پیگیری اجرای مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان

پیگیری اجرای مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان

28 بهمن 1401

علی محمد قادری در دومین نشست کارگروه پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان از حضور حداکثری نمایندگان و مسئولان دستگاه‌ها و هم افزایی و هم سویی آنان در جلسه، قدردانی کرد و گفت: محدودیت‌هایی که در اجرای هر قانونی وجود دارد، اغلب اوقات محدودیت‌های اعتباری است و گاهی هم منتج از عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متناظر، که این جلسات و حضور حداکثری نمایندگان دستگاه‌ها به ما نشان می‌دهم که هم آوایی و تعامل خوبی وجود دارد و همه به دنبال رسیدگی به امور محرومین هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هر یک از ما در طول زندگی خودمان، شرایط افراد دارای معلولیت و کم توانی جسمی را در قالب سالمندی تجربه خواهیم کرد و لازم است تا زمانی که مسئولیت داریم به ارتقای زیر ساخت‌ها بپردازیم. همچنین ۲۲ تا ۲۴ اسفند ماه سال جاری، اجلاس سازمان ملل در خصوص موضوعات حقوق بشر را در ژنو داریم که گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق کودک و حقوق افراد دارای معلولیت ارائه می‌کند و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید گزارشی را در خصوص کیفیت خدماتی که به آحاد دارای معلولیت می‌دهد را ارائه کند و مهم است که ما چه ساختاری ایجاد کرده‌ایم و تنویر افکار با توجه به شرایط ویژه ای که وجود دارد اتفاق بیفتد.

وی همچنین به حضور وزیر کشور در جلسه مناسب سازی روز گذشته در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: وزیر کشور در این جلسه موضوع مناسب سازی را بسیار مهم اعلام کرد و استانداران را موظف کرد که از مشاورت امور معلولین بهره مند شوند و تقاضای ما این است که افراد حاضر در جلسه که حال و هوای این جلسه و پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت را به نهادها و دستگاه‌های خود منتقل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص برگزاری جلسه بعدی گفت: این جلسه احتمالاً از یک هفته تا ۱۰ روز آینده و برای تدوین نهایی گزارش عملکردی که به معاون اول رئیس جمهور ارائه خواهد شد؛ برگزار می‌شود و من از چهار دستگاه صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه‌های پیشنهادی می‌خواهم که هر کدام اعلام آمادگی کنند؛ جلسه بعدی را عیناً به فضای آن دستگاه منتقل کنیم و در زیست بوم آن دستگاه قرار بگیریم.

وی نقش صدا و سیما در تنویر افکار عمومی، مشخص کردن روابط، اطلاع رسانی و تأثیر گذاری در حوزه آموزشی و …مهم دانست و ضمن تشکر از زیر ساخت‌هایی که در صدا و سیما ایجاد شده و همچنین مناسب سازی فیلم‌ها و سریال‌ها برای ناشنوایان و… گفت: اگر یک گفتگوی ویژه خبری با حضور افرادی که اخیراً تلاش‌هایی را در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت انجام داده‌اند، برگزار شود، با توجه به اینکه سازمان بازرسی کل کشور برای رؤسای دستگاه‌ها و شاید وزرا و سازمان‌های مستقل، بیانیه‌ای مبنی بر واخواهی انجام تکالیف در زمینه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ارسال کرده است، این برنامه تلویزیونی می‌تواند ضریب خیلی خوبی داشته باشد.

قادری افزود: همچنین طبق ماده ۳۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وظیفه داریم تا پایان سال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گزارش اجرای این قانون را بدهیم. بنابراین در جلسه بعدی با حضور رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و برخی افرادی که حوزه معلولان را در مجلس پیگیری می‌کنند؛ تفاهم خوبی خواهیم داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور پیگیری اجرای مواردی از قانون حمایت از معلولان در حوزه‌های مناسب سازی مسکن و تسهیلات مسکن افراد دارای معلولیت، تخفیف بلیط قطار و هواپیما، تسهیل واردات تجهیزات توانبخشی و توان‌پزشکی، پیشگیری از معلولیت‌ها و.... را از نمایندگان دستگاه‌های مربوط حاضر در جلسه خواستار شد.

قادری با اشاره به نیاز به خانه خلاق به عنوان شتاب دهنده‌ای در اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: بنا بر پیش بینی قانون، لازم است که مجموعه‌ای شتاب دهنده با نوآوری اجتماعی داشته باشیم که بتواند آخرین راهبردها را در حوزه افراد دارای معلولیت هم با وزارت خارجه و ارتباط با نهادهای غیردولتی این وزارت در کشورهای دیگر و همچنین به آخرین تکنولوژی و تبادل افکار و اطلاعات در فضای مهندسی دسترسی داشته باشد و من از شما می‌خواهم هریک شما در دستگاه خودشان مکانی برای استقرار این خانه خلاق یا هر نوع پشتیبانی در این خصوص را که در توان شما هست تا جلسه آتی به ما اعلام کنید؛ زیرا رمز موفقیت ما برای بروز و ظهور و حضور مؤثر افراد دارای معلولیت در اجتماع، همین خانه خلاق با حضور اساتید و نخبگان است.

وی بر رعایت HSE ها (بهداشت کار، ایمنی و محیط زیست) در حوزه‌های صنعت و معدن، بنادر و … که می‌تواند منجر به معلولیت شود تاکید کرد و افزود: از صدا و سیما می‌خواهیم با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و بروز تصادفات جرحی و افزایش افراد دارای معلولیت و ضایعه نخاعی به آمار بهزیستی؛ حتماً یک برنامه اختصاصی راجع به معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای با هدف تنویر افکار افراد داشته باشد و به لطف و فضل الهی بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

پیگیری مصوبات بر زمین مانده در جلسات بررسی اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی؛ با ارائه گزارشی از روند پیگیری اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دستگاه‌ها و نهادهای مشمول قانون گفت: این قانون در سال ۱۳۹۶ مصوب شده است و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که شامل پنج آئین نامه، یک اساس نامه و یک نظام نامه و مشتمل بر یکصد و نه حکم است که ۱۴ حکم تکالیف عمومی همه دستگاه‌ها و برخی احکام خاص یک یا چند دستگاه هستند. همچنین هر دستگاهی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کند، مشمول این قانون است.

وی افزود: بر اساس ماده ۳۲ این قانون دستگاه‌های مشمول باید سالانه گزارش اقدامات خود را به کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور است ارائه دهند و این گزارش از طریق شورای عالی رفاه تقدیم مجلس می‌شود و پس از بررسی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

عباسی گفت: از ابتدای ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان، چهار کمیته تشکیل شده است که دو کمیته آن در دولت قبلی و دو کمیته در دولت فعلی تشکیل شده است. همچنین در جلسه سوم مصوب شد کارگروهی قبل از جلسات اصلی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل و گزارش‌های ارائه شده بررسی شود و پس از تجمیع، جلسه اصلی کمیته با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود.

وی گفت: در جلسه چهارم هم مقرر شد برای دستگاه‌هایی که عملکرد خود را ارائه نکرده‌اند، در حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی معاونت اول رئیس جمهور جلسات کارشناسی تشکیل شود و در همین راستا ۵ جلسه با حضور ۱۴ دستگاه (از ۱۵ دستگاه مدعو) تشکیل شد. حاصل این جلسات ۹۰ مصوبه بود که با توجه به اجرایی نشدن برخی مصوبات و درخواست پاسخ از دستگاه‌ها؛ در این جلسه گزارشی از پاسخ دستگاه‌ها ارائه می‌شود و نمایندگان می‌توانند از عملکرد نهاد خودشان دفاع کنند.

در ادامه جلسه نمایندگان حاضر بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دکتر الله وردی مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، به پرسش‌های مطرح شده در خصوص نحوه عملکرد خود در اجرای این قانون پاسخ دادند.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است