سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی سالانه در کشور متولد می‌شوند

سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی سالانه در کشور متولد می‌شوند

8 مرداد 1401

دکتر سعید محمودیان در کارگاه آموزشی "تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع" افزود: در جهان ۴۷۰ میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران سه تا پنج درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند که ۶.۸ درصد بار بیماری‌ در ایران را به‌خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که این بیماری ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است ادامه داد: تاکنون ۶ برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در کشور انجام شده است.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: برای چهار سال آینده نیز بر اساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه از جمله ظرفیت‌سازی‌ و گسترش مراکز غربالگری و پیاده‌سازی‌ شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت و فرایندها همه باید در سامانه‌های الکترونیکی خدمات سلامت وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا کنند.

محمودیان هدف اصلی از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را کاهش بار بیماری‌ در کشور اعلام کرد و افزود: خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از ۷۲ درصد در سال ۹۹ به ۸۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است ولی باید تا پایان سال ۱۴۰۱ به پوشش  ۹۰ درصدی و در نهایت به پوشش ۱۰۰ درصدی در سطح کشور برسد.

وی با بیان این که موارد کم شنوایی در بزرگسالان نیز قابل پیشگیری است و بسته خدمتی سالمندان نیز به زودی وارد برنامه‌ها خواهد شد افزود: درصد اختلالات شنوایی بین افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله ۴۲ درصد ولی در افراد بالای ۷۰ سال جامعه بیش از ۷۰ درصد است که این معضل ضرورت برنامه ریزی برای سلامت شنوایی سالمندان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ارتقای سطح سواد سلامت مردم و مشارکت آنها در اثربخشی و اجرای برنامه‌ها بسیار مهم است.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است