فعالیت سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین در ۷ نقطه تهران

فعالیت سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین در ۷ نقطه تهران

31 مرداد 1402

شهردار تهران در یکصدوهفتادودومین جلسه علنی شورای شهر تهران به سوالات اعضای شورا در خصوص سامانه معلولان پاسخ داد.

 علیرضا زاکانی در یکصدوهفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در خصوص سامانه خدمات به جانبازان و معلولان گفت: تشکری هاشمی هفت سوال را مطرح کرده بودند که جدا شدن سامانه معلولان از اتوبوسرانی اتفاق نیفتاده لذا این سوال منتفی است؛ این‌که زیرمجموعه اتوبوسرانی است و بودجه آن در صورت جدا شدن باید به صورت جدا تعیین شود نیز با توجه به این‌که چنین موضوعی وجود نداشته پس این سوال‌ها منتفی است. بهره‌برداری از این سامانه و سوال در مورد ملکیت این سامانه با توجه به این‌که ملکیت برای شهرداری تهران نیست، لذا سوالات در این خصوص نیز منتفی است. پیش از جابه‌جایی نیز تعیین مکان این سامانه انجام شده بود که سوال مربوط به این موضوع نیز منتفی است.

وی ادامه داد: همچنین مجمع فوق‌العاده‌ای که برای شرکت برگزار شده سیر قانونی را طی نکرده لذا سوال در این خصوص نیز منتفی است. از سوی دیگر اگر همه فرمایشات شما را درست در نظر بگیریم موضوع جابه‌جایی را من در فروردین‌ماه مطرح کرده بودم لذا هفت نکته شما نادرست است و انتظار من دقت بیشتر است. ما مطلبی را با قصدی می‌گوییم اما دیگران چیز دیگری می‌شنوند. من خودم جانباز هستم و درک کوچکی از جانبازی دارم باید بدانیم ناظر به چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری بودجه معلولان افزایش داده شده؛ ناظر به این سامانه در گذشته خدماتی ارائه می‌شده که در جهت ارتقاء آن گام برداشته‌ایم. ۴۳۵۰ نفر از معلولان و جانبازان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند در حالی که بیش از ۱۰ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد فقط در تهران حضور دارند. سیاست‌گذاری‌ها در گذشته مانع توزیع این امکانات در کل شهر بوده است. این سامانه به صورت روزانه میانگین ۲۵۰ سرویس ارائه می‌کند که ۸۲ ون، ۲۰ اتوبوس و هشت مینی‌بوس دارد.

زاکانی ادامه داد: در سال گذشته نیز ۲۰ ون و ۲۰ اتوبوس به سامانه به صورت ملکی اضافه شده است لذا اهتمام ما در حوزه ارائه خدمات به جانبازان و معلولان بیشتر از دوره‌های قبل بوده است. ۷۵ درصد رشد بودجه در این بخش در سال جاری محقق شده است لذا سوال ناظر به انتقال سامانه انجام نشده و اگر ناظر به ملک سوالی مطرح شده ملکی وجود نداشته که نقطه جایگزینی در نظر گرفتیم و هفت سامانه را برای ارائه خدمات به جانبازان و معلولین در سطح شهر تهران در نظر گرفتیم که در هر یک تعدادی از خودروها حضور خواهند داشت تا توزیع خدمات این حوزه به شکل مناسبی انجام شود.

شهردار تهران تاکید کرد: این مجموعه حدود سه هکتار در بالای دانشگاه شریف است. ما در تلاش هستیم توزیع این خدمات در کل شهر انجام شود لذا اقدامی که انجام داده‌ایم به نفع جانبازان و معلولین است. در اینجا هم قانونی و خیرخواهانه عمل کردیم و در ارائه مسیر خدمت اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم، اما نیاز است که چنین مواردی به صورت خصوصی در ابتدا به ما عنوان شود چرا که برخی در مورد ایمان و امید مردم سوء استفاده می‌کنند. تک تک حرف‌های ما توسط عینک رنگی دیگران با دید خودشان تفسیر می‌شود.

وی تاکید کرد: در مقطعی سامانه قطع شد که فورا شماره چهاررقمی اتوبوسرانی را برای این کار تعیین کردیم و به همه متقاضیان این شماره برای استفاده از سامانه پیامک شد. از ۴۳۵۰ نفر ثبت نام این سامانه کمتر از ۴۰۰ نفر از خدمات استفاده می‌کنند. بی‌تردید همه امکانات شهرداری برای معلولین و جانبازان است و کل مجموعه ما به آنها خدمات ارائه می‌کند. تکلیف تعیین شده در مدیریت شهری ششم برای کسانی که ناتوان هستند و برای جانبازان و سالمندان ارائه خدمات ویژه است تا بتوانیم مسیر خاص خود را با افتخار دنبال کنیم. در حوزه مناسب سازی نیز ۷۴ درصد بوستان‌ها و همچنین ۸۲ درصد ساختمان‌های شهرداری مناسب سازی شده است.

زاکانی با اشاره به تجمع عده‌ای از معلولان و جانبازان مقابل در شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوستان از شهرداری و شورا به جانبازان و معلولینی که تجمع کرده بودند توضیحات لازم را ارائه کردند. ما اهتمام به مناسب سازی شهر و ارتقاء خدمت رسانی به معلولان و جانبازان را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه مهدی چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بهتر است ابتدا هفت نقطه ارائه خدمات به جانبازان کار خود را شروع کنند و بعد جابه‌جایی‌ها صورت بگیرد. همچنین در سرای محلات پیش‌بینی احداث خانه‌های ایثار انجام شده بود و بنیاد نیز یک مسئول برای خانه‌های ایثار تعیین کرده است که امیدواریم هرچه زودتر این کار انجام شود.

علیرضا زاکانی در ادامه صحبت‌های چمران گفت: از نظر نیروی انسانی سامانه معلولان ۱۰۷ نفر پرسنل به همراه ۶۳ نفر راننده دارد و بی‌تردید در بخش اداری و پیگیری‌ها تمرکز ادامه خواهد داشت و آنچه که توزیع می‌شود، خدمات خواهد بود. همچنین در خصوص درگیر کردن حوزه تاکسیرانی برای خدمات به معلولین باید تاکید کنیم که تکلیف شده ۳۰ هزار ون را تاکسیرانی دنبال کند و تاکسیرانی در مسیر توسعه ون‌ها عملا محور را بر روی این حوزه قرار خواهد داد لذا خواستیم که از ظرفیت تاکسیرانی در حوزه ارائه خدمات به معلولان نیز بهره بگیریم اما این موضوع را قطعا برای تصمیم‌گیری به شورا می‌آوریم و تا قبل از تصویب هیچ اتفاقی در این حوزه نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: آقای تشکری هاشمی کلی صحبت می‌کند؛ باید عنوان کنند که منظورشان از سامانه، زمین است یا خود سامانه مدنظر ایشان است؟ الحاق به تاکسیرانی صورت نگرفته از آنجا که سامانه حمل و نقل معلولان زیرمجموعه اتوبوسرانی است، سوالات ایشان منتفی است لذا شورا و شهرداری برای جانبازان زحمت می‌کشد ولی صحبت‌های شما برای جانبازان ناامید کننده است. همچنین ناظر به مجمعی که برگزار شده سیر قانونی طی نشده و برخی تصمیمات در اختیارات مجمع نبوده؛ ملک سامانه نیز متعلق به شهرداری نبوده است.

شهردار تهران ادامه داد: موضوعی که ناظر به فناوری و هوشمند سازی شهرداری است اقدامات بسیار خوبی در آن صورت گرفته که اگر شورا زمانی را تعیین می‌کند، گزارش مفصلی در این حوزه ارائه خواهیم کرد.

زاکانی تاکید کرد: افرادی که از سامانه معلولان استفاده می‌کنند با یک مرکز و یک شماره تماس می‌گیرند و کاری به توزیع خودروها در سطح شهر تهران ندارند و این اقدام برای ارائه خدمات بهتر به جانبازان و معلولان که نور چشم ما هستند و وظیفه ارائه خدمات به آنها داریم خواهد بود.

بار دیگر چمران ریاست شورای شهر تهران گفت: باید جایی برای جمع شدن معلولان و جانبازان که همدیگر را ببینند فراهم شود که این اقدام باید در سطح محلات باشد تا بتوانند در آنجا خاطرات خود را بازگو کنند و یکدیگر را ملاقات کنند.

زاکانی شهردار تهران در پاسخ به مهدی چمران اظهار کرد: مرکزی با همین هدف در منطقه هشت احداث و تجهیز شده که بهره‌برداری آن توسط سازمان فرهنگی و هنری انجام خواهد شد تابدین ترتیب خود جانبازان، مدافعین حرم و ایثارگران علاوه بر موزه دفاع مقدس که چنین رسالتی دارد، از این مرکز نیز بتوانند بهره بگیرند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است