۴۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تخصیص یافت

۴۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تخصیص یافت

15 آذر 1401

حمید طریفی حسینی : سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز استثنایی در هفت گروه نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، اوتیسم و مشکلات ذهنی یادگیری داشتیم.
وی افزود: بخشی از دانش آموزان در مدارس عادی به صورت فراگیر مشغول تحصیل هستند که ۲۰ تا ۲۱ هزار نفر آنها را دانش آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی هستند و حدود ۲۰ هزار دانش آموز دیگر را افراد دارای هوش عادی تشکیل می دهند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: همچنین حدود ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی داریم که ۲۰ هزار نفر از این تعداد از نظر ذهنی مشکل ندارند اما ۶۰ هزار نفر دیگر دارای کم توانی ذهنی هستند و در نظام آموزشی مدارس استثنایی با برنامه ریزی تحصیلی خاص، آموزش می بینند.
طریفی حسینی یادآورشد: سال گذشته حدود ۷۹ هزار نفر دانش آموز در مدارس خاص داشتیم که امسال ثبت نام تعدادی از آنها در حال انجام است و به این جمعیت اضافه می شود، ضمن اینکه حدود ۸۳ هزار نفر ثبت نام داشتیم که سه درصد نسبت به جمعیت مدارس خاص استثنایی افزایش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه هزار و ۷۳۶ مدرسه استثنایی داریم، تاکید کرد: امروز هم هشت باب مدرسه جدید اضافه شد و با احتساب این تعداد، شمار مدارس راه اندازی شده به ۴۰ باب در یکسال اخیر رسید.

وی ادامه داد: ۵۵۰ مرکز آموزشی و توانبخشی هم داریم و در ماههای اخیر هم مجوز ۱۰۱ مرکز صادر شد تا بتوانیم در همه مناطق از وجود چنین مراکزی بهره مند شویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان از ۳۲ منطقه آموزشی حدود هشت منطقه مرکز آموزشی نداشت که اکنون در حال توسعه هستیم.
طریفی حسینی یادآورشد: همچنین ایجاد کلاس‌ها و نیروی انسانی در هر جایی که دانش آموز استثنایی وجود دارد، تامین و خدمات لازم ارائه می شود و در مناطق صعب العبور که امکان رفت و آمد وجود ندارد، نیز امکان تحصیل دانش آموزان حتی در مدارس عادی هم مهیا می شود.
وی به توسعه رشته های دانش آموزان استثنایی در دوره متوسطه اشاره کرد و افزود: اکنون ۳۶ رشته داریم که قرار است متناسب با زیست بوم و آمایش سرزمین در هر منطقه رشته های جدید طراحی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگان از تحصیل عنوان کرد: طرح معاونت ابتدایی برای شناسایی چهره به چهره دانش آموزان بازمانده از تحصیل درحال اجرا است که توسط اطلاعات هویتی دانش آموزان با کدملی به آنها مراجعه می‌شود و دلیل ثبت نام نکردن در مدرسه از آنها پرسیده می شود و اگر معلولیت دلیل بازماندگی از تحصیل باشد، همکاران ما شدت معلولیت را پیگیری می کنند.
طریفی حسینی ادامه داد: اگر دانش آموز معلول امکان حضور در مدرسه را داشته باشد، به مدارس استثنایی معرفی می شوند و اگر هم این امکان وجود نداشته باشد، امکان تحصیل برای دانش آموز فراهم می شود.
وی همچنین درباره ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی توضیح داد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ایاب و ذهاب ایمن، در دسترس و مناسب سازی شده است و به شهرداری‌ها تکلیف کرده است که زمینه و بسترهای تردد رایگان را ایجاد کنند.

طریفی حسینی تاکید کرد: توقع داریم که مجموعه مدیریت شهری در همه استان ها به کمک کنند تا مانند شهر تهران سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان در سطح شهر را مهیا می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مشکلاتی در اوایل سال تحصیلی داشتیم که شهرداری ها باید هماهنگی های لازم را با پیمانکاران انجام می دادند که حل شد و اگر مشکلی باشد به صورت موردی بررسی می کنیم.
طریفی حسینی افزود: همچنین منابع مالی از سازمان در اختیار استان ها قرار دادیم و رییس کمیسیون آموزش مجلس هم قول دادند بحث اختصاص بودجه این دانش آموزان را در مجلس مطرح کنند تا مشکل به صورت اساسی حل شود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است