اوضاع آشفته در کمیته ملی پارالمپیک/ رونمایی از دبیرکل «در سایه»!

اوضاع آشفته در کمیته ملی پارالمپیک/ رونمایی از دبیرکل «در سایه»!

12 بهمن 1401

کمیته ملی پارالمپیک در کنار وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک یکی از سه نهاد تصمیم گیر و تعیین کننده در ورزش کشور است که اتفاقا به لحاظ رابطه و پوشش مستقیم ورزشکاران جانباز و معلول از اهمیت بالایی هم برخوردار است.

این کمیته طی ۲۱ سال گذشته یعنی از بدو تاسیس و آغاز به کار در ایران تا همین دو ماه پیش به ریاست محمودخسروی وفا مدیریت شد و با کمترین حاشیه بیشترین بازدهی را در رویدادهای بزرگی مانند بازی های پاراآسیایی و پارالمپیک داشت. مهاجرت خسروی وفا کمیته ملی پارالمپیک و المپیک (شهریورماه ۱۴۰۱) باعث شد انتخابات اخیر این کمیته بدون حضور وی در میان کاندیداها برگزار شود و همین مسئله آغازی فصلی جدید در مجموعه پارالمپیک را رقم زد.

کمتر از دو ماه از آغاز دور جدید حیات کمیته ملی پارالمپیک می گذرد اما برخی اتفافات و جریانات حکایت از این دارد که جابه جایی مدیریت و رفتن مردِ همیشه حی و حاضر، برای این کمیته و عواملش خالی از پیامد و عواقب هم نبوده است. کنار رفتن سرپرست دبیرکلی بدون تصمیم گیری قطعی در مورد جایگزین وی، موید همین مسئله است و اینکه کمیته ملی پارالمپیک در دوره بدونِ محمود خسروی وفا کاملا سرپا و ایستاده نشده است.

 

انتخابات کمیته ملی پارالمپیک ۲۲ آذرماه برگزار شد و طبق پیش بینی ها غفور کارگری رئیس منتخب اعضای این مجمع برای چهار سال آینده شد. او کمتر از یک هفته پس از این انتخابات با حضور در ساختمان کمیته ملی پارالمپیک و بازدید از بخش های مختلف به طور رسمی آغاز به کار کرد. طبیعی است که برای مجموعه ای مانند کمیته ملی پارالمپیک برگزاری نشست های هیات اجرایی از مهمترین نشانه های حیات و فعالیت به شمار می رود در حالیکه تا به امروز به برگزاری تنها دو نشست اکتفا شده است.

البته از نظر اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک ایرادی به این تعداد نشست وارد نیست کمااینکه در این اسناسنامه (تبصره اول از ماده ۱۵) تاکید شده که جلسات هیات اجرایی «حداقل» هر ماه یکبار و با حضور اکثریت اعضا تشکیل می‌شود. البته که با توجه به در پیش بودن بازی های پاراآسیایی و میادین کسب سهمیه برای پارالمپیک ۲۰۲۴، این «حداقل» قید شده می توانست بیشتر موردتوجه قرار بگیرد و نشست های بیشتری تا به امروز برگزار می شد تا اعضایی که بیشترشان تازه وارد به مجموعه هیات اجرایی هستند، بیشتر در جریان امور قرار گرفته و روند تصمیم گیری ها هم تسریع شود.

بدون توجه به این موارد اما نه تنها روند برگزاری نشست های هیات اجرایی به صورت حداقلی دنبال شده بلکه در مورد پست مهم دبیرکلی هم موضع بی تفاوتی در پیش گرفته شده است طوریکه امروز حتی سرپرستی برای آن در مجموعه نیست.

محمد تابع سرپرست دبیرکلی کمیته ملی پارالمپیک بود. وی که از مردادماه سال ۹۹ دبیرکلِ محمود خسروی وفا شده بود، در روز انتخابات ۲۲ آذرماه و بلافاصله پس از کسب رای غفور کارگری، توسط وی حکم سرپرستی دبیرکلی را گرفت با این حال وی هم امروز از این مسئولیت کنار رفته در حالیکه مشخص نیست چه کسی جایگزینش خواهد شد.

 طی روزهای گذشته در سیستم اداری و داخلی کمیته ملی پارالمپیک، اینگونه اطلاع رسانی شده که محمد تابع از این پس مشاور کمیته است و مسئولیت های اجرایی توسط مسعود اشرفی دنبال خواهد شد. وی اتفاقا تجربه دبیرکلی کمیته را هم دارد. اتفافا در دوره وی بود که جدایی پرانتفاد برخی از رشته ها از بدنه ورزش جانبازان و معلولان و ادغام آنها با فدراسیون های مربوطه طرح و تصویب شد.

 

اشرفی از کارمندان رسمی کمیته ملی پارالمپیک است و به همین دلیل بعد از اینکه به خاطر برخی حواشی از مسئولیت دبیرکلی کنار رفت، کماکان با مجموعه همکاری داشت. این همکاری اما طی دو ماه اخیر به واسطه اینکه رئیس جدید به اندازه رئیس ۲۱ سال پیش حضور پررنگ و تمام وقت در ساختمان کمیته ندارد، بیشتر شد. در واقع او مرد پشت پرده کمیته ملی المپیک در دو ماه گذشته بود که حالا قرار است مسئولیت هایی که تا چند روز پیش در اختیار سرپرست دبیرکلی بود را دنبال کند و در واقع اینگونه قدرت پنهان بیشتری دارد در حالیکه از حق امضا برخوردار نیست و همین مسئله قطعا تا زمان انتخاب گزینه قطعی دبیرکلی مشکل ساز خواهد شد.

از طرفی دیگر، رفتن تابع از کمیته ملی پارالمپیک وضعیت سرپرستی کاروان ایران برای بازی های پاراآسیایی را هم مبهم کرده است. تابع در زمان خسروی وفا به عنوان سرپرست این کاروان تعیین شد و طی دو ماه گذشته این مسئولیت را هم پیگیر بود اما حالا که او با درخواست رئیس کمیته ملی المپیک همکاری با این مجموعه در مرکز نظارت بر تیم های ملی را آغاز کرده است، وضعیت سرپرستی کاروان هم پیچیده شده است.

در مجموع اینکه کمیته ملی پارالمپیک این روزها آشفته ترین روزهای خود را پشت سر می گذارد در حالیکه انتظار می رفت با حضور غفور کارگری که سابقه فعالیت و همکاری با ورزش جانبازان و معلولان را داراست، روال آرام و کم حاشیه سال های اخیر دنبال شود.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است