نام «مدرسه خزائلی» هویت نابینایان است، تغییرش ندهید

نام «مدرسه خزائلی» هویت نابینایان است، تغییرش ندهید

25 بهمن 1400

قزوین- مدیرعامل مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین گفت: مدرسه خزائلی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدارس نابینایان کشور به نام مؤسس آن نام‌گذاری شده است؛ اخیراً یکی از شرکت‌های واردات لوازم پزشکی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بازسازی مدرسه کمک کرده و حالا می‌خواهند نام مدرسه را تغییر دهند که این کار ضربه به هویت نابینایان است.

رحیم خلیلی تصریح کرد: اخیراً ۲ اتفاق خیلی مهم در حوزه نابینایان رخ‌داده است که مسئله هویتی برای نابینایان محسوب می‌شود؛ یکی از این اتفاقات اصرار بر تغییر نام آموزشگاه دکتر محمد خزائلی است، این در حالی است که خزائلی خدمات فراوانی به نابینایان ارائه کرده است.

وی افزود: محمد خزائلی متولد یکی از روستاهای اراک است که در ۶ سالگی بر اثر آبله نابینا می‌شود، باتوجه‌ به زندگی در روستا به‌سختی درس می‌خواند، بعد از دریافت دیپلم به تهران مهاجرت می‌کند و به دانشگاه می‌رود؛ او در چند رشته تحصیل می‌کند و بیش از ۳۰ عنوان کتاب تألیف کرده است.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین اظهار کرد: خزائلی اولین نفری بود که شخصی به نام کریستف را از فرانسه به ایران دعوت کرد تا با کمک یکدیگر مدارس ویژه نابینایان را در سطح ایران راه‌اندازی کنند، خزائلی بالغ بر ۱۲ آموزشگاه ویژه نابینایان در شهرهای مختلف کشور راه‌اندازی کرده که معروف‌ترین آن آموزشگاه‌های ابا بصیر و الزهرا در اصفهان است.

وی تأکید کرد: خزائلی آموزشگاه‌های متعددی را در تهران تأسیس کرد و تمام آن‌ها را شخصاً مدیریت می‌کرد، او بنیان‌گذار اولین مدرسه شبانه در ایران است؛ خزائلی اولین کسی بود که «انجمن هدایت و حمایت نابینایان ایران» و سپس «آموزشگاه نابینایان بزرگسال» را تأسیس کرد و یک‌لحظه از تلاش در عرصه تعلیم‌وتربیت نابینایان غافل نماند.

خلیلی یادآور شد: خزائلی با سرمایه خودش در سال ۱۳۳۸ مدرسه‌ای با نام «دکتر محمد خزائلی» در خیابان ظهیرالاسلام تهران تأسیس می‌کند، این مدرسه میزبان نابینایان از سراسر کشور بود و خدمات خوابگاهی نیز ارائه می‌کرد، حدود ۱۵۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه‌ها که افراد نابینا و کم‌بینا هستند نیز خروجی همین مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: این مدرسه باتوجه‌ به قدیمی بودن نیاز به بازسازی داشت و باید از نو ساخته می‌شد بنابراین آموزش‌وپرورش بازسازی مدرسه را در دستور کار قرار داد و چون یکی از شرکت‌های واردات لوازم پزشکی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بازسازی مدرسه کمک کرده؛ حالا می‌خواهند نام مدرسه را به نفع آن شرکت تغییر دهند.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین تصرح کرد: مدتی آموزش‌وپرورش قبول کرد که تابلو دکتر خزائلی باقی بماند اما گویا قرار است دوباره تابلو تغییر پیدا کند، دکتر خزائلی از شخصیت‌های برتر جهانی است که خدمات زیادی برای باسوادی نابینایان انجام داده است و حالا به‌جای اینکه از شخصیتش تقدیر شود و خیابانی را به نامش بزنند می‌خواهند مدرسه‌ای که با هزینه شخصی خودش تأسیس کرده است را تغییر نام دهند.

انتشار تنها روزنامه خط بریل خاورمیانه را متوقف نکنید

وی در ادامه با اشاره به عدم انتشار روزنامه ایران سپید، بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم عدم انتشار روزنامه ایران سپید تنها روزنامه خط بریل خاورمیانه است، این روزنامه ویژه نابینایان است و کارهای مهارتی و توان‌بخشی را با خط بریل به آن‌ها آموزش می‌دهد.

خلیلی بیان کرد: نابینایان با خواندن این روزنامه آگاه می‌شوند، اما اخیراً با تغییر مدیرمسئول روزنامه شنیده‌ایم که قرار است چاپ بریل روزنامه تعطیل شود، پیش‌ازاین، روزنامه به‌صورت رایگان بین ۲۰۰ هزار مخاطب توزیع می‌شد اما حالا می‌خواهند چاپ آن را متوقف کنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته به علت شیوع کرونا این روزنامه به‌صورت پادکست و فایل صوتی انتشار پیدا کرد و همانند سایر روزنامه‌ها چاپ آن تعطیل شد، از مسئولان می‌خواهیم که هویت نابینایان را ارج نهند و به‌جای حذف روزنامه بریل زمینه انتشار آن را فراهم کنند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است