تعلیم و تربیت مهمترین زیرساخت توانمندسازی دانش‌آموزان معلول

تعلیم و تربیت مهمترین زیرساخت توانمندسازی دانش‌آموزان معلول

12 آذر 1401

رئیس سازمان بهزیستی کشور از امضای تفاهم نامه این سازمان با آموزش و پرورش استثنایی کشور در راستای توسعه فعالیت‌های آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی موردنیاز گروه‌های دارای معلولیت خبر داد.

علی محمد قادری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش آموزش و پرورش استثنایی برای حدود یکصد هزار دانش آموز که مسیر رشد و تعالی را در این مدارس طی می‌کنند گفت: امید است بتوانیم با همدلی و هم افزایی میان دو مجموعه بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی مسیر روشنی را برای خانواده‌های آنها و برای اثربخشی خدمات آموزش و پرورش استثنایی برای این دسته از افراد داشته باشیم. 

وی افزود: امروز  می‌خواهیم در مسیر گفتمانی و ایجاد رابطه حرفه‌ای میان دو دستگاه که با فرصت کم قرار است بالاترین خدمت را داشته باشند و همچنین خدمات موثر، مستمر و به هنگام در اختیار افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها قرار گیرد، گام برداریم. 

در ادامه این مراسم طریفی حسینی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه توفیق خدمت به قشری از جامعه را داریم که نیازمند توجهات خاص هستند، گفت: امید است بتوان خدمت بی منتی را برای افراد فراهم کرد. 

وی با اشاره به این تفاهم نامه و روز جهانی افراد دارای معلولیت، با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور یکی از کلیدی ترین دستگاه‌های کشور در زمینه رفاه و توسعه عدالت اجتماعی در کشور است، اظهار کرد: قریب به ۷ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و معلولان نیز بخش مهم این گروه هدف هستند. 

طریفی حسینی افزود: اگر بخواهیم حضور فعال اجتماعی معلولان و توانمندسازی آنها را داشته باشیم و حیات فعال و پویایی برای آن فراهم کنیم، لازمه آن این است الزامات و ضروریات این کار از قبل فراهم شود. تعلیم و تربیت مهمترین زیرساخت و الزامی است که باید برای آنها فراهم کنیم.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه توانمندسازی و تبدیل شدن این افراد به عضو فعال و موثر جامعه از رهگذر آموزش و پرورش می‌گذرد، گفت: لذا ما در آموزش و پرورش برای این افراد سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین ساحت عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است، تاکید کرد: امسال در کنار شعار جهانی روز معلولان در آموزش و پرورش نیز شعاری تحت عنوان توسعه عدالت تربیتی و توجه به تفاوتهای فردی انتخاب کردیم. ما از منظر تعلیم و تربیت به مقوله معلولیت نگاه می‌کنیم. 

وی معتقد است که تعلیم و تربیت برای افراد دارای معلولیت فرصتی فراهم می‌کند که بتوانند به صورت همه جانبه ظرفیتها و استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و تبدیل به یک عنصر فعال در جامعه شوند و از این طریق در رشد و توسعه کشور نقش آفرین باشند. با این نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی طی این سه دهه توانسته خدمات قابل توجهی به دانش آموزان استثنایی در همکاری با دستگاه‌های مختلف ارائه دهد. 

در تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده است: نظر به ضرورت توسعه فعالیت‌های آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز گروه‌های دارای معلولیت و اهمیت تقویت ارتباط‌های بین بخشی در جهت گسترش کمی و کیفی این خدمات است.

خدمات مورد نیاز به موارد ارجاعی از سوی طرفین و بر اساس ضوابط درون سازمانی تدوین و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک در جهت تسهیل دسترسی کودکان دارای معلولیت در مناطق روستایی و صعب‌العبور به تحصیل در مدارس عادی و پذیرا، تبادل داده‌های حاصل از ارائه خدمات تشخیصی و مداخلات توانبخشی به کودکان و دانش آموزان دارای معلولیت، همکاری معلمین دانش آموزان دارای معلولیت در مناطق روستایی با تسهیل گران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR، همکاری در شناسایی، جذب و آموزش افراد دارای معلولیت جا مانده از تحصیل از جمله تعهدات مشترک این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه همچنین همکاری در تهیه متناسب سازی و بومی سازی محتوا و رشته‌های آموزش ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها، ارجاع نوآموزان و دانش آموزان دارای معلولیت به مراکز بهزیستی در مناطقی که آن سازمان دارای مرکز توانبخشی است. در اختیار گذاردن منابع آموزشی برای آماده کردن کودکان دارای معلولیت جهت پذیرش موفق در مدارس آموزش و پرورش استثنائی، ارجاع فارغ التحصیلان مدارس استثنائی به کارگاه‌های تولیدی و مراکز پشتیبانی شغلی بهزیستی از جمله تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنائی است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است