به سیاهی عینک، به سفیدی عصا

به سیاهی عینک، به سفیدی عصا

23 مهر 1401

چشمان عسلی براق، قلبی آبی و دستانی توانمند و از هزار رنگ دارد، خودش اما دنیا را تنها به یک رنگ می‌بینید؛ سیاه.

آنقدر بیان شیرینی دارد که فراموش می‌کنم قرار بود از یک ضعف حرف بزنیم. اتاق مرتب و زیبا چیده شده‌اش به ویژه کتابخانه‌اش بیش از هر چیز توجه‌ام را جلب کرد. بیشتر کتاب‌ها در حوزه تاریخ بودند از این رو سلیقه‌اش تا حدودی دستم آمد.

چشمم به کتاب تاریخ مغول افتاد، خواستم سر صحبت را باز کنم از او درباره این کتاب پرسیدم. چنان زیبا شرح تاریخ کرد که باور پیدا کردم انچه می‌گوید کلام دل است و نه زبان. آن قدر توصیفات دقیق بود که من، گویی هر بار زیر ضربات کوبنده مغولیان جان می‌دادم.

برایم عجیب بود که چگونه کتابی را از بر است که با خط بریل نیست، از او پرسیدم که آیا کسی برایش کتاب را خوانده است؟

سمیه گفت: نابینا شدنم به یکباره اتفاق نیفتاده و یک امر تدریجی بود. در سه سالگی بر اثر حادثه‌ای دچار آسیب شدم و فرآیند نابینا شدن به تدریج آغاز شد، در سن ۱۵ سالگی به طور کامل نابینا شدم و مسیر زندگی ام برای همیشه تغییر کرد.

گاهی چشمانم را می‌بستم و تمرین نابینایی می‌کردم...

او می‌گوید: از آن زمان که چشمانم کم‌سو شد و احتمال می‌دادم این کم‌بینایی به نابینایی ختم می‌شود، سعی کردم از لحظه به لحظه زندگی‌ام استفاده کنم. این را که می‌گویم فکر نکنید که به همین راحتی بود. به دوش کشیدن این رنج برای یک دختر در نوجوانی بسیار سخت است. یادم می‌آید کمتر می‌خوابیدم، گاهی چشمانم را می‌بستم و تمرین نابینایی می‌کردم.

سمیه ادامه می‌دهد:، اما هر چه بود گذشت. به قول سعدی شیرازی «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی».

او با انتقاد نسبت به برخورد برخی افراد با نابینایان می‌گوید:  گاهی برای معرفی ما از واژه نابینا استفاده می‌کنند انگار که این موضوع هویت شناسنامه‌ای ماست. ما دوست نداریم که با نقص‌مان معرفی شویم از این رو می‌خواهم بگویم اگر دوست نابینایی دارید، بدانید که او فقط دوست شماست، نه "نابینایی" که دوست شماست.

سمیه با بیان اینکه نابینا نیاز به درک دارد و نه ترحم عنوان می‌کند: نابینایی، ناتوانی نیست، فقط یک نقص است که با به‌کار گیری دیگر حواس، قابل جبران خواهدشد. پس اگر می‌خواهیم که نابینایان گوشه گیر و منزوی نشوند، باید آن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی و گروهی همراه کنیم.

زیرساخت‌های شهری برای نابینایان معلول است

او با اشاره معلولیت جامعه و زیرساخت‌های شهری برای نابینایان می‌گوید: از معابر گرفته تا ساختمان اداری و سیستم حمل و نقل هیچکدام برای استفاده جامعه افراد دارای معلولیت، آماده نیستند و در حقیقت بیشتر شهرمعلول است تا ما.

به گفته سمیه مناسب سازی موضوعی نیست که فقط از سازمان بهزیستی مطالبه کرد چراکه تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای مناسب سازی باید اقدام کنند.

با پایان گفت‌وگویم با سمیه متوجه شدم؛ نابینایان پشت چشم‌های بسته دل‌هایی دارند که دنیا را روشن‌تر و زنده‌تر می‌بینند، شاید از همین رو باشد که به آن‌ها "روشندل" می‌گویند؛ کسانی که بر ناتوانی‌ها خط بطلان کشیده‌اند، خطی که امتدادش به ضرب‌المثل معروف «خواستن توانستن است»، می‌رسد.

۳۴۱۶ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی بوشهر

حسین اسدی‌راد،  مدیرکل بهزیستی استان بوشهر به ۲۳ مهر روز جهانی نابینایان و عصای سفید اشاره کرد و گفت: در استان بوشهر ۳۴۱۶ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که ۲۱۵۲ نفر از آنها مرد و ۱۲۶۴ نفر زن هستند.

وی بابیان اینکه در مجموع ۹۸۴ نابینا در بخش روستایی استان بوشهر وجود دارد، تصریح کرد: شهرستان دشتستان بیشترین آمار نابینایان و شهرستان عسلویه کمترین تعداد نابینا را دارا هستند.

اسدی‌راد اضافه کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم نیز همانند گذشته اجرا می‌شود و ۱۲۰۰ کودک سه تا ۶ سال استان بوشهر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از خانواده‌هایی که کودکان سه تا ۶ سال دارند خواست تا برای غربالگری به مراکز مراجعه کنند و در صورتی که کودکان دارای تنبلی چشم و یا سایر اختلالات بینایی باشند و در این سن شناسایی نشوند، احتمال بروز اختلالات بینایی و حتی کم بینایی و نابینایی وجود دارد.

اسدی‌راد با بیان اینکه امسال طرح توانمندسازی نابینان برای ۴۰ نفر در شهرستان‌های گناوه و تنگستان انجام شده است، تصریح کرد: ۳۰ خانه در سطح استان بوشهر برای نابینان مناسب‌سازی شد.

۱۶۷ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب نابینایان بوشهری

وی گفت: امسال برای ۲۱۲ نفر از نابینایان این استان هزینه ایاب و ذهاب فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی به مبلغ ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های گویا ویژه نابینایان در استان بوشهر اظهار کرد: ۵۰۰ نفر نابینا در شهرستان دشتستان و ۱۰۰۰ نفر نابینا در بوشهر از خدمات کتابخانه گویا بهره می‌برند.

اسدی‌راد عنوان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، بیماری‌هایی از جمله آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینایی و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان عزیز و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است، روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبرها از سوی جامعه، استقلال از آن‌ها گرفته می‌شود.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است