اظهارنظر درباره فوت قهرمان پارالمپیکی تا عارضه‌یابی معلولیت، در نشست مدیرکل بهزیستی سمنان

اظهارنظر درباره فوت قهرمان پارالمپیکی تا عارضه‌یابی معلولیت، در نشست مدیرکل بهزیستی سمنان

24 تیر 1402

حمود منطقی مدیرکل بهزیستی استان سمنان و معاونانش روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن همایش اداره‌کل بهزیستی استان سمنان به بیان عمکرد، اقدامات و برنامه‌های پیش رو به مناسبت هفته بهزیستی پرداخت و افزود: شعار امسال هفته گرامیداشت بهزیستی «برای مردم، برای به‌زیستن» انتخاب شده است.

سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ برای تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شد و به همین مناسبت بیست و پنجم تیر هر سال در کشور ایران «روز بهزیستی و روز تامین اجتماعی» نامگذاری شده است.

 

۱۴۸۰ ظرفیتی برای دریافت مشاوره تلفنی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه خط تلفنی ۱۴۸۰ ظرفیتی برای دریافت مشاوره تلفنی است، گفت: ۱۹ هزار تماس با خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در استان سمنان سال گذشته ثبت شد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۴ هزار تماس تلفنی برای دریافت مشاوره با خط ۱۴۸۰ ثبت شده بود که در سال گذشته شمار تماس‌ها به ۱۹ هزار افزایش یافت که آمار نشان می‌دهد خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در استان سمنان به خوبی در حال معرفی است.

وی با اشاره به خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی، اظهار کرد: مشاوره تلفنی تعامل کلامی بین تماس گیرنده و یک متخصص(مشاور) در جهت شناخت مشکل تماس گیرنده است. مشاوران این سامانه از طریق گوش دادن فعال، همدلی، حمایت و پیگیری مشکل تماس‌گیرنده، سعی دارند راهکارهای مناسب را برای حل مشکل ارایه دهند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: کارآمدی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و مناسب‌سازی اماکن برای معلولان، از جمله راهبردهای بهزیستی است که برای تحقق این راهبردها تلاش می‌شود. کارآمدی از جمله اولویت‌ها و رویکردهای بهزیستی است که با پرداخت تسهیلات و تامین ابراز برای جامعه هدف پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: مردمی‌سازی بهزیستی از رویکردهایی است که با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود و یکی از اقدام ها در این زمینه اعزام ۲۶ فرزند با همراهی گروه‌های مردمی به سفر کربلای معلی است.

منطقی تصریح کرد: هوشمندسازی سامانه‌ها به صورت یکپارچه از دیگر راهبردهای بهزیستی استان سمنان در بخش‌های مختلف است که اکنون در برخی بخش‌ها اجرا شد و در دیگر بخش‌ها با هدف شفاف‌سازی سازمانی در حال راه‌اندازی است.

وی یادآور شد: بهبود مناسب‌سازی مکان‌هایی مانند اماکن مذهبی، زیارتی، تفریحی، درمانی و بانک‌ها که معلولان بیشترین تردد را را دارند، با اهتمام ویژه در دست پیگیری برای اجرا است.

 

منطقی با بیان اینکه ۵۶ خدمت حوزه معلولان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت که کمکی ارزشمند به جامعه هدف است، افزود: عمده جامعه هدف بهزیستی استان سمنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و نمی‌توانند از حمایت‌ها برخوردار شوند.

حضور معلول استان سمنان در مسابقات آسیایی

وی با اشاره به حضور یک سمنانی به عنوان نماینده ایران در مسابقات پاراکاراته در مالزی، افزود: بهزیستی با تمام توان حمایت ملی و معنوی از «معصومه ایجی» ورزشکار معلول استان سمنان و نماینده کشور در مسابقات بین الملی در دستور کار دارد.

معصومه ایجی ورزشکار ۱۸ ساله استان سمنان با مربیگری ریحانه نصیری نماینده ایران در مسابقات آسیایی در مالزی است. ورزشکاران از ۲۶ تیر تا سوم مرداد در دومین مسابقات قهرمانی پاراکاراته آسیا که در مالاکای مالزی برگزار می شود، حضور می یابند.

منطقی اظهار کرد: مسابقات ورزشی و موفقیت‌ها موجب معرفی معلولان و افزایش اعتماد به نفس این قشر می‌شود و پرداخت پاداش موفقیت‌ها به معلولان در بهزیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به فوت «زهرا برناکی» قهرمان پارالمپیکی استان سمنان افزود: فوت قهرمان پارالمپیکی استان سمنان اتفاق ناخوشایندی بود که در روایت‌ها تناقض‌هایی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه افزایش حمایت اجتماعی و تقویت درک متقابل، لازمه پشتیبانی و شکوفایی استعداد معلولان است، گفت: برای اولین بار جشنواره معلولان روستایی سه‌شنبه بیست و هفتم تیرماه در استان سمنان برگزار می‌شود.

ساره امیرجان معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان هم در این نشست گفت: خودکشی یک آسیب چندوجهی است که عوامل مختلف مانند عوامل اجتماعی و ژنتیک در این رخداد موثر است و استرس تسهیل‌گر این اتفاق تلخ است.

رویکرد بهزیستی استان سمنان در ارایه خدمت به معلولان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: ۱۳ هزار و ۸۷۴ معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این تعداد یکهزار و ۸۲۰ نفر معلول بینایی، چهار هزار و ۶۲ نفر معلول جسمی و حرکتی، سه هزار و ۱۷ نفر کم‌توان‌ذهنی، یکهزار و ۶۵۹ بیمار مزمن روانی، یکهزار و ۶۹۸ ناشنوا و ۸۱۸ نفر دارای معلولیت گفتاری هستند.

وی ادامه داد: معلولان استان سمنان از ۵۴ مرکز به تفکیک ۱۰ مرکز شبانه روزی، ۱۱ مرکز ویزیت در منزل، سه مرکز مراقبت در منزل، چهار کارگاه و ۲۷مرکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: هدف سازمان بهزیستی کشور توانمندسازی جامعه هدف، ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی و حضور و نقش‌آفرینی معلولان در جامعه است و در این راه از تمام ظرفیت‌های درون و برون سازمانی استفاده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان درباره دغدغه اشتغال و توانمندی مددجویان بهزیستی تصریح کرد: توانمندسازی دروازه اشتغال مددجویان بهزیستی است و شغل فقط به معنای شغل دولتی نیست و اشتغال در بخش کارفرمایی و غیردولتی و بومی سازی مهارت‌ها برای جامعه هدف بهزیستی پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: آمار طلاق استان در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش و ازدواج در بازه زمانی گفته شده ۹ درصد کاهش یافت.

سبقت معلولیت‌های اکتسابی نسبت به ژنتیکی

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره عارضه یابی و علل معلولیت‌ها در استان سمنان گفت: طبق بررسی‌ها از مجموع نزدیک به ۱۴ هزار معلول در استان نسبت به جمعیت، ۲ درصد افراد معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

معصومه میراج بیان کرد: طبق گزارش‌های ملی ۱۰ درصد افراد جامعه دچار معلولیت هستند و معلولیت‌ها در زمینه بینایی و شنوایی طی سال‌های گذشته با اجرای طرح‌های غربالگری کاهش پیدا کرده است.

میراج اظهار کرد: اگر معلولیت در زمینه مادرزادی و اکتسابی بررسی شود، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۰ تا ۸۰ درصد معلولیت‌ها اکتسابی بر اثر بیماری و حوادث، مشکلات شنوایی و عفونت‌ها است و معلولیت به دلیل ژنتیک و مادرزادی کمتر جامعه هدف را تحت شعاع قرار داده است.

 

سمنان از استان‌های نمونه کشوری در رصد معلولیت‌ها
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان با تاکید بر اینکه پیشگیری در کاهش معلولیت مهم است، گفت: غربالگری شنوایی از جمله اقداماتی است که موجب کاهش معلولیت می‌شود و کاشت حلزونی در کودکان زیر سه سال دارای مشکل ناشنوایی از معلولیت کودکان جلوگیری می‌کند.

انسیه ایمانی بیان کرد: بهزیستی از بیماران مبتلا به ایدز نیز حمایت می‌کند و رصد معلولیت طبق برنامه ششم توسعه سال ۹۸ کلید خورد و سمنان جزو استان‌های نمونه اجرای این طرح است و البته باید گفت: میزان معلولیت در استان سمنان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است