هشتاد و هشتمین فصلنامه توان‌یاب منتشر شد

هشتاد و هشتمین فصلنامه توان‌یاب منتشر شد

با رویکردهای جدید اشتغال در رعد آشنا شوید

6 آذر 1402

شماره 88 فصلنامه توان‌یاب مجتمع آمورشی نیکوکاری رعد ویژه تابستان 1402 در 66 صفحه با موضوع کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت منتشر شد.

در سرمقاله این شماره از توان‌یاب دکتر محمد فاضلی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه به موضوع «کیفیت زندگی» پرداخته است و در بخشی از سرمقاله می‌خوانیم: کیفیت زندگی را می‌توان ترکیبی از این 2 بُعد شادکامی عینی و ذهنی دانست. کیفیت زندگی می‌تواند نشان دهد که مسیر تحقق این شادکامی چیست؟ چه ظرفیت‌هایی باید در افراد وجود داشته باشد و شناسایی شوند؟ الزامات تبدیل این ظرفیت‌ها به قابلیت کدام است؟ فرد بر اساس قابلیت‌هایش به چه اهدافی دست یابد که برخی تجارب را برای او ممکن کنند؟

 تحقق این تجارب مادی و ذهنی است که شادکامی منجر به ارتقای کیفیت زندگی را ممکن می‌کند.

همچنین دکتر مریم رسولیان سردبیر فصلنامه توان‌یاب در یک مقاله مفصل به بررسی «کیفیت زندگی و فهم چند جانبه از آن» می‌پردازد. در این مقاله آمده است؛ درک و پاسخ به نیازهای منحصربه‌فرد افرادِ با نیازهای ویژه (دارای معلولیت) برای افزایش کیفیت زندگی آن‌ها ضروری است. حمایت اجتماعی، دسترس‌پذیری مکان‌ها، اشتغال و خود پنداره از مهم‌ترین موارد در افزایش کیفیت زندگی این افراد است. پژوهش‌های مستمر، تغییر در سیاست‌گذاری‌ها و تغییرات در رفتار و نگرش مردم جامعه ضروری است تا دنیایی همه‌شمول ساخته شود. پذیرش معلولیت با رضایت بیشتر از زندگی و رفاه روانی ارتباط دارد. دخالت‌هایی که به تقویت خود پنداره مثبت و مهارت‌های مقابله کمک می‌کنند، می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی در افراد با نیازهای ویژه کمک کنند. هر کس بدون توجه به توانایی‌ها و محدودیت‌هایش، باید بتواند به‌خوبی با آسایش و آرامش زندگی کنند، جان‌ها را قدر نهیم و زندگی مناسب حق هر «جان» است.

آنت میناسیان مدیرعامل مجتمع رعد در مصاحبه با توان‌یاب عقیده دارد: در رویکرد جدید با حفظ اشتغال، نقش زندگی پررنگ‌تر شده است. وی در این گفتگوی صمیمانه‌ای به مسائل پیش روی خیریه رعد و برنامه‌های آینده این مجتمع پرداخته است. در بخشی از این گفتگو آمده است؛ امسال بر بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و تغییر نگرش جامعه نسبت به این افراد تمرکز داریم و برای تغییر نگرش در جامعه و در خانواده، در شـروع راهیم و قدم‌های اول را برمی‌داریم. در بحث بهبود کیفیت زندگی و اوقات فراغت، گروه‌هایی از کارآموزان را ایجاد کردیم که دورهم جمع شوند، با هم کتاب بخوانند و بازی کنند. به تازگی اتاق بازی‌های کامپیوتری را افتتاح کردیم تا بچه‌ها 2 روز در هفته دورهم جمع شـده و در کنار هم ‌بازی کنند. شاید بازی‌ها کامپیوتری را در خانه هم بتوانند انجام دهند، ولی وقتی به این بهانه از خانه خارج‌ شده و با دوستان و همسالان خود بازی می‌کنند، حالشان بهتر می‌شود. کلاس تایچی را هم دوباره راه‌اندازی کردیم.

در ادامه توان‌یاب با دکتر مشکات اسدی مدیرعامل گروه کسب وکارهای نوین «آن» و آکادمـی «آنسـو» با «عنوان مهارت دیجیتالی لازمه ورود به بازار کار است» با تمرکز در حوزه آموزش، مسئولیت اجتماعی به گفتگو پرداخته است.

«مقاله کارآفرینی اجتماعی، راه‌حلی برای حل مشکل اوقات فراغت افراد دارای معلولیت» به قلم دکتر مهتا بذرافکن؛ «هوش مصنوعی و تحلیل تأثیر ناتوانی» مقاله‌ای از وب‌سایت شمعدانی؛ «قدم‌به‌قدم تا موفقیت» از نازنین رحیمی زاده ادامه مطالب این شماره توان‌یاب است.

در ادامه؛ گفتگو با بانو فلاحی (فریده سروش مهر) از مدیران گروه همیاری بانوان خیریه رعد با عنوان « همچنان در ایجاد ارتباط خیرین با رعد فعالیت می‌کنم »؛ علیرضا علینقیان مربی بازی‌های فکری رعد با عنوان « یادگیری مکعب روبیک برخلاف تصور، خیلی آسان است »؛ نازیلا صادقی کارآفرین و جهانگرد با عنوان « بارها به صفر رسیدم و دوباره شروع کردم » و محمد‌صادق دهناوی مدیرعامل بنیاد بازی‌های فکری با عنوان « اثرات بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگ‌سازی و پرکردن اوقات فراغت » از دیگر بخش‌های فصلنامه توان‌یاب این شماره است.

خانواده موفق به گفتگو با حسـن علیپور از ورزشکاران فعال و همسر ایشان بانو اکـرم عطاری مقـدم اختصاص یافته است و خاطره دکتر کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران از برگزاری « فوتبال چهارجانبه برای افراد دارای معلولیت »؛ بخش زمزمه با اشعاری از عظیمه ایرانپور، معرفی کتاب «کیفیت زندگی» نوشته مجید احمدی؛ مطلبی درباره MS و سرماخوردگی در کنار اخبار داخلی رعد و بخش انگلیسی، پایان‌بخش مطالب این شماره از توان‌یاب است.

علاقه‌مندان می‌توانند کلیه شماره‌های فصلنامه توان‌یاب را از اینجا دانلود کنند.

لینک اینجا : https://raad-charity.org/TavanyabMag.aspx?l=1

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است