فوتبالیست های نابینا: در صورت حمایت، قول قهرمانی دوباره می‌دهیم

فوتبالیست های نابینا: در صورت حمایت، قول قهرمانی دوباره می‌دهیم

27 فروردین 1401

تیم ملی فوتبال نابینایان ایران با وجود اینکه ۱۵ سال از شکل گیری آن می گذرد با استعدادهای زیاد و شایستگی توانسته مقام های ارزشمندی درسطح جهان، آسیا و پارالمپیک را کسب کند.
این تیم در سال ۲۰۱۰ در بازیهای پاراآسیایی گوانگ ژو چین نایب قهرمان شد، در بازیهای پاراآسیایی اینچئون کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ به مقام قهرمانی دست یافت، در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو  ( برزیل)  نایب قهرمان شد و در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ ترکیه هم بر سکوی قهرمانی ایستاد.

شرکت در مسابقات چهار جانبه آلمان
بازیکنان تیم ملی می گویند: فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک تدارک بسیار خوبی برای شرکت در بازیهای پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانژو چین دیده اند که می توان به حضور در مسابقات  چهار جانبه آلمان و ۱۴ مرحله اردو اشاره کرد.

داغ شرکت نکردن در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو
اما فوتبالیست های تیم ملی هنوز داغ اعزام نشدن با وجود کسب سهمیه در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را بر سینه دارند و می گویند: هیچ وقت این جفا که کمیته المپیک کرد را فراموش نخواهیم کرد زیرا شاید این نسل که افتخارهای زیادی کسب کرده دیگر خواب پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه را هم نبیند.
دلیل اعزام نشدن تیم فوتبال پنج نفره ایران به پارالمپیک توکیو اجرای سیاست کیفی گرایی کمیته ملی المپیک بود در حالی که  تیم ملی نایب قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو شده بود، هرچند این کمیته در نهایت با اعزام  فوتبال پنج نفره موافقت کرد اما این موافقت زمانی صورت گرفت که از موعد اعلام شده که فدراسیون جهانی داده بود، گذشته بود.

پس ازاینکه ایران در زمان مقرر اعلام آمادگی نکرد، فدراسیون جهانی تیم تایلند را جایگزین ایران کرد برای همین هم این درد کهنه به گفته خودشان دردل فوتبالیست ها که عنوان نایب قهرمانی پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو (برزیل ) را کسب کرده وعزم خود را برای بدست آوردن مقام قهرمانی در پارالمپیک  ۲۰۲۰ توکیو جزم کرده بودند، هنوز هم در دلشان باقی مانده است.

بازیکنان تیم فوتبال نابینایان ایران، برگزاری سومین مرحله اردوی آمادگی را درشیراز خوب توصیف کردند اما ازاینکه زمین اختصاصی نابینایان در ورزشگاه پارس شیراز از نبودن رختکن، سرویس بهداشتی و امکانات ویژه ورودی به زمین نیز انتقاد کردند.  

تبدیل وضعیت شغلی
حجت الله مزارعی بازیکن شیرازی که ۱۳ سال سابقه عضویت درتیم ملی دارد و کارشناس  رواشناسی است گفت: از آقای صفرپور سرپرست ورزش و جوانان فارس به دلیل اینکه مطالبات چندین ماهه ما درشب عید پرداخت کردند و با دست پُر به خانه رفتیم سپاسگزارم.
وی اضافه کرد:هم اینک به صورت نیروی شرکتی در اداره کل ورزش وجوانان فارس مشغول به کارهستم اما ازمدیرکل می خواهم از قانونی که برای استخدام قهرمانان ومدال آوران پارالمپیک وضع شده استفاده کرده و تبدیل وضعیت شوم تا بدون دغدغه بتوانم در محل خدمتم کار کنم.  
مزارعی افزود: اینکه استان فارس قطب فوتبال نابینایان کشور است، گفتنش تکراری است چرا که با وجود استعدادها اما زمین اختصاصی که برای نابینایان ساخته شده و قابل تقدیر است باید بهترتجهیز شود زیرا فاقد سرویس بهداشتی، رختکن، سایه بان و نیمکت ذخیره است و راه ورودی به این زمین هم باید ویژه نابینایان باشد و این ها خواسته زیاد و نامعقولی نیست.
این بازیکن ملی پوش ادامه داد:از دکتر محمد هادی ایمانیه استاندار ورزش دوست فارس و  همچنین سرپرست ورزش و جوانان این استان می خواهیم که مشکلات این کمپ که می تواند میزبان مسابقات بین المللی باشد بر طرف کنند.
مزارعی درپاسخ به این پرسش که آیا ازعنوان قهرمانی خود دربازیهای پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانژو چین دفاع می کنید اظهارداشت: کارسختی است، نمی شود قول داد اما می کوشیم این اتفاق مهم رخ دهد تا مردم خوشحال شوند و برای تحقق این امر نیاز به انجام بازیهای خارجی خوب است.
وی اضافه کرد: اردوی المان و بازی با تیم های ایتالیا، ژاپن و آلمان به  ویژه برای جوانان تیم بسیار مفید است و امیدوارم تا شروع بازیهایی پاراآسیایی خوب تدارک ببینیم زیرا رقبا بیکار ننشسته اند و روی تیم ایران که قهرمان و نایب قهرمان شده حساب ویژه ای بازکرده اند.

رنج نرفتن به پارالمپیک توکیو در دلمان باقی است
مرتضی کریمی دیگر بازیکن شیرازی تیم ملی گفت: با برنامه ای که فدراسیون برای تیم ملی در نظر گرفته است با آمادگی خوبی روانه بازیهای پاراآسیایی می شویم، به دفاع از عنوان قهرمانی فکر می کنیم هر چند کار سختی است.
وی ضمن اظهار رضایت از برگزاری سومین مرحله اردوی آمادگی در شیراز افزود: اردوی خوبی برگزار کردیم هر چند زمین اختصاصی ورزشگاه پارس شیراز فاقد رختکن و  سرویس بهداشتی است، امیدواریم هر چه زودتر این نواقص مهم شود زیرا قرار است چند مرحله اردوی دیگر در این ورزشگاه برگزار شود.
کریمی از دولتمردان خواست از این تیم حمایت کنند تا با آمادگی کامل روانه بازیهای پاراآسیایی شویم تا شاید رنج نرفتن به پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو که در ذهنمان هنوز باقی است،کمتر شود.  

متولی ورزش در آذربایجان شرقی، حرف ما را نمی شنود
بهزاد زادعلی اصغر که اهل شهرستان تبریز است و در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو  پس از جای گذشتن چندین بازیکن و گل زدن به تیم مراکش به لیونل مسی آسیا شهرت یافت هم گفت: سلطانی فر وزیر سابق ورزش و جوانان قول داد که هر استان یک زمین مخصوص نابینایان داشته باشد اما متاسفانه مدیرکل ورزش جوانان استان آذربایجان شرقی این کار را انجام نمی دهند زیرا برای ما ارزش قایل نیستند و حرف ما را نمی شوند که باید تشکر کنم.
وی اضافه کرد: با این حال ما دست از تلاش بر نمی داریم و همچنان به جای اینکه در زمین چمن تمرین کنیم متاسفانه درتبریز در سالن تمرین می کنیم و مشخص است که دست اندرکاران ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نمی خواهند خواسته این قشر مظلوم از ورزشکاران را برآورده کنند.
بهزادعلی اصغر با بیان اینکه از مسئولان ورزش و جوانان فارس تشکر داریم که یک زمین اختصاصی مهیا کردند، افزود: زمین شیراز رختکن و سرویس بهداشتی ندارد و قطعا مسئولان ورزش پیگیر هستند تا مشکلات بر طرف شود و جادارد از میزبانی خوبی شیرازی ها در سومین مرحله اردو که با کیفیت برگزار شد، تشکر کنم.
وی اضافه کرد: از مردم می خواهیم که در این ماه مبارک رمضان ما را از دعای خیر خود بی نصیب نگذارند تا با انرژی مثبت بتوانیم در بازیهای پاراآسیایی از عنوان قهرمانی ایران دفاع و دوباره پرچم کشورمان در مهمترین رویداد آسیایی به اهتزاز درآوریم.

هنوز خودمان را پیدا نکرده ایم
این بازیکن تکنیکی و با سابقه تیم ملی در ادامه سخنانش بیان داشت: حدود دو سال پیش  با وجود اینکه سهمیه حضور در مسابقات پارالمپیک توکیوکسب کرده و نایب قهرمان ۲۰۱۶ ریو شده بودیم اجازه ندادند در توکیو که هدفمان کسب طلا بود حضور یابیم برای همین هم هنوز بازیکنان تیم ملی خود را پیدا نکرده اند و نباید این ظلم را در حق ما می کردند، متاسفانه دست ما نگرفتند.   
وی تاکید کرد: با این حال می کوشیم در بازیهای پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانژو از عنوان قهرمانی تیم ملی ایران دفاع کنیم و ازاینکه پیش از شروع بازیها قراراست درمسابقات چهار جانبه آلمان شرکت کنیم این اردو می تواند بسیار کار ساز باشد.
بهزادعلی اصغر که نخستین بازیکن ایرانی است که به عنوان لژیونر در باشگاه کایسری اسپورت ترکیه بازی می کند، افزود:خوشحال نیستم که در کشوری بازی می کنم که در پارالمپیک ریو رتبه پنجم را کسب کرد چرا که تیم ایران نایب قهرمان شد.   
او گفت: قراردادم با تیم کایسری ترکیه به اتمام رسیده است و با وجود اینکه از دو باشگاه دیگر پیشنهاد دارم اما تمام تمرکز خود را برای مسابقات پاراآسیایی معطوف کرده ام.
بهزاد علی اصغر اضافه کرد: بهتر است  که لیگ باشگاه ها در ایران راه اندازی  شود تا ما نخواهیم در کشور دیگری بازی کنیم، هرچند امکانات ورزشی آنها قابل قیاس با ایران نیست اما ترجیح می دهم در کشورم فوتبال بازی کنم.

مجلس لایحه اصلاح استخدام مدال آوران پارالمپیک تصویب کند
این بازیکن ملی پوش از نمایندگان مجلس خواست لایحه جذب و استخدام مدال آوران پارالمپیک که توسط هیات دولت اصلاح و به مجلس ارسال شد، تصویب کند.
بهزادعلی اصغر گفت: در لایحه قبلی که در سال ۹۵ به تصویب رسیده بود، تنها یکی از فرزندان مدال آوران پاراآلمپیک چه در رشته تیمی و چه در رشته های انفرادی با تایید وزارت ورزش می توانستند بدون برگزاری آزمون به استخدام  وزارتخانه ها،دستگاه های اجرایی و یا نهادهای غیر دولتی درآیند.
وی ادامه داد: اما هم اینک این لایحه اصلاح شده و خود ورزشکاران می توانند استخدام شوند و به عنوان یک سرباز وطن از نمایندگان مجلس در خواست دارم هر چه زودتر این لایحه را به تصویب برساند تا خیال مدال آوران پارالمپیک از بابت شغلی راحت شود و از رییس جمهور هم می خواهیم آن را پیگیری کنند.            
بهزادعلی اصغر همچنین گفت: از حجت الاسلام باقری که به عنوان مسئول فرهنگی در کنار تیم هستند و به ما خیلی کمک می کنند، تشکر دارم.  

 امیدوارم دیگر اتفاق نرفتن به پارالمپیک توکیو تکرار نشود
همچنین صادق رحیمی فوتبالیست اهل کرمان که چند سال سابقه عضویت در  تیم ملی  را دارد و نایب قهرمانی پارالمپیک ریو و چند مقام قهرمانی در آسیا را در کارنامه دارد  گفت: از رییس جمهور می خواهیم نسبت به سال های گذشته اهمیت بیشتری به نابینایان و معلولان  بدهند و از حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در خواست داریم اجازه ندهند اتفاق تلخ  نرفتن به پارالمپیک توکیوکه هیچ وقت فراموش نمی کنیم، دوباره تکرار شود.

وی گفت: مسئولان ورزش و جوانان فارس زمین خوبی برای نابینایان ساخته اند اما این زمین فاقد سرویس بهداشتی و رختکن است که امیدواریم دراردوهای بعدی که قراراست در شیراز برگزار شود این نواقص را رفع و راه ورودی به آن را هم مناسب سازی کنند. 
رحیمی درمورد امکانات ورزشی برای فوتبالیست های نابینا درکرمان هم گفت: چمن زمین اختصاصی کرمان نو شده است از آنجا که این استان پنج بازیکن ملی پوش دارد از مدیرکل ورزش و جوانان کرمان می خواهیم اشکالات دیگر زمین را برطرف کنند.  
وی، برگزاری سه مرحله اردوی آمادگی را خوب توصیف کرد و افزود: شرکت در مسابقات چهار جانبه آلمان می تواند محک خوبی برای حضور هر چه قوی تر در مسابقات پاراآسیایی هانژو چین باشد.
رحمیی افزود: به آرش  برهانی بازیکن پیشین تیم استقلال تهران که همشهریم است علاقه زیادی دارم، برای همین هم در تمرین ها پیراهن شماره ۹ این بازیکن را می پوشم، دوست دارم با او در ارتباط باشم.
این بازیکن ملی پوش که کارمند شرکت لاستیک سازی بارز کرمان است از مدیران این کارخانه همچون میزرایی، ضیایی و سلطانی تشکر کرد و افزود : آنها همه گونه همکاری را برای شرکت در تمرین های تیم ملی انجام می دهند و حتی کمک هم می کنند از این رو از آنها تشکر می کنم.

سومین مرحله اردوی تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران از ۱۵ فروردین ماه لغایت ۲۳ همین ماه در شیراز برگزار شد.
امیر پور رضوی، بهزاد زاد علی اصغر، مهدی طالعی، حسین رجب پور، صادق رحیمی، محمدرضا مهنی نسب، محمد امین رحیم زاده، احمدرضا شاه حسینی، حجت الله مزارعی، علیرضا بخت، علیرضا ایزدی،  مرتضی کریمی و  میثم شجاعیان ۱۳ بازیکن دعوت شده به این اردو هستند که زیر نظر جواد فلفلی به عنوان سرمربی و امیرحمزه زارع، محمدرضا شاد دل، محمدمهدی رفیعی به عنوان مربی تمرین خواهند کردند.

احمدرضا شاه حسینی، حجت‌الله مزارعی،علیرضا بخت، علیرضا ایزدی، مرتضی کریمی و میثم شجاعیان ۶ بازیکن استان فارس هستند و امیر حمزه زارع هم از شیراز مربی تیم ملی است.
بازیهای پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانژو چین مهرماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.
تیم فوتبال نابینایان ایران قرار است اواخر اردیبهشت ماه سال جاری  برای حضور در مسابقات چهار جانبه آلمان که با شرکت تیم های ژاپن، ایتالیا، ایران برگزار می شود، شرکت کند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است