تنها یک پله برقی درمتروی تهران خراب است/فعالیت۸۷ آسانسور خاموش مترو باهمکاری سازمان استاندارد

تنها یک پله برقی درمتروی تهران خراب است/فعالیت۸۷ آسانسور خاموش مترو باهمکاری سازمان استاندارد

20 اردیبهشت 1402

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک پله برقی متعلق به ایستگاه دروازه دولت در متروی تهران خاموش است و سایر پله برقی‌ها فعال هستند، گفت: ۸۷ آسانسوری که به دلیل استاندارد خاموش بودند، به زودی با همکاری سازمان استاندارد فعال خواهند شد.

 مسعود درستی در نشست خبری امروز چهارشنبه خود در تشریح روند فعالیت پله‌های برقی در ایستگاه‌های مترو تهران، گفت: حسب فرمایش شهردار تهران برای بازدید از وضعیت پله برقی‌های شرکت متروی تهران امروز این نشست به همراه بازدید برای خبرنگاران تدارک دیده شد.

وی با تأکید بر اینکه از سوی شرکت بهره برداری متروی تهران ۱۱۸۹ پله برقی در خطوط هفت گانه توزیع شده که به صورت روزانه سرویس دهی به مسافران را بر عهده دارد، اظهار کرد: شرکت مترو نیز برای روشن بودن و فعال بودن این پله‌ها تلاش بسیاری را انجام می‌دهد، اما در حال حاضر تنها یک پله برقی از حدود ۱۲ روز قبل خاموش است که پله برقی مربوط به ایستگاه دروازه دولت است که به جهت اورهال اساسی تا ۲۹ اردیبهشت ماه خاموش خواهد بود و پس از آن به سرویس دهی باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران افزود: برخی پله‌های ما به لحاظ شرایط کاری برای اورهال اساسی برنامه ریزی می‌شوند که امیدواریم تا پایان سال جاری چند پله را بتوانیم اورهال اساسی کنیم. تا روز گذشته چند پله برقی خاموش داشتیم اما امروز همه آنها به جز ایستگاه دروازه دولت روشن و در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: برخی از پله برقی‌ها را بنا به تدبیر خود خاموش می‌کنیم. در حقیقت این موضوع به این شکل است که در جایی که سه پله برقی مشغول فعالیت هستند و دو خط به صورت موازی خدمت رسانی می‌کند در ساعت‌های غیر پیک یکی از دو پله موازی برای صرفه جویی در مصرف برق خاموش می‌شود اما این به معنای خاموشی و خرابی پله برقی نیست و به صورت برنامه ریزی شده این کار انجام می‌شود. 

به گفته درستی، البته امروز صبح یکی از پله برقی‌های ایستگاه نبرد خراب شد که تا ساعت ۱۵ امروز به مدار خدمت رسانی باز می‌گردد. لذا اگر خاموشی کمتر از ۲۴ ساعت باشد جزو آمار خرابی و خاموشی نمی‌آید و اگر بیش از ۲۴ ساعت پله برقی به مدار خدمت بر نگردد در آمار پله‌های خراب قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران تاکید کرد: در متروی تهران ۱۰ برند مختلف پله برقی داریم که این تعداد برندها کار نگهداری پله برقی‌ها را سخت کرده، باید به این نکته توجه کنیم که این پله برقی‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض روغن دارند و این در حالیست که پله‌ها در پایان سال گذشته دو الی سه سال از تاریخ تعویض روغن آنها گذشته بود و اقدامی در این خصوص انجام نشده بود که خوشبختانه برای همه پله برقی‌ها این تعویض روغن انجام شد و تلاش ما این است که دیگر این اتفاق نیفتد.

به گفته وی، از بهمن ماه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان تأمین قطعات انجام شده که بخشی از این قطعات وارد انبارها شده و بخشی دیگر نیز در حال ورود است. با توجه ویژه به پله برقی‌ها در صدد هستیم درصد خاموشی و خرابی‌ها را پایین بیاوریم. از سوی دیگر یک سری از پله برقی‌ها در دست مطالعه قرار گرفته که ممکن است نوسازی اساسی شوند و یا برخی که جانمایی مناسب نشدند پس از مطالعات در صورت نیاز در دستور تعویض قرار بگیرند.

وی یادآور شد: امروز به لحاظ پله برقی علی رغم اینکه یک سری از پله برقی‌ها حدود ۲۵ سال است در حال سرویس دهی هستند تلاش می‌کنیم آنها را سرپا و فعال نگهداریم تا مردم از خدمت آنها استفاده کنند.

درستی در خصوص موضوع استاندارد آسانسورهای ایستگاه‌های مترو نیز گفت: به لحاظ استاندارد آسانسورها با مفاهیم سازمان استاندارد مغایرت‌هایی داریم؛ البته هدفگذاری آنها تحقق ایمنی است و ما نیز برای پله‌ها و آسانسورها به دنبال تضمین ایمنی مردم هستیم. با توجه به همکاری‌هایی که داشتیم به نظر می‌آید به تفاهم کلی رسیدیم تا بتوانیم همه آسانسورها را فعال کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۵۵ آسانسور فعال در مترو داریم که امروز سه مورد از آنها در خطوط ۱، ۲ و ۴ و ۵ خراب هستند. بی تردید اگر در حوزه پله برقی‌ها همه پله برقی‌ها فعال باشند از بابت جابجایی مسافر مشکلی نداریم و آسانسورها به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید به این نکته توجه کنیم که در ابتدای راه اندازی مترو آسانسور ویژه معلولین بود که تعریف آن امروز کمی متفاوت شده ولی اگر پله برقی‌ها سرپا باشند در مترو کمبودی نداریم.

درستی ادامه داد: در ایستگاه‌هایی که آسانسورها خارج از مدار هستند بعضا خراب نیستند؛ بلکه به دلیل مشکل استاندارد از آنها استفاده نمی‌شود ولی به هر روی اگر آسانسورها به دلیل فنی و یا استاندارد خاموش باشند مشکلی برای جابجایی مسافر نداری؛ البته در مورد معلولین و همین طور نابینایان بزرگترین مشکل را برای این قشر داریم که امیدواریم تا چند ماه آینده مشکل استاندارد آسانسورها حل و فصل شود. ۸۷ آسانسور در متروی تهران نصب شده ولی به دلیل مشکل استاندارد کار نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص نبود پله برقی در برخی ایستگاه‌های مترو نیز گفت: ایستگاه‌هایی که پله برقی ندارند به دو دسته تقسیم می‌شوند یکی همانند ایستگاه محمدیه که در نقشه‌ها پله برقی دیده شده و باید می‌داشته اما هنوز نصب نشده و دسته دوم نیز برخی ایستگاه‌هایی است که در دهه ۷۰ احداث شده که در آن موقع مثل امروز ضرورت وجود پله برقی نبود و برخی به لحاظ سازه‌ای امکان نصب پله برقی در آنها وجود ندارد. یعنی اگر حتی اراده مدیریت شهری نصب پله برقی در مترو باشد به لحاظ ساختاری با مشکل مواجه هستیم.

درستی در خصوص حضور تکنسین در ایستگاه‌های مترو، اظهار کرد: برای راه‌اندازی مجدد پله برقی‌ها در روزهای خاص مثل عید فطر برای تعداد زیادی از پله برقی‌ها تکنسین داشتیم چرا که حتی ریسک پنج دقیقه‌ای توقف پله برقی را نمی‌توانیم بپذیریم اما قطعا نمی‌شود این کار را دائما انجام دهیم. تدبیر ما این است که نحوه چیدمان پرسنل پیمانکار متناسب با نیازها باشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره مشکلات سیستم خوانش بلیت، تأخیر قطارها و مشکلات فنی همچون باز نشدن درهای قطار گفت: ما روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کنیم و بیشترین فشار روی متروی تهران است. ناوگان ما مشکلاتی دارد اما با امکانات موجود حداکثر تلاش را می‌کنیم که حداکثر رضایتمندی را فراهم کنیم. پیش می‌آید که یک در باز نشود، اما اینکه درهای یک واگن باز نشود اولین بار است که این موضوع را می‌شنوم.

وی ادامه داد: اقدامی که در مورد بلیت الکترونیک و کیف پول الکترونیک انجام شده همزمان شده با خرید سخت افزارهای ما که می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. شاید در ابتدا این موضوع با مشکلاتی مواجه باشد اما به مرور به سمت استفاده از این سیستم خواهیم رفت و از هفته آینده نیز سخت افزار آن که تهیه شده، نصب خواهد شد.

درستی افزود: سرفاصله قطارها در خط ۴ مترو در ساعت‌های پیک ۴ دقیقه است. در حال حاضر ناوگان ما به اندازه ظرفیت جابجایی مسافر ندارد چرا که از سویی خطوط ما کامل نشده و از سوی دیگر کمبود در حوزه ناوگان داریم. روزی حدود ۲۲۰۰ حرکت داریم که معادل ۵۴ هزار کیلومتر در روز است. حتما این خدمت رسانی بدون مشکل نیست؛ اما شهردار تهران در این مدت تمام مدیریت شهری را همراه خود کرده تا در حوزه تهیه ۶۳۰ دستگاه واگن و ۱۱۳ دستگاه واگن ریلی نتایج حاصل شود تا بتوانیم حدود ۱۸ ماه آینده شاهد ورود این واگن‌های جدید به ناوگان باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در خصوص بکارگیری آمران به معروف در متروی تهران و جذب افرادی در این خصوص گفت: ما جذبی در این حوزه نداریم و بر اساس پروتکل‌هایی که در شهرداری تهران تعریف شده فقط آقای توکلی زاده معاون اجتماعی شهرداری تهران در این حوزه صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: درهای جدا کننده قبلا وجود نداشته، ۱.۵ واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار برای بانوان همچنان برقرار است ولی جدا کننده‌ها در واگن اول نصب شده و جدا کنندگان ۱.۵ واگن قبلی نیز هر کدام که نیاز به احیاء داشته باشند این کار انجام خواهد شد. این درها باید قفل باشد که راهبر کلید آن را دارد و هر زمان و به هر دلیلی می‌تواند آن را باز کند. البته به موازات این اقدام باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگسازی به گونه‌ای کار کنیم که آقایان از ورود به این واگن‌ها خودداری کنند.

درستی بار دیگر در خصوص تأمین قطعات پله برقی گفت: در برخی پله برقی‌ها با توجه به اینکه تجهیزات آنها مربوط به سال‌های گذشته است نمی‌توانیم آنها را در بازار پیدا کنیم. لذا در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم. تکنولوژی پیچیده‌ای ندارند، اما تولید آنها برای تولید کننده به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: در مورد انبارها نباید استرسی به مردم وارد کنیم. ما وظیفه سرویس دهی به مردم را داریم و این کار را انجام خواهیم داد. در حوزه قطعاتی که در تحریم هستند از توان شرکت‌های دانش بنیان بهره گرفتیم تا قطعات را تامین کنیم.

 پس از پایان نشست خبری به پیشنهاد جمعی از خبرنگاران بازدید از ایستگاه تئاتر شهر انجام شد که در این ایستگاه همه پله برقی‌ها فعال بودند و مشکلات مترو توسط خبرنگاران به معاون مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو که در این بازدید رسانه ها را همراهی می‌کرد، منعکس شد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است