تسهیل اشتغال ۱۴۶۵ ناشنوا/ایران در زمره کشورهای پیشرو در غربال شنوایی نوزادان

تسهیل اشتغال ۱۴۶۵ ناشنوا/ایران در زمره کشورهای پیشرو در غربال شنوایی نوزادان

8 مهر 1402

فاطمه عباسی به مناسبت هفته ناشنوایان  : این تسهیلگری اشتغال از شیوه های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات اشـتغالزایی، پرداخت مشوق‌های حمایتی، مشاغل خانگی، تعاونی‌ها و گروههای همیار محقق شده است.

وی میزان تسهیلگری اشتغال ناشنوایان در سال گذشته را هزار و ۴۰ نفر اعلام کرد.

عباسی در ادامه به برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴ میلیون نفر در طول سال های اجرای برنامه یعنی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۱ تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند.

وی، پوشش بیش از ۹۲ درصد موالید زنده کشور در سال ۱۴۰۱، شناسایی بیش از ۴۰ هزار نفر دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱، ارائه خدمات غربالگری شنوایی در حدود ۷۰۰ واحد غربالگری شنوایی به صورت ثابت و سیار، استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی در مراحل غربال، تشخیص و مداخله و همچنین کاهش سن تشخیص از ۳ سال به حدود ۱ تا ۱.۵ سال طی ۲-۳ سال اخیر(سنین قبل از سخن گفتن) را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی کشور برشمرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور وجود کارشناسان مجرب و آموزش دیده و علاقه‌مند با برگزاری بیش از ۴۰ کارگاه آموزشی در طول سالیان اجرا و پوشش مناطق محروم و روستایی از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی را از دستاوردهای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران دانست و گفت: در مناطق محروم خدمات غربالگری رایگان است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به عملکرد درخشان برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در سطح کشور، ایران یکی از هفت کشور اصلی همکار برنامه با سازمان بهداشت جهانی در زمینه غربال شنوایی است.

عباسی افزود: همچنین برنامه غربالگری شنوایی سنین ۳ تا ۵ سال (پیش دبستانی) از سال ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی آغاز شد و اکنون با استفاده از حدود ۲۰۰ دستگاه در کشور در حال اجراست به طوری که تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند.

وی با اشاره به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول، خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان دارای معلولیت شنوایی بهره مند از کمک هزینه تحصیلی ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر با سرانه سالانه ۷۰۰ هزار تومان و تعداد دانشجویان دارای معلولیت شنوایی که شهریه دریافت می‌کنند هزار و ۸۹۸ نفر است.

هر یکشنبه آخر ماه سپتامبر همه ساله در سراسر جهان به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است؛ این روز به دلیل توجه به دستاوردهای جامعه ناشنوایان و ارتقای حقوق آن‌ها در زمینه زبان، آموزش، اشتغال و مشارکت کامل در جامعه مهم است. شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳، «مراقبت از گوش و شنوایی برای همه» است.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است