ندارند

6 مهر 1400

بجنورد-مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه فضای رفاهی و ورزشی معلولان استان صفر است گفت: ۲۵ هزار نفر معلول زیر پوشش این سازمان حمایتی هستند که از هیچ‌گونه امکانات و تجهیزات ورزشی ویژه برخوردار نیستند.

دکتر محمد شجاع، اظهار داشت: معلولان نیاز به فضاهای استاندارد و خاص برای ورزش و تفریح دارند که متاسفانه در این استان هیچ‌گونه فضای اختصاصی برای مددجویان وجود ندارد.

وی بر توجه به ایجاد زیر ساخت ها و امکانات ویژه برای معلولان تاکید کرد و افزود: حفظ و ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمی، روانی، ورزشی و نشاط معلولان و تقویت حضور آنان در جامعه، افتخارآفرینی معلولان در عرصه رقابت ­های بین المللی ورزش، تامین عدالت اجتماعی در بهره مندی معلولان از خدمات و امکانات ورزشی، تقویت اعتماد و حفظ عزت به نفس معلولان و ارتقای فرهنگ و نگرش جامعه نسبت به پدیده معلولیت، توسعه ورزش همگانی­، توسعه ورزش قهرمانی و فضای رقابت سالم در بین معلولان، اهتمام ویژه به فعالیت های فرهنگی و تربیتی در فعالیت­ های ورزشی از جمله اهداف توجه به این مهم است.

شجاع با بیان اینکه ورزش بستر مناسبی برای افراد معلول در عرصه جامعه و اجتماع است و مانع افسردگی می شود، گفت: توجه به این مقوله موجب شکوفایی استعدادهای معلولان و ورود آنها به  رقابت های ورزشی می‌شود اما متاسفانه شرایط برای ورود معلولان جامعه به سمت ورزش بسیار ضعیف است.

وی افزود: معلولان جامعه در بعضی از موارد نیاز به سرانه ورزشی مناسب خود دارند به‌طور مثال در سالن‌های ورزشی حتی ساده‌ترین امکان که رفت و آمد معلولان است هم دیده نشده و مددجویان از امکانات ورزشی مناسب بی‌بهره هستند.

 مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر نبود فضاهای ورزشی ویژه معلولان این استان هیچ فضای رفاهی از جمله زایر سرا نیز برای این گروه ندارد.

شجاع گفت: خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی به مشهد مقدس واقع شده که پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر از این مسیر تردد می کردند، اما متاسفانه حتی یک فضای ویژه رفاهی از جمله زایر سرا در این استان وجود ندارد.

تنها ۵۰۰ ورزشکار جانباز و معلول در این استان بیمه شده و به صورت سازمان‌یافته فعالیت ورزشی دارند.

 در بجنورد مرکز استان تنها یک سالن ورزشی برای تمرین جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده است که این سالن استانداردهای لازم را برای ورزش معلولان ندارد، با این وجود ورزشکاران جانباز و معلول در این سالن تمرین می کنند.

 ۱۱۳ هزار نفر از شهروندان خراسان شمالی زیر پوشش بهزیستی این استان هستند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است