تشنه قدرت یا خدمت به ورزش!

تشنه قدرت یا خدمت به ورزش!

22 آذر 1401

در حالی که ورزش زنان کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان در سودای نایب رئیسی کمیته ملی پارالمپیک است.

مریم کاظمی پور، معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از حساس‌ترین معاونت های وزارت ورزش و جوانان، برای تصدی پست نایب رییس زنان کمیته ملی پارالمپیک اقدام کرده است. کاظمی پور از ۷ دی ماه سال گذشته از سوی سجادی به عنوان معاون در حوزه زنان کار خود را آغاز کرد و حال پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه قصد حضور در پست نایب رییسی زنان کمیته ملی پارالمپیک را دارد.

در حکم وزیر ورزش و جوانان برای کاظمی پور نیز آمده بود: انتظار است ضمن توجه به قوانین و مقررات مربوطه و بهره‌گیری از نظرات صاحب نظران و دست‌اندرکاران در زمینه برنامه‌ریزی جهت عمومی کردن و نهادینه کردن ورزش در بین خانواده‌ها و زنان کشور، حضور عزتمند زنان در صحنه‌های بین‌المللی با رویکرد عفاف و حجاب و نمایش توانمندی‌های زنان ایرانی در فرهنگ غنی و پویای اسلامی و توجه به سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در راستای افزایش سهم زنان در ورزش کشور تلاش کنید.

این در حالی است که کاظمی‌پور تاکنون اقدامی جدی در راستای حل مشکلات و مسائل ورزش زنان نکرده است و صرفا در مصاحبه‌های خود خبر از رشد ورزش زنان را می‌دهد اما چرا بسیاری از مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده است و کاظمی‌پور هم خود را برای حل آنها به دردسر نمی‌اندازد.

برخی از مشکلات حل نشده‌ ورزش زنان مربوط به رشته‌هایی است که درصدد کسب مجوز برای فعالیت هستند و برخی نیز به اوضاع نامشخص نواب رئیس و بی‌توجهی به ورزشکاران برمی‌گردد؛ مواردی که در ۱۰ ماه فعالیت کاظمی‌پور حل نشده‌اند و معاون زنان اصلا مشخص نیست به دنبال حل آنها باشد یا خیر.

معاون ورزش زنان به عنوان متولی اصلی ورزش زنان و مدافع حقوق آنها نقش اصلی در مدیریت این بخش از ورزش کشور را برعهده دارد اما مدت‌هاست که وضع نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال مشخص نیست؛ موسوی مدیرعامل باشگاه ورزشی بادران (که منحل شده است) و مدیرعامل شرکت بازاریابی شبکه بادران است که در زمینه‌های مختلفی چون کالاهای آرایشی، بهداشتی و غیره فعالیت دارد و از ابتد نمی‌توانست حضور مستمری در فدراسیون داشته باشد؛ موضوعی که در همان روزهای اول خود را نشان داد و حاشیه‌ها و انتقادهایی را هم به همراه داشت. در ادامه ورود مراجع قضایی به فعالیت‌های اقتصادی او در زمینه رمز ارز دیجیتال باعث شد که تا حد زیادی از مسئولیت خود در فدراسیون فوتبال دور شود و تنها اسم نایب رئیس زنان را همراه خود داشته باشد.

علاوه بر این تیم فوتسال زنان مدت‌هاست اردویی نداشته و حتی وضعیت کادر فنی این تیم به درستی مشخص نیست. وظیفه رسیدگی به اوضاع فوتبال و فوتسال زنان برعهده موسوی است اما موسوی بیش از ورزش درگیر مسائل قضایی خود است. حال سوال اینجاست که کاظمی‌پور در این زمینه چه اقدامی انجام داده و چه پیگیری‌هایی داشته است و چه کمکی به کم شدن مشکلات آنها کرده است؟

 

نازنین ملایی، دختر پرافتخار قایقرانی ایران که مدال‌ها و عناوین مختلفی در مسابقات مختلف به دست آورده است و با کسب سه طلا در قهرمانی آسیا تاریخ‌سازی کرده است از بی‌توجهی مسئولان انتقاد و بیان کرد حتی برای هزینه‌های درمانی هم از طریق خانواده‌اش حمایت می‌شود و ساده‌ترین امکانات تمرینی چون جلیقه یخ هم ندارد. این در حالی است که مسئولان به ورزشکاران رشته دیگری که افتخارآفرینی نمی‌کنند و حتی آخر می‌شوند، جوایز بزرگی می‌دهند و تقدیر و تشکرهای آنچنانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد دختر پرافتخار قایقرانی از عدم حمایت از سوی مسوولان ورزش

زنان آلیش‌کار با اینکه بارها در مسابقات مختلف از جمله قهرمانی جهان و آسیا مدال کسب کرده‌ و پرچم ایران را برافراشته‌اند اما نسبت به کم‌توجهی مسئولان معترض هستند. آیا معاون ورزش زنان برای مدال‌آوری این دختران با آنها دیداری داشته و پاداشی برایشان در نظر گرفته است؟

همزمان با توسعه ورزش در سطح جهان مطالبه برای فعالیت زنان در رشته‌های مختلف از سوی ورزشکاران ایرانی هم بیشتر می‌شود اما برخی از رشته‌ها سال‌هاست که نتوانسته‌اند مجوز فعالیت کسب کنند و همین موضوع احتمال فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی را افزایش می‌دهد. یکی از این رشته‌ها بوکس است که زنان ایرانی نمی‌توانند در آن فعالیت کنند.

 

کاظمی‌پور در واکنش به این مطالبه اینگونه جواب داده است:" توصیه می کنم ورزشکاران، جوانی و توانمندی خود را در رشته های مشابهی محک بزنند که حداقل الان مصوب هستند و مسیر آماتوری را طی کرده‌اند و به سمت قهرمانی در حال گذر هستند. رشته‌هایی چون تکواندو، ووشو و کاراته به بلوغ حرفه‌ای رسیده‌اند. به نظرم الان صلاح نیست جوان هایی که در دوران اوج هستند بخواهند وقت خود را صرف این کنند که منتظر رشته جدیدی باشند که بیاید تا سپس در آن فعالیت رسمی خود را شروع کنند."

در واقع کاظمی‌پور با مطرح کردن این موضوع خواسته صورت مسئله را پاک کند و به جای دادن راهکار برای فعال شدن رشته‌های مختلف، در واقع برای علایق دختران ورزشکار تعیین تکلیف کند و آنها را از حضور در رشته مورد علاقه‌شان منع کند.

در این دوره ۱۰ ماهه، فعالیت زنان در رشته بدنسازی لغو و فعالیت زنان در بخش بادی فیزیک و بادی بیلدینگ ممنوع اعلام شد. قرار بود فعالیت زنان در مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج بررسی شود اما همچنان نتیجه‌ای در بر نداشته است.

موارد مطرح شده تنها گوشه‌ای از کارهای زمین مانده در بخش زنان است که کاظمی‌پور نتوانسته راهکار یا برنامه مشخصی برای توسعه ورزش زنان و حل مشکلات آن ارائه بدهد. حال با این شرایط او برای انتخابات کمیته ملی پارالمپیک ثبت نام و برای تصدی بخش نایب رئیسی زنان کمیته ملی پارالمپیک اعلام آمادگی کرده است؛ جایگاهی که با توجه به کم و کاستی‌های بسیار در بخش ورزشکاران جانباز و معلول نیازمند برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مستمر است.

حال اکنون سوال این است که وقتی کاظمی‌پور هنوز نتوانسته در وزارت ورزش تاثیر خوبی از خود به جای بگذارد، چگونه در انتخابات پارالمپیک نیز ثبت نام کرده است. و اینکه اگر در انتخابات پارالمپیک رای بیاورد تکلیف وزارت ورزش چه می‌شود؟

 

منبع : ایسنا

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است