حمایت از معلولین باید از حرف به عمل تبدیل شود

حمایت از معلولین باید از حرف به عمل تبدیل شود

12 آذر 1401

یک معلول ابراز کرد: برگزاری مراسم و همایش ها توسط مسئولین در روز جهانی معلولین و دعوت از افراد موفق و صحبت از حقوقی که باید به عنوان یک شهروند داشته باشیم دردی از ما دوا نمی کند مسئولین باید حمایت از جامعه معلولین را در عمل نشان دهند.

معلولیت پدیده و عارضه ای طبیعی در زندگی انسان ها است که روند رو به رشد آن منجر به افزایش حمایت ها و تغییر سیاست گذاری های اجتماعی نشده و جامعه معلولین ما همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سوم دسامبر مصادف دوازدهم آذرماه به نام کسانی ثبت شده که در همه دنیا ثابت کردند که معلولیت محدودیت نیست و آن ها می توانند با وجود این شرایط خاص برای بهبود زندگی خود و اطرافیانشان گام بردارند.

معلولین بخشی از جامعه هستند و به این معنا باید از حقوق برابر شهروندی بهره مند باشند این افراد با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و نبود موقعیت‌هایی مانند تحصیل، اشتغال، ازدواج و متناسب نبود فضای شهری با نیاز هایشان به آن ها یادآوری می کند که امکان برخورداری از شرایط برابر با افراد عادی را ندارند.

در همین رابطه به مناسبت روز جهانی معلولان به گفت و گو با یکی از دانشجویان معلول موفق پرداختیم.

فاطمه فهیمی دانشجوی مهندسی آی تی به مناسبت روز جهانی معلولین در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: علت معلولیت ام از طرفی بر اساس گفته پزشکان در کودکی CP بوده در حالی که تا دو سالگی راه می رفتم و مشکلی نداشتم همچنین در کودکی بیمار و مبتلا به تب مالت شدم و پس از تزریق آمپول دچار تب شدید و بعد از آن فلج شدم به همین دلیل نمی دانم کدام یک از این علت ها در ایجاد معلولیت ام موثر بوده اما از همان زمان با پیگیری خانواده ام روند درمانی من آغاز شد و در حال حاضر هر دو پای من درگیر شده و به کمک عصا راه می روم.

فهیمی ادامه داد: در حال حاضر در رشته موشن گرافی(گرافیک متحرک) تحصیل می کنم و قبل از آن در رشته مهندسی آی تی مشغول به تحصیل بودم البته فعالیت های ورزشی را در رشته تیراندازی با تپانچه به صورت حرفه ای دنبال کردم و یک بار برای مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کردم اما موفق نشدم و امسال برای دومین بار در این مسابقات شرکت خواهم کرد.

وی در ادامه یادآور شد: سال گذشته در لیگ استانی موفق به کسب رتبه اول شدم و تا امروز ۱۲ مقام استانی کسب کردم همچنین مدرک مربی گری تیراندازی و داوری در این رشته را نیز دارم.

وی در ادامه با بیان این که آرزو دارم در ورزشگاه آزادی مسابقه بدهم، تأکید کرد: فدراسیون های ما جدا شده و به این معنا اجازه شرکت در مسابقات آزاد را نداریم در حالی که با توجه به انفرادی بودن رشته تیراندازی با تپانچه این امکان وجود دارد که در مسابقات آزاد شرکت کنیم.

 

فهیمی با بیان این که برای مفهوم معلولیت در جامعه فرهنگ سازی نشده است، تصریح کرد: در جامعه مردم بیش از این که از معلولین حمایت کنند برای آن ها دلسوزی می کنند.

وی ادامه داد: مسئولین در خصوص نیازهای ویژه معلولین همچون مناسب سازی فضای شهری، اشتغال و درآمد حمایتی از جامعه معلولین ندارند.

فهیمی با اشاره به این که برای استخدام باید به توانمندی های افراد توجه شود، اضافه کرد: یک فرد معلول اگر چه همچون دیگران تا سطوح بالای آموزش عالی ادامه تحصیل می‌دهد اما بدون توجه به توانمندی های او برای ورود به عرصه کار و اشتغال معلول به حساب می آید و اولویت استخدام ندارد این در حالی است که سهمیه سه درصدی معلولین نیز در آزمون های استخدامی رعایت نمی شود.

این دانشجو مهم ترین نیاز معلولین را اشتغال و مسکن عنوان کرد و گفت: بسیاری از معلولین نیاز به پرستار دارند اما به دلیل مشکلات مالی و هزینه های بالای کار درمانی خانواده ها امکان حمایت ندارند از طرفی هزینه وسایل توانبخشی بسیار زیاد است برای خرید یک ویلچر باید حداقل ۶ میلیون تومان هزینه کرد.

فهیمی با بیان این که در زمینه‌ هزینه های تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی حمایت های در قالب وام به دانشجویان ارائه می کند، اظهار کرد: بهزیستی یکسری از دانشگاه را حمایت می کند اما دانشگاه علمی کاربردی جز دانشگاه هایی است که ما باید هزینه های تحصیلی را پرداخت کنیم در مرحله بعد این امکان وجود دارد که بهزیستی حدود ۷۰ درصد هزینه را برگرداند اما در حال حاضر دو ترم است که هزینه‌ای بابت تحصیل به من پرداخت نشده است.

وی با بیان این که برای رسیدن به اهدافم بسیار تلاش می‌کنم، افزود: افراد معلول به اندازه ای که تلاش می کنند نتیجه نمی بینند اما باید بدون توجه به اطراف فقط برای کسب موفقیت سعی کنند اگر چه راه بسیار سختی را در پیش دارند و هیچ کس توجهی به تلاش و سختی های آن ها ندارد.

فهیمی ابراز کرد: برگزاری مراسم و همایش ها توسط مسئولین در روز جهانی معلولین و دعوت از افراد موفق و صحبت از حقوقی که باید به عنوان یک شهروند داشته باشیم دردی از ما دوا نمی کند مسئولین باید حمایت از جامعه معلولین را در عمل نشان دهند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است