یک مسئول: بیمه تنها سقف ناچیزی از هزینه‌های ناشنوایی را پرداخت می‌کند

یک مسئول: بیمه تنها سقف ناچیزی از هزینه‌های ناشنوایی را پرداخت می‌کند

8 مهر 1402

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به چالش‌های اقتصادی، معیشتی، مسکن، بیکاری، هزینه‌های سنگین خرید سمعک و باتری که نیاز الزامی ناشنوایان محسوب است، گفت: سهم حمایت بیمه‌ها بسیار ناچیز است و بیمه تکمیلی تا سقف محدودی را پوشش می‌دهد.

حسن شرفی : از ناشنوایی، به عنوان یکی از شایع‌ترین معلولیت‌ها یاد می‌شود؛ اما ناشنوایان آنگونه که شایسته است مورد توجه جامعه نیستند و حقوق اولیه این دسته از شهروندان بعضا مورد غفلت و حتی فراموشی قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه معلولان شنوایی دارای توانمندی‌های بسیار و استعدادهای فراوان و ذهن پویا هستند و امکان فعالیت در زمینه‌های مختلف را دارند، تصریح کرد: مهم ترین و اصلی ترین چالش پیش روی افراد ناشنوا و کم شنوا، مسئله برقراری ارتباط است. افراد دارای معلولیت شنوایی، همچون سایر افراد جامعه از حقوقی برخوردارند که برای احقاق حقوقشان و همچنین رسیدگی به امور روزمره خود، نیازمند برقراری ارتباط هستند.

شرفی ادامه داد: به دلیل عدم آگاهی جامعه در چگونگی رفتار صحیح با این قشر و همچنین کمبود مترجمین باتجربه زبان اشاره، زندگی این افراد با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: مشکلات مطرح شده از سوی والدین دارای فرزند محصل کم شنوا مبنی بر آنکه بهره کامل از مطالب ارائه شده از سوی معلم نمی‌برند و معمولا نسبت به بقیه دانش آموزان دارای کندی بوده و از پیشرفت مورد انتظار، برخوردار نیستند. در این زمینه، برخی معلمین از تجربه کافی برخوردار نیستند و به اندازه کافی توجیه نشده‌اند.

شرفی اظهار کرد: نظر به آنکه خزانه لغات این کودکان بالنسبه محدود است، معمولا در پاسخگویی به سوالات نیز دچار مشکل هستند که پیشنهاد می‌شود برای این دسته از دانش آموزان انطباق و مناسب سازی لازم انجام شود و سوالات کوتاه با پاسخ‌های کوتاه یا پاسخهای 4 گزینه‌ای در اختیار آنها گذارده شود.

وی افزود: مشکلات پیش روی برخی از زوج‌های ناشنوا در انعکاس وقایع اورژانسی و درخواست کمک، بدین علت که قادر به برقراری تماس تلفنی نیستند. برقراری ارتباط موثر و مطلوب با قشر ناشنوا؛ اولین شرط برای شناسایی نیازها، ظرفیت‌ها و اولویت‌های این قشر بوده و مشکل اصلی اکثر افراد ناشنوا یا کم شنوا، ارتباط آنها با افراد شنواست.

شرفی ادامه داد: وقتی که ناشنوایان در مقوله‌های مددکاری به مراکز مثبت زندگی مراجعه می‌کنند تا خدماتی را بگیرند؛ متاسفانه این ارتباط به خوبی برقرار نمی‌شود، چون مسلط به زبان اشاره نیستند و نمی‌توانند خواسته و خدماتی را که لازم دارند از مددکار مربوطه درخواست کنند، بنابراین بحث ارائه خدمات برای جامعه ناشنوایان هم با مشکل روبرو است.

وی با اشاره به چالش‌های اقتصادی، معیشتی، مسکن، بیکاری، هزینه‌های سنگین خرید سمعک و باتری که نیاز الزامی این اشخاص محسوب است، افزود: سهم حمایت بیمه‌ها بسیار ناچیز است و بیمه تکمیلی تا سقف محدودی را پوشش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر فعالیت بیشتر هیات ورزشی ناشنوایان با شناسایی استعدادها، بیان کرد: افراد دارای معلولیت شنوایی در انتقال منظور و بیان نیاز خود به هنگام مراجعه به ادارات و سازمان‌های مختلف، بویژه مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها، دادگستری و کلانتری‌ها، راهنمایی رانندگی و مواردی از این قبیل مشکل و محدودیت دارند، لذا پیشنهاد می‌شود رابطین باتجربه زبان اشاره برای یاری رسانی به ارباب رجوعان کم شنوا یا ناشنوا، در نظر گرفته شود.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است